Sennheiser MX 470 (Zwart) Review

dusty-2011 27 juni 2012, laatste update op 25 april 2014, 3.798 views

Sennheiser MX 470 (Zwart)

Pluspunten

• geluidskwaliteit: rijk aan details, goede plaatsing van het geluid, goede bassweergave
  • 2 jaar fabrieksgarantie, ˇˇk op kabelbreuken. Sennheiser levert prima service. Ik heb in april 2014 vijf kapotte exemplaren van de Sennheiser MX 470 opgestuurd, en ze hebben mij vijf gloednieuwe exemplaren van de MX 475 (de opvolger) teruggestuurd.

Minpunten

• De plug is kwetsbaar. In totaal zijn er binnen 24 maanden vijf exemplaren kapot gegaan, alle met een kapotte plug. Sennheiser heeft dit wel netjes afgehandeld, door mij vijf nieuwe exemplaren van de MX 475 op te sturen.

Review update: het is aan te raden de opvolger (Sennheiser MX 475) te kopen. De MX 475 oordopjes hebben een stuggere plug die minder kwetsbaar is en ze klinken iets beter. Link: http://tweakers.net/price...r-mx-475-%28zwart%29.html Link naar mijn productreview van de MX 475: http://tweakers.net/produ...r-mx-475-%28zwart%29.html

Het grote minpunt van de MX 470 is mij voor de kwetsbare plug. Daar staat tegenover dat Sennheiser wel prima service levert. Kapotte plugs en kabelbreuken elders in de kabel vallen ook onder de garantie. Ik heb in april 2014 voor vijf kapotte exemplaren van de MX 470 vijf RMA's aangevraagd. Nadat Sennheiser de vijf kapotte exemplaren van mij ontvangen had (samen met de facturen), hebben ze mij vijf gloednieuwe exemplaren van de MX 475 (de opvolger) teruggestuurd. Hierbij moet ik vermelden dat ik bij de zending had aangegeven graag de MX 475 terug te ontvangen. Kortom, Sennheiser levert prima service.

Over het geluid wil ik het volgende zeggen. Het geluid van de MX 470 is goed voor oordopjes van 20 euro. De MX 475 weet qua geluidsweergave de MX 470 echter net te overtreffen, doordat de MX 475 iets warmer en mooier klinkt. Doordat de MX 475 iets beter klinkt (en een verbeterd ontwerp van de kabel en plug heeft) kan ik de MX 470 op dit moment niet meer aanraden voor een prijs van 20 euro. Als je de MX 470 ergens voor 15 euro of minder kunt kopen dan is het alsnog een goede deal, anders raad ik ten zeerste aan om de MX 475 aan te schaffen.

Hieronder staat de originele review:

Gebruiken met de bijgeleverde pads (kussentjes) voor de beste geluidskwaleit en goede basweergave. Beter geluid dan dit kun je voor minder dan 20 euro niet verwachten. De pads kun je zelf vastlijmen met secondelijm zodat je ze niet verliest (zeer zuinig aanbrengen op de rand van de oordopjes, eerst de onderkant vastlijmen, daarna de bovenkant). Edit: in plaats van de oorkussentjes vast te lijmen, kun je ook reserve kussentjes aanschaffen, voor 2 euro per 6 stuks. Google naar: "hama hoofdtelefoon kussens 19mm". Het geluid is rijk aan details, de plaatsing van het geluid is goed, en de basweergave is voor goedkope oordopjes zeer goed. Edit: er is een lichte tot milde nadruk op de mid bass en upper bass. De sub-bass (<60 Hz) is iets aan de zachte kant.

De betrouwbaarheid is redelijk. Mijn eerste paar is na 14 maanden actief gebruik kapot gegaan (toegegeven, ik ben er ook niet zuinig op geweest, dus ik vind het niet verrassend als er ergens een kabeltje los is geschoten). Nu heb ik een nieuw paar gekocht. Aangezien de dopjes maar 18 euro kosten en uitstekend klinken, ben ik tevreden met een levensduur van 1-2 jaar.

De dopjes produceren in vergelijking met de meeste anderen veel geluid, dus ze zijn een goede keuze indien je een nieuwe mp3-speler hebt waarvan het volume door de EU gelimiteerd is.

Alle muziekgenres klinken goed: pop, rock, dance, reggae, jazz, klassiek, etc.

Update: de oordopjes blijken helaas niet heel betrouwbaar te zijn. Meerdere paren zijn na een aantal maanden defect geraakt (defecte plug), daarom haal ik een ster van de algemene beoordeling af. Dat de plug van de oordopjes kapot gaat is helaas een veelvoorkomend probleem bij oordopjes van alle merken (ook bij veel duurdere oordopjes), dus het is maar de vraag of die van de concurrent veel betrouwbaarder zijn. Voor het geluid zijn deze oordopjes nog steeds een aanrader, voor 20 euro zul je niet snel beter geluid krijgen.

Voor de mensen die ge´nteresseerd zijn in technische meetresultaten, hier zijn twee links naar bijna dezelfde oordopjes. De MX471 is de variant voor vrouwen en de MX580 is de variant met een volumeregelaar in de kabel:
Kijk eens naar de grafiek waarin de perceived frequency response wordt gemeten met de kussentjes erop (sponge-on) of de kussentjes eraf (sponge-off), zoals je ziet zijn de lage midtonen en de basstonen veel sterker met de kussentjes erop. Het geluid met de kussentjes erop is veel warmer en bassrijker. Het is dan ook sterk aan te raden om de kussentjes erop te doen.

Edit: er zijn nu ook meetresultaten beschikbaar voor de Sennheiser MX 470 op Golden Ears! Zie: http://en.goldenears.net/...page=3&document_srl=25594

Update 2: er is een opvolger gelanceerd: de Sennheiser MX 475. Deze opvolger klinkt iets beter en het kwetsbaarste punt van de MX 470 is aangepakt: de plug. Bij de MX 470 was de plug heel flexibel en tamelijk kwetsbaar, na verloop van tijd kon hij kapot gaan. De plug van de MX 475 is veel stugger en zal waarschijnlijk minder snel kapot gaan. Ik kan iedereen dan ook aanraden om de opvolger (MX 475) te kopen. Zie ook mijn productreview van de MX 475: http://tweakers.net/produ...r-mx-475-%28zwart%29.html

Heb jij ook een Sennheiser MX 470 (Zwart)?