Zyxel PLA4201 Review

stean 1 juli 2012, laatste update op 1 juli 2012, 1.633 views

Zyxel PLA4201

Pluspunten

• Makkelijk voor een leek om aan te sluiten
  • Zonder kabels trekken een goede snelheid haalbaar

Minpunten

• Encryptie niet te zien aan adapter
  • Marketing verhaal van 500Mbit halen
  • Klein beetje een logge adapter

Beheerbaarheid Score: 3
Featureset
+ Twee ethernetkabeltjes erbij
+ Een reset/encrypt knop
- Ethernet poort 100Mbit
- Stroom stekker klein beetje log
- Er wordt geclaimed 500Mbit in de folders, maar dit is het niet haalbaar met 100Mbit connector

Prestaties
+ Bereik is binnen huis ruim voldoende (7 Mbit haalde ik in oud huis)
+ De verbinding wordt snel gevonden op het netstroom netwerk
+ De doorvoer snelheid van de verbinding van woonkamer naar 1e verdieping is goed
- Of de adapter wel of niet geŽncrypteerd is, is niet te zien aan de buitenkant

Betrouwbaar- heid en stabiliteit
+ Op 1 keer na werkte het meteen, de ene keer was wellicht een hickup, want heb hem daarna meerdere malen verplaatst
- In de kabels die er bij zat (2x ethernet kabeltjes, zat in 1 een knik en Ze zijn erg kort
+ Weinig stroom (rond de 4 watt in gebruik)
*Meer nog niet bekend

Beheerbaarheid
- De software is karig en niet helemaal lekker helder qua gui
- Of de adapter wel of niet geŽncrypteerd is, is niet te zien aan de buitenkant
+ Meerdere talen in de handleiding

Ondersteuning
- Op Nederlandse site is het niet te vinden
+ Wel op de Worldwide site van Zyxel
* Meer nog niet bekend

+ Voor een prijs van rond de 45 euro ideaal om op een andere plek gemakkelijk internet te krijgen
- Het 500Mbit verhaal is een marketing truc…

Conclusie: Ideaal voor in huis, zonder kabels gedoe. een aanbeveling!

Sites:

Achtergrond:
ZyXEL werd in 1989 opgericht in Taiwan. We zijn sindsdien uitgegroeid tot een vooraanstaande leverancier van integrale breedbandoplossingen voor internetproviders, zakelijke gebruikers en consumenten.

De oplossingen van ZyXEL zijn uitgerust met uiterst geavanceerde functies zoals triple play, Quality of Service (QoS), netwerkbeveiliging en netwerkbeheer. Zowel zakelijke gebruikers als consumenten kunnen een beroep doen op de producten en diensten van ZyXEL om te genieten van hoogwaardige en veelzijdige mediatoepassingen binnen een veilige en beheersbare netwerkomgeving.

Heb jij ook een Zyxel PLA4201?

Ik heb ook zelf review gemaakt, maar die is op de forum gezet :) vanwege de vele grafieken.

Homeplug draai je nooit zonder encryptie tegen meekijken risico of tegen onbedoeld verbinden met elkaar (!), en als het geen encryptie heeft (in het begin of bij reset) lijken homeplug leds rood te branden. Bij geslaagde verbinding met encryptie worden beide leds zeker groen in de stekkerblok. Daarom moet encryptie password altijd op.

Vergeleken met 200 Mbps is het wel zeker een stapje vooruit, echter geen 200% meer speed door stoorfactoren in de lichtnet. Maar zeker wel sneller dan 200 Mbps, als je weet dat beiden bijna even duur zijn in sommige producten, is het prijswaardiger.

Goedkopere 200 Mbps kan wat langzamer gaan dan goede 200 Mbps producten, laat je dus niet altijd wijsmaken op de lage prijzen.

Wat mij betreft valt de marketing verhaal gelukkig nog mee.
Ik heb hem zelf ook. Gekocht bij iBood. Echt een top ding voor de prijs overigens!
Ja echt ideaal zo in huis! :)
Hallo, volgens mijheb jij ervaring in dit apparaat?
Ik zit al maanden te tobben om de 3e pla 4201 werkend te krijgen, misschien???? Kan jij mijn probleem helpen op te lossen?
Mjjn dank zou HEEL GROOT zijn.!
Klopt wel, maar als dit je eerste homeplugs ooit zijn, ga ik niet vergelijken met de 200Mbps.
De resetknop is wel handig aangezien soms de adapters niet met elkaar kunnen verbinden. Een druk op reset en vervolgens encrypt werkt alles weer prima.
mee eens, had ik toevallig van het weekend nog.
Beste,

Ik heb sinds vandaag twee setjes binnen van de PLA4201. Nu ben ik niet heel handig dus misschien kunnen jullie mij helpen, Ik heb 1 adaptar via de router in het stopcontact bij de router, de andere uit een stopcontact en mijn laptop op aangesloten. Deze doen het.
Nu wil ik een derde in de woonkamer om mijn mediaplayer bedraad aan vast te maken zodat ik HD kan streamen. Die derde krijg ik niet geconnect met de andere twee.....
Of de twee die het doen kappen er mee en moet ik opnieuw instellen. Iemand ervaring hiermee?
Ik zit met zelfde probleem, geen idee ook wat en wanneer de leds kleuren, dus wat betekend al dat geknipper van (rood) van dat huisje.?
Zyxel gemaild, antwoorden gewoon niet!!
Hoe moet ik die 3e aanmelden? Handleiding Engels en zeer onduidelijk, want ik kan geen Engels.
Hoe kan ik de 3e echt resetten, ?
1en 2 werken goed, dus durf ook niet teveel te rommelen, anders heb ik niets meer. :(
Al 2 maanden aan tobben, hoop nu toch hier ergens antwoord te vinden.

Bedankt alvast
er is wel nieuwe software uit:

ik geloof dat de handleiding alleen in het engels is.

met 3 adapters moet je geloof ik de software gebruiken, echter ik heb er zelf maar 2....

[Reactie gewijzigd door stean op 29 januari 2014 15:09]