Iomega 500GB Home Network 500GB Review

Iomega 500GB Home Network 500GB

Pluspunten

• Duidelijke handleiding, handige softwareOndersteuning voor Linux en Mac OS X (vanaf firmware v1.02), zelfs Leopard (vanaf firmware v1.04)Veelzijdig: ftp-server, smb, Media server voor Xbox 360Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Sleep mode is nooit meer uit te schakelen nadat het ooit is geactiveerdBevriezen van het beeld bij streaming afspelen van een film (enkel indien sleep mode aanstaat of ooit heeft aangestaan)

Features Score: 5

De externe harde schijf die ik zal bespreken, is een NAS met een 10/100 LAN interface, alsook een usb 2.0-aansluiting.

De reden dat ik deze harde schijven heb gekocht (ik het er op hetzelfde ogenblik 2 gekocht), is omdat ik het beu was om mijn vorige externe hardeschijven (2 x WD 500 GB Essential) de hele tijd via draden aan mijn usb-poorten te hangen. Mijn twee NAS'en hangen nu via ethernet aan mijn wireless router.

Meer algemene info vind je op de Iomega website.

Ik heb deze harde schijven sinds oktober 2007 in mijn bezit, dus ik kan me er ondertussen wel een duidelijk beeld van vormen. Ik heb voor elk van de harde schijven 169¤ betaald, wat min of meer de marktprijs is (zeker in België).

Inhoud van de verpakking
  • Cd-rom met extra software (zie verder)
  • Een quick-start guide
  • Hardeschijf zelf met bijhorend "voetje"
  • Een korte ethernetkabel (+/- 30 cm)
  • Een korte usb-kabel (+/- 40 cm)
De harde schijf is stevig verpakt in een soort schuimrubber.

Aansluitingen

Kort samengevat zijn er volgende aansluitingen:
  • Ethernet 10/100
  • High speed usb 2.0
  • A/C aansluiting
De transformator is extern en zit verwerkt in de stecker zelf (zodat het een iets dikker blokje is).

Er is eveneens een aan/uit schakelaar voorzien. Wat verder opvalt, is dat er geen harde reset knopje is.

Installatie

De installatie van deze harde schijf als NAS is kinderlijk simpel. Op de cd-rom staat een uitgebreide handleiding (die je ook online kan vinden).

Je kan de harde schijf natuurlijk ook gewoon via usb aansluiten. Ikzelf trek hierbij altijd de netwerkkabel uit om geen mogelijke conflicten te veroorzaken. Als je heel veel data wil overpompen, is usb 2.0 natuurlijk te verkiezen boven 54 of 100Mbps.

Verder ga ik niet uitwijden over de installatieprocedure. Alles staat mooi en duidelijk beschreven in de handleiding.

Software

Op de cd-rom staat eveneens het programmaatje "Iomega Discovery Tool", waarmee je alle Iomega NAS's in je lokaal netwerk kan detecteren met bijhorend ip-adres. Dit programma is zeer handig als je het ip-adres van je harde schijven vergeten bent. Door in de Discovery Tool op een harde schijf te klikken, wordt de webinterface in je browser geopend en kan je alle instellingen van je NAS wijzigen (zie afbeelding onderaan).

Linux en Mac OS X worden eveneens ondersteund (sinds firmware v1.04 Leopard ook), zowel wat betreft ftp als smb (Samba). Vermits de "Iomega Discovery Tool" enkel werkt onder Windows, moet je het ip-adres kennen van je NAS (eventjes kijken in de router van je netwerk) en ingeven in je browser.

Features

De voornaamste features zijn:
  • Ingebouwde ftp-server met multiple user access
  • Ondersteuning voor smb (zodat je in Windows via "Mijn netwerklocaties" je harde schijf kan benaderen)
  • Media server (om muziek te streamen naar je Xbox 360)
  • Sleep mode
Hieronder zal ik uitgebreid de verschillende features overlopen.

Ftp-server

De ftp-server heeft de mogelijkheid om de verschillende mappen die op je harde schijf staan, te delen via ftp met meerdere gebruikers (tot vier gelijktijdige logins mogelijk). Per gebruiker kan je definiëren welke mappen hij kan bekijken. Als je "read/write" aanzet, kan de gebruiker in kwestie ook schrijven (en verwijderen). Je kan eveneens elke gebruiker met een verschillend wachtwoord beveiligen (anonymous is ook mogelijk).

Smb

Imho een van de handigste features van deze harde schijf. Je kan gewoon via "Mijn netwerklocaties" naar je harde schijf gaan. In de webinterface kan je onder het tabblad smb aangeven welke mappen van je harde schijf je toegankelijk wil maken via smb. Je kan elke map ook individueel met een wachtwoord beveiligen.

Een klein minpuntje hier is het gebrek aan verschillende gebruikers voor smb of beveiliging (bijvoorbeeld op basis van MAC-adres). De enige manier om je harde schijf te beveiligen is een wachtwoord zetten op elke individuele map die via smb toegankelijk is. Dit is echt een must, vermits je via smb simpelweg de volledige inhoud van je schijf kan wissen. Zorg er dus aub voor dat niemand ongeoorloofd aan je harde schijf kan. Je moet dit wachtwoord echter niet telkens opnieuw ingeven: je kan het laten onthouden door Windows.

Een tweede minpuntje is het volgende. Elke eerstegraadsmap (dit zijn dus de mappen die in de root staan), wordt door Windows beschouwd als netwerkmap. Als je dus van de ene netwerkmap naar de andere wil verplaatsen, gaat dit vrij traag: je moet helemaal door het netwek naar je pc om dan terug door het netwerk naar andere map te gaan. Als je draadloos zit met 802.11g kan dit dus wel eventjes duren. Ogenblikkelijk knippen en plakken tussen twee eerstegraadsmappen zoals bij usb-harde schijven, is er dus niet bij als je via het netwerk werkt.

Media server

Je kan ook de muziek op je harde schijf laten streamen naar een Xbox 360 die op hetzelfde netwerk is aangesloten. DivX bestanden zijn niet mogelijk, vermits de Xbox 360 op het moment dat deze harde schijf op de markt kwam, nog geen DivX ondersteuning had. Meer zal ik hierover niet zeggen, vermits ik zelf geen Xbox heb.

Sleep mode

Via de webinterface kan je ook de sleep mode instellen. Dit betekent dat de harde schijf na x aantal minuten inactiviteit stopt met draaien. Op het eerste gezicht lijkt deze feature heel handig, maar ...

Eens je eenmaal de sleep mode hebt geactiveerd, kan je ze niet meer uitschakelen. Zelfs als je ze opnieuw deactiveert in de webinterface, dan nog blijft ze aanstaan. Dit is een bug die ik op meerdere fora ben tegengekomen en die nog steeds niet is opgelost, zelfs niet in de nieuwste firmware (v1.04).

Hierbij komt nog dat "inactiviteit" blijkbaar een heel groot woord is voor Iomega. Als ik bijvoorbeeld een twee uur durende film stream van mijn harde schijf naar mijn laptop, gebeurt het elke keer dat na ongeveer één uur mijn beeld bevriest (ik had ooit de sleep mode ingesteld op één uur). Een Ctrl+Alt+Del is het enige dat helpt en dan heb je nog veel geduld nodig. Doordat ik dus een film aan het kijken was, draaide de schijf amper, zodat de firmware dacht dat ze inactief was en ze uitschakelde, waardoor het beeld van mijn pc bevroor. Zoals in de vorige alinea gezegd, treedt dit probleem nog steeds op als je de sleep mode hebt uitgeschakeld.

Moraal van het verhaal: de Iomega Home Network HDD is een héél veelzijdige harde schijf, die zijn werk ook naar behoren doet, zolang je maar van de sleep mode afblijft. Je moet verder ook opletten met het gebruik van de smb optie door zeker een wachtwoord te plaatsen op al je mappen en op te letten dat niemand op je netwerk die het wachtwoord kent, de hele inhoud van je map verwijdert.

Geluidproductie

Op heel wat websites kan je lezen dat de harde schijf nogal wat lawaai maakt en trillingen veroorzaakt. Bij mij staan de harde schijven op mijn boekenrek en veel last van trillingen heb ik dus niet. De draaiende harde schijven zijn wel te horen als je erop let. Slapen terwijl de harde schijven aanstaan in dezelfde kamer, is zeker niet aan te raden voor mensen met heel gevoelige oortjes. Bij gebruik overdag merk je het geluid echter amper, tenzij het echt muisstil is in de kamer. De sleep mode zou de harde schijven uitschakelen bij inactiviteit zodat je ze niet hoort, maar zoals reeds eerder gezegd, moet je die optie mijden als de pest. Omdat geluid zeer subjectief is, is dit voor mij ook geen doorslaggevend criterium om deze harde schijf op af te straffen of op te hemelen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Ik heb twee harde schijven en ze werken allebei perfect. Het enige dat afbreuk doet aan de stabiliteit, is het feit dat je film kan bevriezen als je streamt van de harde schijf. Dit probleem treedt echter enkel op als je ooit de sleep mode hebt ingeschakeld. Ik heb deze mode slechts ingeschakeld gehad op één van mijn beide schijven en die is dan ook de enige met het bevries-probleem.

Algemene beoordeling

Prijs/kwaliteit is dit zeker een goede NAS, vooral gezien de grootte (500 GB) en de verschillende features (ftp, smb, Media server). Ze heeft een aantal beperkingen, vooral op het gebied van beveiliging en user control van de smb-server. Dit is voor mij echter niet echt een probleem, vermits ik mijn smb-wachtwoord aan niemand doorgeef. De overige gebruikers kunnen via ftp perfect aan alle (toegelaten) mappen en hebben enkel read-access.

De enige echte kritiek die ik kan geven, is op de sleep mode. Zolang je hiervan weg blijft, werkt alles perfect.

Dit product is zeker een aanrader voor wie relatief goedkoop een veelzijdige NAS in huis wil halen met grote opslagcapaciteit.

Heb jij ook een Iomega 500GB Home Network 500GB?

Ik heb er zojuist ook één aangeschaft. Beoordeling volgt wel als ik er wat ervaring mee heb opgedaan.

Vraagje: kan het kwaad om de schijf uit te schakelen, door simpelweg de stroom eraf te halen (aangezien de sleeping-mode problemen geeft)? Ik heb de schijf in de eerste plaats om vanaf meerdere computers backups te kunnen maken. Daarom vind ik het niet nodig om het apparaat 24 uur per dag aan te laten staan.
Gewoon de aan-uit schakelaar gebruik kan geen kwaad :-) .

Ik heb trouwens het gevoel dat het probleem van de sleeping mode is opgelost met de allerlaatste firmware ... Sinds ik deze firmware heb geflasht, werkt de sleeping mode niet meer als die op "disabled" staat (wat ervoor wel het geval was). Ik heb wel nog niet het risico genomen om hem terug aan te zetten ...
zeer nette revieuw! heb je toevallig ook nog gegevens van de temperaturen? En kun je ze ook aan elkaar koppelen, zodat je een RAID opstelling kan maken?
jammer van die sleep mode...

Ik wil zelf binnenkort ook een thuis server opzetten, vooral voor de foto's en voor de back-up's van de verschillende pc's in het huis, heb al een aantal onderdelen ervoor, anders waren deze HDD's het overwegen waard!
zeer nette revieuw!
Bedankt, 'k probeer m'n best te doen :+ ...
heb je toevallig ook nog gegevens van de temperaturen?
Exacte temperaturen kan ik niet geven, maar als ik ze vastneem, is de behuizing "aangenaam warm". Ik schat rond de 40°C, wat me vrij doenbaar lijkt.
En kun je ze ook aan elkaar koppelen, zodat je een RAID opstelling kan maken?
Nee, dat gaat (jammer genoeg) niet. Als je RAID wil hebben, zit je sowieso in de duurdere prijsklasse. De voornaamste reden dat ik deze schijven gekocht heb, is om alle usb-kabels kwijt te zijn en niet teveel geld te moeten uitgeven. Ik had twee WD's van 500 GB, dus ik moest ze ook allebei tegelijkertijd vervangen: 340¤ is direct al een hele hoop geld (de WD's heb ik wel kunnen verkopen, maar toch).
jammer van die sleep mode
Ja inderdaad. Nu zet ik ze gewoon af als ik ze niet gebruik (dan kunnen de overige personen van mijn kot er wel niet op, maar het blijven tenslotten mijn harde schijven).

[Reactie gewijzigd door jeronantropis op 14 januari 2008 19:33]

mooie gestructureerde review!
Zeer goede review! Ik ben in het bezit van de 320 GB variant. Volgens mij is die voor de rest gelijk aan de 500 GB versie die jij bespreekt.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de schijf (aangesloten op WiFi router) niet elke keer via dat Iomega programma te hoeven connecten/mounten? Ideaal gezien zou ik mijn laptop op willen starten en die schijf altijd bijvoorbeeld als F schijf willen hebben. Nu moet ik na elke reboot dus opnieuw verbinding leggen met de schijf.

Iemand een oplossing?

Met vriendelijke groet,
Marco
Ik begrijp niet goed waarom je elke keer het Iomega-programma zou moeten gebruiken. Dat is toch enkel om het IP-adres van elke hdd te kunnen zien, meer niet. Als de schijf aanstaat, kan je op je netwerk automatisch gebruik maken van ftp en smb (als beide opties geactiveerd zijn natuurlijk). Wat niet kan, is om de netwerkschijf automatisch als vast station (bijvoorbeeld schijf F) te laten verschijnen; daarvoor moet je de schijf mounten in Windows, maar dan heb je het probleem dat Windows crasht als de schijf niet aanstaat |:( .

Ik maak nu eigenlijk enkel gebruik van SMB. Ik heb op mijn bureaublad een snelkoppeling naar elke schijf gemaakt en op die manier geraak ik er gemakkelijk in. Snelkoppeling lijkt me dus het gemakkelijkste, tenzij iemand een andere oplossing heeft, vooral om de schijven mee in Deze Computer (bij "Overige" ofzo) te krijgen, zonder dat Windows crasht ...
[pls delete]

[Reactie gewijzigd door jeronantropis op 8 februari 2008 21:31]

Wat is de snelheid die je haalt? Heb je daar ook info over?
Ik veronderstel dat je overdrachtssnelheid bedoelt?

Usb heb ik niet echt gemeten met een programma, maar het is de snelheid die je zou verwachten van high-speed usb 2.0: zeer snel dus; op een milliseconde komt het niet echt op aan :) . Daarbij komt dat die snelheid uiteindelijk ook afhankelijk is van wat je verder nog allemaal op je pc aan het doen bent. Imho is "snelheid" niet echt een issue bij de externe hdd's (en usb-sticks) van tegenwoordig ...

Over netwerk haal je 100Mbps (wired), wireless hangt van je signaal af.
Ik ben ook in het bezit van deze NAS en het is misschien handig even het volgende te vermelden in je review:

De firmware van de NAS zorgt ervoor dat netwerkfunctionaliteit ALLEEN werkt wanneer de schijf FAT32 als filesysteem gebruikt. Dat betekend dus dat je geen bestanden groter dan 4gb op de schijf kan zetten als je deze op een netwerk wil gebruiken.

Ik wilde toch bestanden groter dan 4 gig op de schijf hebben (images van 6 of 8 gig bijv., die wil ik niet steeds in en uitpakken) en had de schijf dus als NTFS geformatteerd. De schijf verloor vervolgens zijn netwerkfunctie en werkt dus alleen nog als externe USB schijf. Ik wacht nog op een oplossing... ;)
@Pixeled:

Oh, harstikke bedankt voor deze info. Kep ook de 320GB variant en ben er harstikke blij mee. Ooit het apparaat aangesloten en nooit meer naar omgekeken tot dat ik gisteren een hd-film van 8GB wilde kopieren en ding begon te mekkeren dat er niet genoeg ruimte op schijf aanwezig was. FAT32 dus... thanx!

Vraagje: Heb je contact gehad over dit probleem met Iomega?

[Reactie gewijzigd door Hans Olo op 2 maart 2008 20:23]

...

Vraagje: Heb je contact gehad over dit probleem met Iomega?
Nope! Maar ik heb even een middagje gegoogled over dit probleem. Schijnbaar hebben alle Iomega NASsen (dus ook de StorCenter serie) het 'probleem' dat de netwerkfunctionaliteit alleen i.c.m. FAT32 werkt. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van een klachtenmailtje schrijven en wachten/hopen op een firmware die wel NTFS + netwerkfunctie ondersteund!

Helaas... :/
Thanks voor het antwoord wat betreft het mounten via Windows. Een snelkoppeling is ook niet echt handig want dan kun je niet vanuit andere programma's niet de schijf benaderen als je iets wilt saven via "Save as.." Ben dus bang ik toch elke keer via de Home Discovery Tool de schijf moet koppelen. Ik ben een leek maar wat houdt dat SMB in of staat er ergens een uitleg voor leken? Ik heb de functie wel aanstaan maar geen idee wat het doet of hoe ik er voordeel uit kan halen.

Bedankt voor de hulp so far!
SMB staat voor "Server Message Block". De technische details zijn niet heel belangrijk.

In de instellingen van je hdd kan je bij SMB ook het "domein" instellen; neem daar gewoon hetzelfde domein voor als je pc in staat (meestal MSHOME ofzo).

Vervolgens kan je via "Deze computer" naar "Mijn netwerklocaties" gaan en zo verder tot MSHOME (of algemeen: het domein waarin je hdd zit).

Je kan dan ook op bureaublad een nieuwe snelkoppeling maken die verwijst naar de hdd op "Mijn netwerklocaties".

Als je iets wil rechtsreeks wil opslaan op je hdd, kan je in het "Save As"-venster ook gewoon bladeren naar "Mijn netwerklocaties" en zo verder naar je hdd. Vervolgens kan je eventueel die locatie toevoegen aan de snelkoppelingen links in het "Save As" venster.

Het voordeel van SMB is gewoon dat je je hdd in verkenner simpel als elke andere map kan benaderen. Je zal wel merken dat de eerste keer dat je je hdd benadert nadat je pc is opgestart, het wel ff duurt voor je erin kan. Dit is echter normaal; de volgende keer gaat het heel snel.
Bedankt voor de uitleg in leken taal! Ik zal het direct uitproberen als ik er weer fysiek bij in de buurt ben. De optie om hem via je webbrowser te benaderen ga ik ook bestuderen maar lijkt me nog even een ver van mijn bed show. Zou wel ideaal zijn. ZIjn er toevallig ergens manuals met step by step screenshots beschikbaar?

Geweldig forum dit!
De manual die je online kan downloaden (zie link in mijn review) of die op je cd'tje staat.

Via webbrowser benaderen is heel simpel. Gewoon Iomega Discovery Tool installeren en runnen. Je krijgt dan lijstje met alle Iomega hdd's op je netwerk. Gewoon klikken op die van jou (wss zal dat ook de enig zijn :) ) en je browser opent automatisch. Op die manier kan je heel gemakkelijk alle instellingen bekijken en wijzigen. In de manual staat echt perfect uitgelegd waarvoor elke functie dient en hoe je het allemaal kan instellen.

Veel plezier ermee :) !
Sleep Mode Probleem?
Mischien opnieuw Firmware uploaden. (Let op , ben je wel wat instellingen kwijt Users / Passwords.).

FAT32 / NTFS 4GB probleem heeft te maken met de versie van de interne SAMBA Server.
Deze draait alleen FAT32 en geen NTFS.

Vaste verbinding maken b.v. F:\ is simple

C:\> NET USE F: \\NAS\Public /PERSISTENT:YES

Simple toch?! C:\> NET USE /? (2RTFM)
:z
Sleep Mode Probleem?
Heb ik al geprobeerd; alle settings idd gereset, maar nog steeds hetzelfde probleem. Dat is net wat ik zo vervelend vind; zelfs een firmware-update helpt niet ;( . Nuja, over het algemeen heb ik er niet zoveel last van; een serie (+/- 45 min) kijken lukt wel, enkel een lange film niet.
C:\> NET USE F: \\NAS\Public /PERSISTENT:YES

Simple toch?! C:\> NET USE /? (2RTFM)
werkt idd wel, maar enkel voor de submappen van elke schijf (elke root-submap is een netwerklocatie). met een snelkoppeling kan je een link maken naar de root van de harde schijf; met NET USE niet. Tenzij ik iets over hoofd heb gezien natuurlijk :+ ...

[Reactie gewijzigd door jeronantropis op 10 maart 2008 19:42]