Asus P8H61-M LE/USB3 (B3) Review

tsjeck 21 augustus 2012, 1.129 views

Asus P8H61-M LE/USB3 (B3)

Pluspunten

• Betaalbaar
  • USB 3.0
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Let op: BIOS is bij aanschaf misschien niet up to date!
  • Weinig ruimte tussen geheugen en pci-E slot
  • Formaat micro-atx bord, pas misschien niet in de kleine formaat micro-atx kasten.

Layout Score: 3
Heb dit product gekocht in combinatie met de nieuwe i5 3450 ivy bridge processor. Deze zou mijn huidige systeem met een am3 athlon 2 x3 455 processor en bijhorende asrock moederbord (Asrock 960GM-GS3 FX) vervangen. Na ontvangst begon het uitpakken.

De doos ziet er netjes uit en op de cover kon je alle leuke tooltjes en opties (USB 3.0) zien die dit moederbord met zich meedraagt. Verder niet veel bijzonders. In de doos heb je het moederbord ofcourse, instructieboekje, safety and warrant boekje, frame en twee geinige, wellicht handige sata kabeltje met haakse hoeken. Geen super deluxe inhoud. Moederbord ziet er verder ook niet bijzonder uit.
Het moederbord voelt wel solide en degelijk aan.

Installatie is een volgend punt. Dit ging voor mij vrij moeizaam. Voor een micro-atx bord is dit moederbord naar mijn inziens aan de grote kant. Heb twee andere micro-atx moederborden in dezelfde kast gehad en deze waren er erg makkelijk in te zetten (foxconn en een asrock bord). Daarnaast heb ik dit moederbord ook nog tijdelijk in een andere kast geinstalleerd maar ook daar was de ruimte in de kast beperkt. Bij dit moederbord van Asus moest ik in beide kasten eerst de voeding verwijderen voor ik het moederbord kon installeren.

Compatibiliteit. Ja, hier toch twee belangrijke punten. Allereerst is het af te raden om een grote gpu vaak in of uit het pci-E slot te halen. Dit met de reden dat de geheugenslots dicht bij het pci-E slot zijn geplaatst. Zo dicht geplaatst dat je met zeer veel moeite 't hendeltje van de pci-E slot kan induwen om een videokaart eruit te halen (Afbeelding kan ik eventueel plaatsen). Mij heeft het tot schrale vingertoppen geleid. De sata-300 connectors zijn daarentegen wel slim en praktisch geplaatst. Bij mijn oude moederbord bedekte mijn videokaart 2 van de 4 sata connectoren.

Een tweede punt betreffende compatibiliteit. Als je een ivy bride processor op dit moederbord wilt laten draaien MOET je de nieuwste BIOS hebben. Aangezien de meeste moederborden nog niet de nieuwste BIOS hebben (liggen al een tijdje in de winkel) is dit toch wel een punt waar je op moet letten.

Prijs is wat je er voor krijgt. Goed betaalbaar en Asus levert over het algemeen goed spul.

Heb jij ook een Asus P8H61-M LE/USB3 (B3)?

A: Heb voor aanschaf op internet zitten neuzen of het nu wel of niet een vereiste is om je BIOS up to date te hebben. De meeste bronnen op het internet gaven aan dat een PC wel start, maar wel met meldingen dat je je BIOS moet updaten omdat hij de cpu niet herkent. Dat de PC het op dit moment nog niet doet hoeft niet per se daar aan te liggen. Dat is een kwestie van afwachten. Echter, als ik THW moet geloven kan het zo zijn dat de BIOS up to date moet zijn. Ik beschouw het niet als minpunt, maar meer als een issue waar aan gedacht moet worden bij aanschaf.

B: Die keuze heb je niet als je een micro-atx kast hebt. Andere micro atx borden hoeven dit specifieke eigenschap niet te hebben.

C: Ik wil hiermee duiden op het feit dat er verschillende formaten zijn. Heb mijn hele leven lang al micro-atx moederborden gehad, en dit is tot heden de grootste in formaat die ik heb gehad.

[Reactie gewijzigd door tsjeck op 24 juni 2012 11:32]

Een µATX bord is max 244mm bij 244mm, kleiner kan inderdaad ook, maar als een kast µATX compatible is, moet je er een bordje van 244x244mm prima in kwijt kunnen.
Ik heb dit bord ook(overgenomen van een mede Tweaker), En vindt het ook een fijn
moederbord op het PCI-e hendeltje na zoals Tsjeck al aangaf na.
volgens THW zou je de oude bios moeten flashen voordat je de nieuwe proc op je mobo plant, dat heb je schijnbaar niet gedaan?

Verder noem je als negatieve eigenschappen dat,

A: bios up to date moet zijn; Dat is normaal en geen minpunt!

B: Weinig ruimte tussen geheugen en pci-e slot,; neem de volgende keer een ATX board!

C; Groot micro-atx bord?> Grote micro atx borden bestaan niet!