Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA) Review

Gish 23 juni 2012, laatste update op 24 juni 2012, 586 views

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)

Pluspunten

• Relatief snel
  • Accuduur van 6+ uur
  • Hoge resolutie
  • Warmteproductie

Minpunten

• Behuizing voelt wat goedkoop
  • Geluidsproductie

Omdat Windows 8 x64 nog niet te selecteren valt in het lijstje van besturingssystemen heb ik Windows 7 x64 geselecteerd!

Waarom?
Ik heb in het verleden al eens een netbookje gehad. Het betrof toen de zwarte versie van een Asus EEE PC 1201PN. Dit beviel erg goed maar na ongeveer een jaartje heb ik hem doorgegeven aan mijn broer en schoonzus omdat ik een laptop van m'n baas kreeg. Zonde om zo'n leuk apparaat stof te laten happen. Na een baanwissel mijn laptop verloren en het een jaartje gedaan zonder laptop. Toen zag ik een mooie deal in de V&A hier op T.net langskomen: Een HP DM1-3125ed met 8GB geheugen n een Intel 320 160GB SSD! Mijn aandacht was al eerder getrokken door de HP DM1 serie met de AMD APU's maar het was er nog niet van gekomen. Voor minder dan de helft van de totale aanschafwaarde (meer dan 650,-) heb ik deze kunnen overnemen dus de knoop was snel doorgehakt.

Wat is mijn doel met dit netbookje?
Naast dat wat iedereen met een netbookje doet, internetten, mailen, im en wat tekstverwerken, vraag ik er toch iets meer van. Net als mijn vorige netbookje beschikt de3125ed over een bijzonder goede GPU voor zijn segment (de 1201PN had een Nvidia ION): Een ATI Radeon HD6310M. Dit heeft als leuk gevolg dat ik rustig in de tuin een potje Need for Speed Underground 2 kan spelen en rustig een mkv'tje kan bekijken in de trein. Wat ik er verder van verwacht is dat ik eventueel op locatie snel wat foto's kan bewerken die ik heb geschoten met mijn Eos 40D. Een HDR foto bewerken gaat hem niet worden met deze processor, maar wat simpele bewerkingen een Lightroom zijn zeker haalbaar.

Behuizing en look & feel

De DM1 ziet er prima uit. Het lijkt allemaal prima afgewerkt en de combinatie van zwart en zilver staat hem goed. Ook de achterkant van het scherm, welke voorzien is van een soort ringetjes motief breekt het geheel mooi. Hij heeft veel ronde vormen en daar moet je van houden. Persoonlijk ben ik meer van het strakke en rechte (mijn Asus 1201 was wel erg vierkant om het maar zo te zeggen) maar dit misstaat absoluut niet.

De behuizing voelt helaas wat goedkoop aan. Uiteraard, je zit in en lage prijsklasse, maar het had allemaal wel wat steviger mogen aanvoelen. Een lichte aanraking op de achterkant van het scherm veroorzaakt al rare dingen in je scherm. De scharnieren voelen wat gammel aan en de batterij heeft wat speling. Allemaal geen onoverkomelijke zaken, maar wel jammer. Hier had HP toch nog wat extra punten op kunnen scoren.

Wat wel erg prettig is, is de volledig afgesloten onderkant van de laptop. De onderkant bestaat uit n grote zwarte plaat met enkel een schuifje om de accu te ontkoppelen. De outtake voor de fan zit aan de zijkant en heeft dus ook vrij spel als je de laptop op je schoot hebt.

De aansluitingen zitten allemaal aan de zijkant. Aan de linkerzijde betreft dit 1x USB 2.0, 1x HDMI en 1x stroomvoorziening. Aan de rechterkant vindt je 1x een sd/mmc slot, 1x 3,5mm jack, 2x USB 2.0, 1x VGA en achter een klepje bevind zich de gigabit ethernet aansluiting. Aan de achterkant zit niets omdat het scherm er deels voor langs kantelt en de accu anders in de weg zou zitten. Aan de voorkant zit over de gehele breedte een geperforeerd stuk plastic waarachter zich de Altec Lansing speakers zich bevinden.

Scherm
Het scherm meet 11,6 inch een heeft een resolutie van 1366 bij 768. Voor een scherm van 11,6 inch is dit behoorlijk, zeker als je weet dat veel netbooks een 10,1 inch scherm met een resolutie van 1024 bij 600 hebben. De extra pixels in de hoogte zijn erg prettig bij het browsen en het is zelfs mogelijk om een klein chatvenster en een browser naast elkaar open te hebben.

De helderheid van het scherm is prima. Het is een glossy scherm, dus in het volle zonlicht is het wat behelpen, maar het valt me alles mee. Als je de helderheid op max zet is het nog te doen.

Toetsenbord en muis
Het grootste gedeelte van deze review heb ik getypt op het toetsenbord van de DM1. De knoppen zijn lekker groot voor een netbook en het typt dan ook verrassend fijn. De aanslag is niet overgevoelig en je zal eerder een letter missen in een woord dan een letter teveel hebben. Persoonlijk mag het wel wat gevoeliger reageren, maar dat is voor iedereen anders.

Het touchpad zit bij het typen niet in de weg. Mijn duimen liggen net over de hoekjes van het touchpad als ik typ. Bovendien herkent de Synaptics software het als je per ongeluk de palm van je hand op het touchpad legt.

Het touchpad zelf ben ik wat minder over te spreken. Hij reageert prima, is redelijk precies en kan uitgezet worden. Ik vind het echter heel irritant dat de linker en rechtermuisnkop ook onderdeel zijn van het 'aanwijs' gedeelte. Ik ben niet zo'n held met een touchpad en het komt vaak voor dat ik met de ene hand de muis op de juiste plek zet en vervolgens met de andere vinger de muisknop in druk. Dit werkt voor mij sneller. Het probleem is alleen dat het touchpad twee aanrakingen registreerd. Gezien het een multi-touchpad is gaat 'ie soms vanuit het niets in of uitzoomen of hij verplaatst de cursor. Erg storend dus.

Accu
Met een volle lading haal ik met een beetje internetten en wat chat ruim 6 uur. De helderheid van het scherm staat dan op 75%. Wifi staat dan dus aan.

Een test zonder wifi heb ik nog niet gedaan maar is voor mij niet relevant.

Bij het afspelen van een MKV'tje gaat de prik er heel wat harder doorheen. Dit zorgt voor een maximale tijd van zo'n 3 tot 3,5 uur. Mijns inziens nog steeds heel behoorlijk!

Speakers
HP laat duidelijk merken dat hier geen gewone speakertjes in zitten. Nee, Altec Lansing heeft hier zijn apparatuur in mogen zetten. Om nou te zetten dat dit echt een wereld van verschil is durf ik niet te zeggen. Ja, het klinkt wat beter dan de doornsee speaker, maar een geluid wat ok is? Nee. Op een hoog volume vervormt het geluid sterk en komt er veel ruis bij kijken. Om de speakers hoef je hem niet te kopen dus.

Prestaties
SSD

In de laptop zat al een SSD en 8GB geheugen toen ik deze overnam. Vooral de SSD is een flinke boost in de performance. 8GB geheugen is wat aan de hoge kant, maar met de prijzen van tegenwoordig is het het bijna niet meer waard om 4GB te kopen.

Het kopieren van en naar dezelfde schijf van een file van 1,87Gb ging met een gemiddelde snelheid van 211 MB per seconde.

Een map ter grootte van 500 Mb, 2500 files en 500 mappen, van en naar dezelfde schijf ging met een gemiddelde snelheid van 8 MB per seconde.

Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, maar probeer het eens op je 'ouderwetse' HDD.

APU

Bij het afspelen van een MKV 1080p schommelt het CPU verbruik tussen de 20 en 30 procent.

Ook heb ik nog even 3DMark 2011 gedraaid op 720p. Onderstaand vind je hier de scores van terug. Valt niet zovele zinnigs over te zeggen. Het is en blijft een GPU die niet bedoeld is om zware grafische applicaties op te draaien en dat blijkt ook wel uit de score. De kans is echter vrij groot dat wanneer je een verouderde versie draait, bijvoorbeeld 3DMark 2006, dat je nog wel een redelijke score krijgt. Vandaar dat bijvoorbeeld Need for Speed Most Wanted prima draait.

Videochatten of niet?
De DM1 beschikt over een ingebouwde 1,3 Megapixel camera met een ledlampje ernaast. Ook zit er een microfoon in. Hier kan ik kort over zijn: Het werkt gewoon prima. De webcam is redelijk 'snel' en helder, ook in een wat donkere omgeving. Het ledje helpt niet hard mee, maar blijkbaar is het lensje wel redelijk. De microfoon vangt mijn stem goed op en stuurt deze zonder veel ruis door naar de andere kant van de lijn. Ook als de persoon aan de andere kant tegen mij praat, hoort hij of zij zichzelf niet terug.

Warmte en geluidsproductie
Zoals door vele andere al aangegeven is, is de DM1 niet een van de stilste jongens van de klas. Als je rustig zit te internetten en je hem niet plat op je schoot hebt is er niets aan de hand. Je hoort de fan nauwelijks. Wanneer je echter de laptop plat op je schoot zet of z'n capaciteiten eens flink aanspreekt word het een stofzuigerfeest. Dit scheen in BIOS versie F12 opgelost te zijn, maar we zitten ondertussen op F13 en ik vind het nog steeds niet echt goed. Het is acceptabel, maar ook hier laat HP puntjes liggen.

De warmte productie is verder prima. Hij word wel warm, maar niet zodanig dat het niet meer prettig is om deze op je schoot te houden.

Conslusie
HP levert hier een prima netbookje. Een behoorlijk scherm, een prima APU - dual core 1,6 met HD 6310 HD graphics - en een accuduur van zo'n 6 tot 7 uur bij normaal gebruik zijn prima. Het toetsenbord en touchpad zijn an sich ook prima en aansluitingen voor externe apparaten zijn er genoeg met 3x USB en HDMI. De bouwkwaliteit laat echter te wensen over. Er zit speling op de scharnieren en de accu zit wat losjes. Verder voelt het allemaal wat goedkoop aan. Door de upgrade met de SSD is dit netbookje echter razendsnel geworden. Opstarten gaat in maximaal 10 seconden en ook het starten van programma's gaat als een speer.

Zoek je een netbookje wat nog steeds een netbookje is door zo'n mobiliteit, maar dan met nt even dat beetje meer rekenkracht? Dan is de HP DM1-3125 een prima kandidaat!

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)?

Reviews door de redactie

Tip voor de volgende keer:

plaatst de review in 1x. Is leuker voor de mensen die tijd besteden om het te lezen, dan hebben ze niet het idee dat ze iets lezen wat nog niet bedoeld is om te lezen. Daarnaast is het dan ook makkelijker/mogelijk om te raten
Hmm, daar heb je een punt. Zal ik de volgende keer doen. Tnx!
Nvm.

[Reactie gewijzigd door Gish op 24 juni 2012 00:16]