Creative Audigy 2 ZS Notebook (PCMCIA, 7.1) Review

jeronantropis 6 maart 2009, laatste update op 15 maart 2009, 3.988 views

Creative Audigy 2 ZS Notebook (PCMCIA, 7.1)

Pluspunten

• Brengt volwaardig 7.1-geluid naar je laptopPCMCIA: verdwijnt bijna helemaal in je laptop en je moet geen usb-poort opofferenGeluidkwaliteit, geen ruisDeftige drivers via Windows Update

Minpunten

• Redelijk duur

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 5
Voorwoord

Hoewel deze geluidkaart toch al een hele tijd op de markt is, is er blijkbaar nog steeds geen review over geschreven op Tweakers. Na jarenlang een dankbare Productreview lezer te zijn geweest, wil ik met deze review toch ook mijn steentje bijdragen. Commentaar (zowel positief, negatief als suggestief) is dus van harte welkom :) .

De kaart die ik zal bespreken, is een PCMCIA-insteekkaart voor laptops. De voornaamste feature is de ondersteuning van 5.1 (en zelfs 7.1) surround geluid, zodat je ook op op je laptop ten volle kan genieten van films/spelletjes/muziek ... De reden dat ik voor deze kaart heb gekozen en niet voor een usb-model, is omdat ik mijn PCMCIA-slot toch niet gebruikte en ik geen usb-poort permanent wil opofferen.

Meer algemene info vind je op de Creative website.

Ik heb deze kaart sinds 9 mei 2007 in mijn bezit, dus ik kan me er ondertussen wel een duidelijk beeld van vormen. Ik heb 99¤ betaald voor deze kaart, wat min of meer de marktprijs is (zeker in België).

Vermits de aankoop van deze soundcard al een serieuze hap uit mijn budget was, heb ik geopteerd voor een niet al te dure 5.1 speakerset, namelijk de Logitech X-540 (na vrij positieve reviews).

Inhoud van de verpakking
  • Cd-rom met drivers en software (je kan online enkel updates downloaden, de cd-rom heb je dus altijd nodig als je de software wil herinstalleren)
  • Een handleiding-onwaardige handleiding (papierverspilling)
  • PCMCIA-kaart zelf
  • Extra omvormkabel naar 3 analoge kabels
  • Oordopjes (vrij goede kwaliteit)
  • Beschermhoesje voor de PCMCIA-kaart
Aansluitingen

Kort samengevat zijn er volgende aansluitingen:
  • S/PDIF Optical in (waar je ook je microfoon kan insteken)
  • S/PDIF Optical out (waar je ook je hoofdtelefoon kan insteken)
  • Een niet-alledaagse "fiche" voor 7.1 aansluiting
Beide optische aansluitingen hoeven niet veel uitleg; ik heb ze zelf nooit gebruikt (behalve om mijn hoofdtelefoon in te pluggen).

Software

Voor wie onderstaande uitleg niet helemaal wil lezen, kan ik kort samenvatten dat de software van Creative (toch zeker voor dit product) niet helemaal bevredigt. De goede bedoelingen zijn er wel, maar de uitwerking laat wat te wensen over. Ik gebruik zelf de Windows drivers die ik via Windows Update Catalogue heb gedownload en hierover ben ik dan weer zéér positief (je moet zelf achteraf wel nog een handmatige update van de hardware doen in apparaatbeheer om zeker de allerlaatste drivers te hebben).

Windows drivers

Aangezien ik liefst zo weinig mogelijk extra software installeer, gebruik ik de Windows Drivers. Wanneer ik de geluidkaart inplug, vraagt Windows om drivers te installeren. Als je "zoek op Windows Update" selecteert, wordt de kaart perfect geďnstalleerd. Je kan de drivers ook handmatig via Windows Update Catalogue downloaden, maar dan moet je achteraf via apparaatbeheer best nog eens een driver-update doen (om zeker de laatste drivers te hebben).

Uitbalanceren van boxen kan nu perfect via geluidbeheer. Ik gebruik nu al meer dan zeven maanden de Windows drivers en ik ben er zeer tevreden over, nog nooit problemen of conflicten gehad. Het enige "vervelende" is dat ik nog steeds de voorste boxen moet aanpassen wanneer ik ofwel game (alle boxen even luid zetten), ofwel films zie en muziek luister (voorste 3 boxen minder luid dan de achterste), maar dat moest ik met de Creative software ook doen, op een veel omslachtigere manier. Vermits ik amper game, is dit voor mij dus al helemaal niet zo erg.

Geluidkwaliteit

Vermits het de boxen zijn die het geluid uiteindelijk voortbrengen, zou ook hypocriet zijn de geluidkwaliteit van deze kaart op te hemelen. Echter, ere wie ere toekomt: als ik mijn hoofdtelefoon (of boxen) aansluit op mijn standaard laptop jack heb ik permanent een lichte ruis op de achtergrond (vooral storend als er geen geluid wordt afgespeeld). Als mijn boxen aangesloten zijn op deze Creative Audigy 2 ZS Notebook, betekent stil ook echt muisstil. Totaal geen ruis! Nuja, dat mag ook wel voor een S/N = 104 dB (waarde van Creative zelf).

Algemene beoordeling

Ik wil ook even vemelden dat de processorbelasting van deze geluidkaart nihil is. De kaart heeft zelf een processor aan boord om alle coderingen te doen. Als je de Windows drivers gebruikt, kan je zelfs handmatig instellen voor hoeveel procent je deze processor wil gebruiken.

Een richtprijs van ongeveer 100¤ is niet goedkoop, maar er is simpelweg geen (wijdverspreid) alternatief om volwaardig 5.1 geluid op je laptop te krijgen (buiten een usb-geluidkaart). Het nadeel van een 5.1 geluidkaart is natuurlijk dat je nog steeds met een hele bos kabels rond je laptop zit, wat ik persoonlijk niet zo heel leuk vind (maar daar kies je natuurlijk voor als je 5.1 wil).

Voor wie (net als ik) koste wat kost 5.1 geluid op zijn laptop wil hebben, en geen usb-poort wil opofferen, is deze kaart zéker een te overwegen aankoop.

Heb jij ook een Creative Audigy 2 ZS Notebook (PCMCIA, 7.1)?

Was van plan hem zelf te kopen maar nu twijfel ik toch weer. Toch bedankt voor de review
Tja :) , het hangt ervan af waarvoor je het wil gebruiken. Ik ben zelf een ongelooflijke filmfreak en heb een laptop. Ik zie toch zeker 3 keer per week 's avonds een aflevering van een of andere serie, dikwijls ook eens een goede film met AC3 geluid. Dan is een 5.1 systeem echt een zaligheid. Ik heb er nog geen spijt van dat ik de kaart gekocht heb, zeker in combinatie met mijn boxen (vooral omdat die een Matrix modus hebben om 5.1 geluid te emuleren).

Ook voor die-hard gamers (wat ik totaal niet ben, ik speel amper spelletjes) kan dit wel een leuke uitbreiding zijn. Ik heb er ook eens een paar maanden geleden een 5.1 headset van een vriend aangehangen en dan een paar FPS's gespeeld. Van een ervaring gesproken :P ...

Als je daarentegen héél af en toe eens een filmpje ziet, en verder enkel mss eens wat muziek en een klein beetje gamen, dan ben je mss beter af met je onboard soundkaart met deftige 2.1 boxen.
Voor wie (net als ik) koste wat kost 5.1-geluid op zijn laptop wil hebben, en geen usb-poort wil opofferen, is deze kaart zéker een te overwegen aankoop.
Of koop de sondigo sirocco. Ook 5.1 (DDL of analoog) en in het geheel geen aansluitingen op je laptop kwijt (en geen kabels aan je laptop!). Bevalt mij erg goed.
Hoe werkt dit dan? Gewoon dat spulleke in je wireless router steken? Moet je nog een hele software suite installeren of is het vrij basic (enkel een driver ofzo)? Genereert dat bakje zelf het geluid? Want hoe wordt dat 5.1 geluid gedecodeerd als je geen 5.1 geluidkaart hebt?

Op zich wel een interessant product ;) ... Alleen jammer dat het op het eerste gezicht nogal moeilijk te vinden is.

[Reactie gewijzigd door jeronantropis op 14 januari 2008 13:24]

Bij dit alles komt nog dat naar mijn ervaring er nogal wat vervelende conflicten waren tussen Windows-geluidbeheer en de Creative Suite (overschrijven van instellingen enzo). De Creative Suite neemt grotendeels het geluidbeheer over, maar je moet bijvoorbeeld wél nog zelf instellen dat je een 5.1 speakerset gebruikt. Ook mijn AC3Filter (van K-Lite Codec Pack) detecteert niet automatisch dat ik een 5.1-systeem heb. Deze problemen treden niet op als ik de Windows drivers gebruik (zie hieronder).
Ik ben zelf gelukkig bezitter van deze kaart en ik heb geen last van bovenstaande problemen. Ik wissel vaak tussen koptelefoon en mijn 5.1 surroundset en de creative pakt dit goed op en schakelt gelijk alles over.

Ook met AC3-filter heb ik geen problemen, meestal laat ik echter de audigy het DTS/DD decodeerwerk doen.

De bevestingingskabel met de analoge aansluitingen lijkt inderdaad fragiel, maar lijkt in de praktijk goed te werken. Voor de rest ben ik het met je eens op deze mooie review :)
welke besturingssyteem gebruiken jullie?
Ik gebruik Windows, met standaard Windows-divers (niet de Creative Software Suite) en ben er heel tevreden over. Onder Linux produceert de kaart enkel 2 kanaals stereogeluid, 5.1 dolby werkt niet. Van de website van Alsa:
Bit accurate digital features (AC3/DTS) not implemented yet.
Helaas voor mij alleen 2ehands op ebay te krijgen voor woekerprijzen.
Heb nml sindskort een laptop met niet al te best onboard geluid maar helaas geen express cardbus dus nieuw creative spul draait niet.

Mocht er een tweaker zijn die me een gunst wil verlenen......mail me maar.
Ik neem met dit kaartje mijn mixes op, in 24 bit , op 44800 Hz, en kan zelfs nog hoger!
De kaart werkt prima, inprikken en gaan. Wel de Creative Asio drivers installeren...
De opnames zijn perfect van kwaliteit, geen ruis en het geluid hapert nooit!

Echt een aanrader!
weet iemand waar ik dezen nog kan koopen of heeft iemand nog een tekoop ?