Hoya Pol circular HD-Serie Review

Fireshade 23 juni 2012, laatste update op 26 oktober 2012, 3.721 views

Hoya Pol circular HD-Serie

Pluspunten

• Solide bouwkwaliteit
  • Soepele draairing
  • Vuil- en vetwerende coating
  • Redelijk plat

Minpunten

• Eigenlijk geen

Een review over een filter... Ja, het moet kunnen.
Er valt niet heel erg veel erover te zeggen, maar hopelijk geeft deze review je meer informatie over het product zoals geleverd, mocht je twijfels hebben over de aanschaf.

Waarom Hoya?
Ik heb zelf een voorkeur voor Hoya, omdat ze ongeveer de top zijn in glasproductie. Ik vertrouw erop dat hun kennis over glas dus ook tot uiting komt in de lichtdoorlating, coatingkwaliteit, en ontbreken van (miscroscopische) verontreiging in het glas, glare en ghosting.

Waarom een polarisatiefilter?
Voor degenen die het nog niet weten: het is primair bedoeld om spiegeling en lichtreflecties te verminderen. Erg handig als je bijvoorbeeld water of door een ruit wil fotograferen.
Extra op deze Hoya HD polarisatiefilter is dat er ook een UV-coating op zit. Je hoeft dus niet nog eens UV-filter op te schroeven. Ik begrijp het nut van de UV-coating op deze polarisatiefilter niet zo, want de meeste mensen hebben toch al een UV-filter er standaard op zitten als bescherming van het objectief. Maar goed, voor het geval dat niet zo is, dan heb je twee vliegen in een klap.
Zie ook de beschrijving op de achterzijde van het doosje op foto 1. Op foto's 3 en 4 zie je het effect van de polarisatiefilter: de reflectie is praktisch weg, waardoor je de kleuren van het schilderij achter het glas veel beter kan zien.

Circulair?
Het filter is een circulaire polarisatiefilter. Autofocus-systemen kunnen niet goed werken met lineaire polarisatiefilters (uit het pre-AF tijdperk), en aangezien praktisch alle camera's tegenwoordig autofocus hebben, zijn eigenlijk alle polarisatiefilters van het circulaire type.
Een polarisatiefilter laat alleen licht onder een bepaalde 'hoek' door. Een polarisatiefilter moet je dus kunnen verdraaien om het licht van schitteringen of reflecties te blokkeren. Dat betekent dat er minder licht de camera inkomt. Deze Hoya HD polarisatiefilter geeft 1-1,5 stops minder licht, dit komt overeen met de meeste andere polarisatiefilters. Iets om rekening mee te houden bij niet al te lichte omgevingen.

HD?
HD staat hier eens niet voor High Definition, maar voor High Durability. Je krijgt daarvoor gehard glas dat onder spanning ingeklemd zit in een metalen filterring, plus anti-krascoating.
Een beetje jammer dat tekst gewoon op het oppervlak gedrukt is, en niet in het metaal is gegraveerd, wat de leesbaarheid na een aantal jaren zou behouden. Filters gaan over het algemeen erg lang mee.

De praktijk?
Het filter bestaat uit een ring met schroefdaad, waaraan nog een ring bevestigd met daarin het filterglas. Na het filter op je objectief te hebben geschroefd, kun je aan de filterring draaien om schitteringen en reflecties in je beeld weg te filteren. In foto 2 zie je de twee ringen van het filter. Het filter steekt 5 mm voor het objectief uit.
De filterring draait heel erg soepel, maar zonder speling. Dat geeft een goede kwaliteitsindruk.
De UV-vermindering gebeurt d.m.v. een coating, het is dus geen eigenschap van het glas zelf, wat betekent dat het in principe weggekrast kan worden.
Verder zitten er coatings op tegen vuil en krassen. De coating tegen vuil (water en vet) werkt inderdaad goed, je kan vuil gewoon met je vingers wegvegen. Je hebt geen speciaal doekje meer nodig o.i.d.. Erg fijn in de praktijk. De coating tegen krassen durf ik even niet uit te testen ;)
Verder doet het wat het moet doen, niets bijzonders.

Heb jij ook een Hoya Pol circular HD-Serie?

Ik vind die UV coating (hoewel je die hier in de lage landen niet/nauwelijks nodig hebt) nog niet zo gek.
Als je flare, glare en vignetting wilt hebben dan is daar één uitstekende manier voor: filters stacken.... Dus zolang je niet in de bergen of iets dergelijks zit altijd je UV of protectiefilter eraf draaien als je een pola erop zet. Een mooie service van Hoya dus dat je nergens meer je UV erop hoeft te draaien als je dit filter erop schroeft.

Jammer dat je niet verder motiveert waarom je voor Hoya kiest. Van hetzelfde niveau is Tiffen, en vaak beter (iig duurder :p) is B+W en Heliopan.
Dat betekent dat er minder licht de camera inkomt. Deze Hoya HD polarisatiefilter geeft 2-3 stops minder, dit komt overeen met de meeste andere polarisatiefilters.
Als dat zo is dan spreek je jezelf behoorlijk tegen. Dan is de pola eigenlijk rijpt voor de prullenbak. In principe verlies je de helft van het licht (maximaal) dus 1 stop. Dat het glas niet 100% doorlaat geeft nog wat extra verlies. Dus zeg dat je op max. 1,5 stop uitkomt. In de literatuur kom je waarden tegen van 1 tot abs. max 2 stops licht verlies voor goede pola's.

Dat een lineair polarisatie filter niet werkt heeft maar eigenlijk niets met de AF-S van doen, maar het feit dat je een SLR hebt (een compact camera met AFS is echt beter af met een lineair filter!). Gespiegeld licht is gepolariseerd, als je daar al gepolariseerd icht op laat vallen, dan loop je kans dat het licht compleet dooft. Zowel je AF-S als je lichtmeting klopt dan helemaal niet meer. De truc van een circulair polarisatie filter is dat het gepolariseerde licht weer wordt gedepolariseerd, waardoor de spiegel eigenlijk "normaal" licht ziet.
Quote uit http://www.digitalefotogr...smaken/polarisatiefilter/:
Maar je hebt een circulair filter nodig als je een camera hebt die door de lens meet of autofocus heeft, anders schakel je door het ombuigen van lichtstralen dat het filter doet één of beide functies uit. Kortom je hebt een circulair filter nodig voor alle spiegelreflexcamera’s sinds – ehm – 1960 ofzo ;)
Een pola werkt overigens ook niet onder iedere hoek. Bij reflectie heb je met de hoek van Brewster te maken. In je voorbeeldfoto zie je dat ook mooi. De hoek is net niet ideaal dus een (klein) deel van de reflecties is nog aanwezig. In de lucht heb je te maken met de hoek die je met de zon maakt. Idealiter is dat 90 graden, daar werkt het optimaal. Één van de redenen dat je vaak leest om op een groothoek lens geen pola te zetten. Een deel van de lucht wordt dan donkerder, een ander deel gebeurd juist helemaal niets. Anders dan bij reflecties (van niet-metalen voorwerpen, metaal polariseert niet) heb je om de lucht beter te doortekenen ook zon nodig. Dus bij een grauwe dag doet een pola niets met de lucht, het licht dat door de woleken komt is 100% diffuus dus, werkt de polarisatiefilter op al het licht in gelijke mate, of te wel je gebruikt het filter als ND filter.

Info:

Een echt fantastische uitleg over de werking van het filter kun je hier: http://pics.idemdito.org/fysica/polarisatie.htm vinden.

My 2 cents.
Bedankt voor de review.
Je hebt gelijk. Ik zat een factor 2 te hoog (raar...). Ik zal dat aanpassen.
Ik heb in ieder geval geen succes met een lineair filter op een DSLR met AF. Wellicht specifieker dat fase detectie slecht werkt met lineaire filters, want compact camera's gebruiken doorgaans contrast detectie.
Bedankt voor de achtergrond info!
Een DSLR is ook een SLR, dus werkt lineair daar niet. Zowel lichtmeting als AF-S werken via de spiegel en werken dus alleen correct met CP. Dus wat je zegt klopt, maar staat ook al in mijn verhaal.
Nette preview, prima om door lezen bij het zoeken naar een CPL filter. Daarom 4 sterren, maar wellicht een tip om 'before-after' foto's te vertonen van foto's met filter en zonder filter.

Tevens zijn de Hoya HD filters de top wat betreft lichtdoorlaatbaarheid. Dit zou je ook nog eventueel kunnen benadrukken.
Bedankt, goede tip die before-after foto's! Heb ik gelijk bijgevoegd :)
Hoya staat inderdaad aan de top wat lichtdoorlaatbaarheid betreft.
Je review is eigenlijk niet lang, maar zoals je het zelf zei:
Een review over een filter... Ja, het moet kunnen.
En voor een filter is ie meer dan lang genoeg en mooi geschreven :).

[Reactie gewijzigd door electrom op 23 juni 2012 19:00]

Ik begrijp het nut van de UV-coating op deze polarisatiefilter niet zo, want de meeste mensen hebben toch al een UV-filter er standaard op zitten als Ik begrijp het nut van de UV-coating op deze polarisatiefilter niet zo, want de meeste mensen hebben toch al een UV-filter er standaard op zitten als bescherming van het objectief..
Eerlijk gezegd begrijp ik die coating ook niet. Het UV-licht wordt door de camera toch niet geregistreerd. Wellicht is het om te voorkomen dat mensen de volledig overbodige UV-filters niet monteren op hun lens?
Voor de bescherming van het objectief, en bescherming tegen lensflare heb je de zonnekap. UV-filters degraderen de kwaliteit van de fotos en veroorzaken flare. Ik heb niet 1 UV-filter, en ook geen enkele behoefte aan die filters.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 24 juni 2012 10:59]

Mooie uitleg, de coating van wie dan ook heeft helaas wel een levensduur van 5 jaar. Dan als de tekst is verdwenen is, dan is het tijd om de filter te vervangen ook al is de filter netjes opgeborgen in zijn opbergdoos en weggestopt in je fototas

Tevens wil ik met jullie delen dat de scherpte en de hoge lichtdoorlatend Hoya HD filters de concurrentie achter zich laat... Het is wel jammer dat daar nog geen website voor is waar de de filters testen op scherpte, licht verlies en de werking. ( Wie er wel 1 weet hou ik me aanbevolen )

Het is zo zonde als je een 'slechte' filter gaat plaatsen op je mooie dure objectief... Helaas zie ik regelmatig dat mensen een camera hebben van 1500 euro een objectief hebben van 500 en dan een filter kopen om de lens te beschermen en dat voor 2 a 3 tientje een uv filter kopen.. Het zou anders moeten zijn, Een dure objectief met goede filter op een goedkopere body levert hele mooie scherpe plaatjes op (laatst foto's gezien in Digi foto van de Nikon d3200 met een 17-55 f2.8, erg mooi)

UV filter heb je wel eens nodig met fotografie in combi van water/natuur/zon, maar meestal niet, wil je objectief beschermen koop dan het goede middel, een Hoya HD PROTECTOR filter