Sennheiser PC-150 (Stereo, 3.5mm) Review

Zsub 13 januari 2008, laatste update op 13 januari 2008, 914 views

Sennheiser PC-150 (Stereo, 3.5mm)

Pluspunten

• Volle bas
  • Zit prettig
  • Volumeregelaar
  • Aan/uit-knop voor de microfoon
  • Uitstekende service

Minpunten

• Geen uitgebreide extra's
  • (Volumeregelaar dempt slechts, schakelt niet uit)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Let Op!
Deze review kan ook gebruikt worden voor de PC-151, die vrijwel identiek is (de zilver-achtige onderdelen zijn daar goud-achtig).

Features
Over de features valt eigenlijk niet heel veel te zeggen. In de plastic verpakking zat de headset en dat was het (als ik me goed herinner). De headset heeft 2 3,5mm plugs en een in het snoer geďntegreerde volumeknop en aan/uit-schakelaar voor de microfoon. Toch goed, omdat het netjes verpakt zit en de schakelaar erg handig is.

Kwaliteit geluidsweergave
Dit is uiteraard een subjectief punt, maar na enkele headsets beluisterd te hebben (de PC-130, meen ik, die zo achter je hoofd langs gaat) en enkele modellen van Thrust en Logitech kwam voor mij de PC-150 als winnaar uit de bus vanwege de prima basweergave waarbij het hoog ook helder bleef.

Kwaliteit geluidsopname
Is goed, zonder meer, maar niet geweldig. Dit is ook vrijwel niet mogelijk in deze prijsklasse maar ik heb nog nooit klachten gehad over mijn verstaanbaarheid met headset, terwijl mijn gewone desktop mic diverse klagers opgeleverd heeft.

Gebruiksgemak
Zeer goed. De headset zit heerlijk en ook bij lang gebruik heb ik nergens last van. Het snoer is lekker lang, zodat je niet in één houding moet zitten en zelfs nog door je kamer kan lopen. Aan de volumeregelaar zit een clip, zodat die aan een kraag of een riem bevestigd kan worden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Is zeer goed. Na vier jaar begint het nepleer rond de doppen wat slijtage te vertonen, maar dat neem ik Sennheiser niet kwalijk (ik ben niet altijd even zuinig geweest...). De bevestiging van de draadjes intern is ook zeer stevig.

Deze vind ik ietsje aan de hoge kant, er zijn zeker producten met een hogere prijs/kwaliteit-verhouding, maar toch is deze headset ten opzichte van de meeste een ruime verbetering voor een toch nog redelijk bedrag.

Algemene beoordeling
Zonder meer zeer goed. Alle voordelen wegen ruim op tegen alle nadelen. Bovendien heb ik een zeer positieve ervaring met Sennheiser als merk: ongeveer drie maanden nadat ik deze headset had, ben ik op het snoer gaan staan terwijl ik het ding op had en opstond. Er is toen snoerbreuk geweest bij het afstandsbedieninkje. Dit heb ik zelf kunnen repareren met een soldeerbout (kwestie van de draadjes weer even vastzetten). Dit is echter vaker gebeurd en op een gegeven moment (een week geleden) was het printplaatje gewoon óp. Dus ik heb met het servicecentrum gebeld en gevraagd of ik een nieuw printplaatje zou kunnen kopen bij hun. Mijn garantie is inmiddels al zo'n drie jaar verlopen, maar men heeft mij een volledig nieuw printplaatje plus snoeren toegestuurd, zonder dat daar voor mij kosten aan verbonden waren! Dus ook een prima service!

Heb jij ook een Sennheiser PC-150 (Stereo, 3.5mm)?

Prima review, heb dezelfde headset en ga volledig akkoord!

Toch twee puntjes:
  • Het microfoontje is in sommige programma's overdreven gevoelig, waardoor de ander waarmee je chat (bv. Guild Wars met com. via Xfire) zichzelf hoort praten (doordat jou micro het geluid uit jou oordoppen opvangt) Dit blijft zo zelfs als ik de Accoustic Reverb Cancellation aanzet en zelfs het volume van de micro-ingang volledig stil zet (beetje bizar dat hij dan nog steeds geluid doorgeeft, maar kom...)
  • Je kunt het volume van de headset niet volledig uitzetten, alleen stil zetten.
Dat je die 'rare' feedback krijgt ligt niet aan de headset, maar - voor zover ik weet - aan de instellingen van je geluidskaart. Als ik de "Wave" output (op mijn nForce4 mobo Asus A8N-SLI) niet 100% open zet is die feedback er ook niet, en bij mijn vrienden met andere mobo's werkt die remedie ook. We gebruiken veel TeamSpeak trouwens. Dus bij jou zou het ook kunnen helpen.

Ik had me helemaal niet bedacht dat je m inderdaad niet uit kan zetten met die volumeregelaar. Meestal heb ik m toch wel op z'n stilst staan, trouwens, ik heb vrij goede oren :P
nette review

misschien een foto van de headset zelf (of van internet plukken)
ook de tussenkopjes meteen boven de alinea leest wat prettiger imo, en kan je even vermelden of hij achter je hoofd langs is of juist op je hoofd komt?
daar zoek ik namelijk naar, een goede headset die achter mijn hoofd langs gaat met goede basweergave (wat deze heeft).
De andere reviewer heeft foto's geplaatst, meen ik. Deze rust in ieder geval op je hoofd. En de kopjes ga ik aanpassen. Even vergeleken en je hebt gelijk :)
Die van mij is ondertussen ook al een paar jaar oud, en werkt nog steeds perfect (na tich keer op de grond te zijn gevallen). Echt een goede headset.

[Reactie gewijzigd door CaDje op 13 januari 2008 21:15]