Specificaties Socket AM2 met AMD 690G chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA69G-S3H Review

Primax 13 januari 2008, 1.167 views

Gigabyte GA-MA69G-S3H

Pluspunten

• Onboard videokaart met VGA / DVI / HDMI connectoren
  • aansluitmogelijkheden

Minpunten

• plaats floppy connector

Layout Score: 4
Iedereen zal het wel kennen een bordje kopen dat klaar is voor de toekomst maar toch nog de nodige onderdelen van de vorige pc recuperen. Initieel was ik op zoek naar een moederbord met een onboard videokaart met VGA en DVI connectoren. Dit samen met ook de mogelijkheden om 10x USB en 3x Firewire aan te sluiten was wat ik nodig had.

wat kocht ik nog:
-Western Digital CaviarRE 160Gb
-AMD AM2 Ahtlon64 X2 Dual-Core 4400+
-Kingston DDR2 Memory 1Gb 800Mhz (2stuks)
-Supercase Middle Tower PC132
-XP NL

Wat zit er bij het moederbord:
-CD drivers XP
-2 Sata kabels
-I/O shield achterplaatje
-1 HDMI naar DVI convertor kabel

Installatie :
Alles in elkaar gezet, zonder echte problemen. Wat me wel opviel is dat de connector voor de floppy wel erg ver onderaan het moederbord zit. Zelfs bij
een half grote kast moet je al een lange kabel hebben om daar te geraken.

Installatie XP ging zonder problemen, na initiŽle opstart de driver cd gebruikt voor de niet herkende devices te installeren. Men krijgt hier een autostart menu met een keuze welke drivers kan installeren. Driver menu is duidelijk en werkt perfect.

Tevens had ik wel een casefan maar die kon ik enkel aansluiten op de voeding. Het moederbord beschikt wel over een casefan aansluiting maar ik had geen connector om deze daarop aan te sluiten. Misschien was dit te wijten aan mijn keuze om een goedkoop type kast te kopen.

de gigabyte programma's:
Na installatie van het bios update programma kreeg ik een melding dat er al een nieuwere versie was. Hier liep het een beetje mis omdat je niet goed kan zien wat de huidige versie van het Bios programma was. Je moet de update eerst ergens apart bewaren en dan uitvoeren, daarna checken voor een nieuw moederbord Bios revisie en die dan flashen op het MB. Uiteindelijk lukte het wel maar hier is nog wat werk aan qua gebruikersvriendelijkheid.
Dan is er nog de Easytune applicatie, waarmee je de nodige tweaks kan uitvoeren oa voor te overklokken, fan speed parameters.

Besluit:
Zonder twijfel een goed moederbord met tal van mogelijkheden. Bijzonder is de onboard videokaart met VGA / DVI / HDMI connectoren. Zit je vast in de toekomst kan je er nog een goeie videokaart en eventueel een CPU upgrade voorzien.

GA-MA69G-S3H Rev1.0

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA69G-S3H?

Hallo bedankt voor je review, ik wou alleen graag even iets weten, tot hoever gaat in het bios de CPU Clock Ratio? Is de max 10x? Ik wil dit moederbord graag gebruiken met een Black Edition 5000+ en die wil ik graag OC'en door de multiplier te verhogen naar 16x of hoger!

Alvast bedankt! ;)