Logitech diNovo Edge (Qwerty) Review

xs4me 23 november 2009, 1.312 views

Logitech diNovo Edge (Qwerty)

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Lekker plat
  • Fijne toetsen
  • Muis functionaliteiten
  • Bluetooth techniek
  • Toetsen compleet te customizen via control panel
  • Batterij duur
  • Docking station

Minpunten

• Waarom ook geen rechter Muis Button aan de linker kant v/h toetsenbord?
  • Weinig extra noemenswaardige functionaliteiten behalve de muis feature
  • Herkenning toetsenbord loopt niet altijd even vlekkenloos
  • Scrollen met touchpad is onhandig, bijna nutteloos
  • Waarom gaan die mooie lampjes elke keer vanzelf uit?
  • Prijs in geen verhouding met wat je krijgt al zijn er weinig alternatieven natuurlijk.
  • Gaat stuk

Algemene beoordeling
Het is een fijn apparaatje. Gekocht om als afstandsbediening en navigatie te fungeren voor m'n HTPC.

Ergonomie
Tja, in hoeverre kun je het ergonomisch noemen? Hij is klein, niet te zwaar, al is hij zwaarder dan je denkt als je naar het formaat kijkt en toetst lekker. Ook hebben ze een linker muis klik button links geplaatst op het toetsenbord zodat je niet in de knoei komt met 2 handen op het kleine muis gedeelte (rechts) waar ook een LMB en RMB geplaatst zijn. Een RMB links had dan ook wel zo logisch geweest, maar die zit er dan weer niet bij. Vreemd.

Functionaliteit
Er zitten een paar leuke toetsen op die wat extra's geven, maar weinig meer dan een normaal compleet toetsenboard. Je hebt zoom knoppen, next forward F toetsen. Mail op en F toets, slaap stand knop, mediacenter start knop (als je hem juist toewijst), slicke volume regeling met touch sensitive sensor en een touchpad mouse rondje.

Wat ik minder vind is dat het scroller (langs de rand van het touchpad) niet echt lekker gaat. Dit hadden ze beter kunnen doen zoals de volume control ook werkt en hoe Wacom Teken tablets het doen. Gewoon een verticale balk waar je met je vinger overheen gaat om te scrollen.

Ook vind ik het jammer dat ze niet meer hebben gedaan met die fancy embedded lampjes. Ziet er heel mooi uit, maar veel extra functionaliteiten slepen ze er nog niet uit. Ze gaan ook direct weer uit als je ze niet gebruikt wat wel een beetje jammer is. Ok, bespaart batterijen, maar je doet nu al zo'n 2 maanden met de batterij terwijl je hem toch dagelijk weer in je loading dock zet, dus een maand minder had ik echt niet om getreurd.

Ook wordt het ontbrekende numerieke pad als negatief ervaren, maar ik wist dat dit er niet bij zat, dus dat vind ik zelf niet zo erg. De gewone DiNovo set heeft dit wel, los ... met lcd display zodat je het direct als remote control kunt gebruiken. Innovatieve oplossing. Alleen bij deze set ontbreekt het docking station.

Precisie
Muis is erg precies, alleen het is wel erg wennen aan het gebruik ervan. Je gaat al snel te snel met je mouse pointer en enige oefening is wel nodig.

Vormgeving
Ziet er zeer fraai en strak uit in z'n geheel. Alleen zoals gezeg zouden ze wat meer kunnen/moeten doen met die fancy lampjes.

Bouwkwaliteit
Solide en degelijk. Weinig op aan te merken. Gewoon goed.

UPDATE!
Ik dacht laat ik m'n review even updaten sinds de laatste keer. Na zo'n 3 maanden begaf het apparaat het. De accu werkt niet meer, of de oplader, in ieder geval is de batterij meteen weer leeg als ik hem uit de houder haal. Voor zoveel geld verwacht je toch iets degelijks. Nu heb ik verder weinig slechte ervaringen met Logitech, dus laten we het op een incident houden. Ik had hem inmiddels ook allang terug moeten sturen, maar ik ben een beetje lui denk, er is nog niks van terecht gekomen. Ook omdat ik hem niet echt mis waarschijnlijk. Al met al zou ik zo'n apparaat nooit meer kopen. Doe mij maar een normaal saai werkend toetsenbord zonder fratsen. Voor dit geld zou ik eerder een goede remote kopen voor de bediening waar ik hem eigenlijk voor gekocht had.

Drivers en onder- steuning
Ik heb wel wat problemen gehad met installatie. De 1e keer ging alles in 1 keer goed eigenlijk, maar na een format herkende die steeds m'n toetsenbord niet. Toen ik op het punt kwam dat ik dacht dat er iets stuk was werkt het ineens wel. Laatst drivers nog gedownload. Zijn makkelijk te vinden via een directe link via het control panel. Prima dus.

Net hoe je het bekijkt. Bluetooth apparaten zijn in het algemeen nog redelijk duur natuurlijk, ook in de telefonie industrie. Al zijn deze prijzen natuurlijk aanzienlijk gedaalt. Als ik het objectief bekijk is het veelste duur voor wat je krijgt. Maar het is ook nog een stukje emotie omdat het design zeer strak en fraai is. Dus iets moois willen hebben heeft ook een waarde. Maar dan nog staat de prijs niet helemaal in verhouding met wat je krijgt. Ik denk dat 80 a 100 euro prima is. Ik heb er zelf 150,- voor betaald.

Heb jij ook een Logitech diNovo Edge (Qwerty)?