Specificaties 300W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 300W Review

sharkzor 19 juni 2012, laatste update op 19 juni 2012, 1.014 views

be quiet! Pure Power L7 300W

Pluspunten

• Goedkoop
  • Redelijk zuinig
  • Solide
  • Stil

Minpunten

• Niet zo zuinig als gedacht/gehoopt

Prestaties en stabiliteit Score: 3
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Context
Omdat ik toch van plan was een lian li PC-Q25 te kopen heb ik besloten alvast deze voeding aan te schaffen ter vervanging van de voeding in mijn inwin BM-639 kast. Die voeding is slechts 160watt en van onbekende kwaliteit.

De hardware dat het moest gaan voeden:
  • Asus P8H77-I
  • Pentium G630
  • 8gb mem
  • 2TB hdd-green power
Deze processor is bij lage belasting erg zuinig te noemen. De huidige set-up met de inwin voeding verstookt idle 27 watt. Naar het verbruik tijdens (piek)belasting ga ik niet kijken, want dat is procentueel gezien niet interessant. Een machine staat over het algemeen te idle-en.

Testresultaat
Met een simpele meting met mijn huis-tuin-keuken kresta kwam ik tot het volgende:

Inwin 160watt: 27watt
L7 300watt : 31watt

Een toename van 4watt! En dat met een voeding voorzien van een 80plus certificering die de inwin voeding niet heeft. Je kunt je voorstellen dat ik dit enigszins jammer vond.
Verklaringen zijn te zoeken in het feit dat de L7 voeding een grotere fan heeft die wellicht iets meer stroom trekt en daarnaast dat een voeding met een hogere piek belasting, doorgaans meer moeite heeft dezelfde efficiŽntie te halen op lagere wattage.

Het is dan ook jammer dat de 80plus certificering hierin niet voorziet. Als ik het goed heb doen ze testen op ongeveer 20% belasting, niet lager. Dat zou betekenen dat bij 60watt de 80plus pas gehaald word.

Aanbeveling
Wil je dus ook een lager gebruik bij lagere belasting, koop dan of een hele dure 80plus platinum voeding (en dat is misschien zonde van je geld) of ga voor een wat bescheidener voeding met een lagere maximale belasting.
Wat deze 300watt voeding betreft vind ik het een zeer degelijk product voor een minimale prijs. Als je gaat uitrekenen wat die paar watt extra per jaar gaat kosten, kom je wat betreft prijs/prestatie beter uit met deze voeding.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 300W?

De 80-plus certificering treed pas in vanaf 20% belasting van de voeding. Bij 80-plus Titanium is dat al vanaf 10% (Op 230V)

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Hoe zit het verder met de warmte- en geluidsproductie van de voeding ?
had ik het toch goed (20%) :)
titanium voedingen zijn een beetje duur...

geluid: stil (heb geen decibel meter)
warmte let ik niet direct op, maar het is een flinke fan, maar hij voert voor een machine waar de voeding bij hoort, dus geen I7 met dual GTXhatseflats videokaart, meer dan voldoende af.
Het kan ook aan je energiemeter liggen he? De wat goedkopere kunnen lage wattages niet goed meten.

Ik ging van 60w naar 48w met deze voeding.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 12 september 2012 21:26]