Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHP8900 (Zwart) Review

kalechinees 11 januari 2008, laatste update op 11 januari 2008, 5.249 views

Philips SHP8900 (Zwart)

Pluspunten

• afneembare kabel
  • grote en diepe oorschelpen
  • licht voor een full-size headphone
  • gesloten koptelefoon voor een laag prijsje

Minpunten

• kliksysteem voor vergroten/verkleinen zit een speling in
  • 4m voor de kabel is ietswat veel
  • flauw opbergzakje

mini-introductie:
pianist (5e graad) en gitarist (3e graad), voormalig songwriter, producer. Tegenwoordig weinig producties meer maar wel liefhebber van muziek.
Verder wat spelletjes, filmpje en andere meuk op internet (youtube kwaliteit).
--------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben sinds het kapot gaan van mij oeroude sennheiser (al een paar jaar terug) al op zoek naar een vervanger.
Kandidaten waren onder andere de Sennheiser HD515 en HD555 en de skullcandy GI Cammo.
Ook nog gekeken naar de HD595 maar dat vond ik te ver gaan. Meer dan 150,- voor een headphone waar ik voornamlijk divx-jes en youtube mee kijk slaat nergens op.

Sennheiser
na de sennheisers in de winkel te hebben bekeken vond ik dat deze wat goedkoop aanvoelde. Daarnaast blijkt het dat Sennheiser de koptelefoon niet meer uitrust met een gemakkelijk afneembare kabel. Dit is wel mogelijk, echter moet je de halve koptelefoon uit elkaar halen...
Het belangrijkste was echter het draagcomfort. Dit was toch wel echt veel minder dan dat ik gewend was van Sennheiser. Erg jammer, want wat zien deze koptelefoons er toch prachtig uit :)
De geluidskwaliteit van de sennheisers was 'ok'. Niet bijzonder goed, maar ook niet slecht. Ik kreeg er in ieder geval geen warm gevoel bij.

skullcandy
Skullcandy is meer een popi-merk dan een audiobrand maarja ;) Het oog wil natuurlijk ook wat. Ik heb mijn vrouw er onlangs een kado gedaan, en ik moet zeggen dat de audiokwaliteit me erg mee viel. Ook was ik erg te spreken over de bouwkwaliteit.
De bassen zijn natuurlijk veels te hard, maar wat wil je met een popi-merk.
Echter, hoewel ik pas 26 ben, voelde ik me toch iets te oud op met m'n popi-koptelefoon over straat te swingen.

doorbraak: Philips SHP8900
Na toevallig bij de philips personeelswinkel te hebben gestaan voor een stofzuiger ;) zag ik dit model. Het formaat, uiterlijk en het gewicht sprak me direct aan. Ook vind ik hem er goed uit zien, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Gekocht bij 4launch voor 60 euro

comfort
De oorschelpen passen ruimschoots om je oor en zijn ook erg diep. Dit in combinatie met een lage gewicht, zorgen ervoor dat je bijna niet voelt dat je iets op je hoofd hebt. De hoofdrand is afgewerkt met een kussentje.

bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is voor mijn gevoel altijd evenredig aan het gewicht... aangezien deze koptelefoon bijna niets weegt, lijkt het erop dat 'degelijkheid' ook minder is. Maar als ik het beter bekijk dan lijkt het allemaal goed in orde te zijn. Stevige oorschelpen, hoofdband en connectoren.
Het enige min-punt wat ik hierover kan bedenken is het vergroten en verkleinen van de hoofdmaat. Het mechanisme blijft een kleine speling bevatten.

bekabeling
De kabel die naar de headphone gaat is een 2,5mm jack. Deze connector kun je, door hem een kwart slag te draaien, vergrendelen.
Een ander leuk detail op de 3,5mm plug (kant van de audiobron) is dat hier schroefdraad op zit. Dit komt weer terug op de 6,3mm verloopplug. Ik zal hem niet gaan gebruiken maar je ziet dat er over is nagedacht.
Ook heeft de kabel een dik stoffen elastiek met klittenband om de niet gebruikte kabel bijeen te houden.

audiokwaliteit
Niet is natuurlijk meer relatief dan de kwaliteit van het geproduceerde geluid.
De lage tonen (bassen) zijn normaal tot goed, maar de koptelefoon springt er echt uit bij het midden en hoge segment. Lekker strakke en knisperende tonen zorgen ervoor dat je de tijd bijna vergeet.... en natuurlijk het feit dat je niets anders meer hoort als je hem op hebt.

Voor een gesloten pro-koptelefoon (AKG, Sennheiser etc) is het geluid natuurlijk erg matig. Echter, aangezien ik toch bijna geen audioproducties en opnames meer doe, is het geluid meer dan goed genoeg.

Conclusie: een fijne, goedkope en erg comfortabele headphone. Qua geluidskwaliteit kun je hem vergelijken met de Sennheiser HD515.

Heb jij ook een Philips SHP8900 (Zwart)?

Sinds een aantal dagen ben ik ook in het bezit van deze koptelefoon. En voor een groot deel ben ik het met je review eens, alleen is het wel een open koptelefoon en geen gesloten :)
Die 4m kabel komt voor mij wel handig uit, want ik kan mijn verlengkabel nu mooi opbergen. Mijn oude Sennheiser had een kabel die voor mij net te kort was. Het opbergzakje is wel leuk maar een handvat om hem te kunnen dragen was wel beter geweest.
De geluidskwaliteit vind ik ook zeker niet onderdoen voor mijn Sennheiser, en hij is nog goedkoper ook :D
Prima hoofdtelefoon voor die 60 Euro _/-\o_
Ik denk dat ik deze koptelefoon ook ga kopen, ik heb hem eens aandachtig vergeleken bij de mediamarkt met andere...
die sennheiser HD 555 (volgens mij) die daar ook ging vond ik beduidend minder klinken dan deze philips...
de HD555 gaf gewoon zo'n dof geluid, terwijl de philips heel helder klinkt.

naja, als hij maar een beetje bas geluid geef vind ik het goed, de rest verbeter ik wel met mn equalizer :Y)
Ik kon hem bij de Mediamarkt bij mij in de buurt niet vinden. Wel de 8500. Als het comfort overeenkomt, dan ben ik verkocht.

Ik heb wel nog een vraagje aangezien ik de koptelefoon op kantoor wil gebruiken. Lekt er veel geluid weg? Of te wel, gaan mijn collega's d'r wat van horen?
Ik ben al een paar jaar in bezit van deze koptelefoon en ben er nog steeds erg over te spreken. Maar zoals veel mensen ervaren wil de kabel erg snel breken. Een vervanger van deze kabel is niet meer te koop via philips, maar gelukkig past deze wel, de Shure HPASCA1. Is voor een euro of 20 te koop bij diverse winkels.