IIyama ProLite E431S-B (17", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zwart) Review

TMC 24 april 2005, 3.996 views

IIyama ProLite E431S-B (17", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• Design
  • Mooie kleuren, helder beeld
  • DVI
  • Prijs!
  • Nauwelijks of geen ghosting

Minpunten

• Poot iets te slap
  • Vertikale kijkhoek te klein

Vorige week heb ik deze TFT monitor aangeschaft. Hoewel het een wat oudere monitor was, en de opvolger (E345S) al een tijdje uit was besloot ik toch voor deze te gaan. Redenen:

- DVI: DVI was toch wel een must-have, aangezien je toch een digitaal scherm koopt!
- Prijs: hij was ¤270,- en voor die prijs is dit op zijn opvolger na de enige met DVI
- Design: mooier dan de E345S (subjectief natuurlijk)
- Dode pixels. De E435S heeft veel last van zogenoemde 'sterrenhemels', veel dooie pixels die bij een zwarte achtergrond oplichten.
- Contrast: de E431S heeft een 450:1 contrast ratio t.o.v 350:1 bij de E435S

Nadat ik deze monitor had uitgepakt sloot ik hem meteen aan op de DVI kabel die ik van te voren al had gekocht (deze werd niet meegeleverd). Dit was nogal een gepiel omdat de kabel dik en stug was, en de monitor zelf eigenlijk heel licht. De poot is niet echt stevig (wel stevig genoeg hoor, de monitor wiebelt niet ofzo). Nadat ik alles had aangesloten deed ik de PC aan, en was het eerste wat me opviel dat het scherm heel helder was. Helderheid lager gezet, beetje met de instellingen klooien. Ook gezocht naar dooie (sub)pixels, niet te vinden. Gelukkig, aangezien ik daar behoorlijk bang voor was. Ik kon hem wel terugbrengen bij MyCom, maar dat is weer zo'n gedoe. Geen gezeur dus!

Resultaat was een zéér fraai beeld, veel beter dan wat ik gewend was van de TFT van mijn vader. De kleuren zijn heel goed voor een 18-bits monitor, hij interpoleert heel goed. Ook als je deze monitor vergelijkt met mijn oude CRT monitor (eventjes dual screen aangesloten) zie je het verschil duidelijk. Ik heb altijd begrepen dat CRT monitoren in principe altijd beter zijn dan TFT monitoren, maar ik kan dit uit ervaring niet bevestigen. Misschien is een CRT duidelijk beter als je hem vergelijkt met een dure Iiyama CRT van ¤400,-, maar ik denk dat deze TFT ook voor de meeste CRT'ers een enorme vooruitgang is. De DVI ingang zorgt natuurlijk ook voor een superscherp beeld, van wat ik gezien heb is DVI echt een must.

Vervolgens even getest op ghosting (Call of Duty), ik zag absoluut geen ghosting. Bij het scrollen van webpagina's zie je een héél klein beetje ghosting, maar ik weet eigenlijk niet eens of het wel zo heel veel meer was dan op mijn oude CRT. Dit had ik overigens ook al gelezen op GoT, en dat was voor mij ook een reden om de E435S niet boven de E431S te verkiezen op dat punt, ondanks de lagere responsetijd van eerstgenoemde. De E431S is absoluut enorm geschikt voor te gamen.

De horizontale kijkhoek is prima, de vertikale is iets te klein. Als je met je ogen niet boven het midden van het scherm zit wordt het scherm aan de bovenkant al lichtjes donkerder. De ingebouwde speakers zijn echt bagger, enorm blikkerig geluid. Helaas absoluut niet acceptabel als vervanger voor normale speakers.

Het design vind ik persoonlijk erg geslaagd. Lekker strak zonder poespas, iets wat ik atlijd al heb gewild als ik een TFT zou kopen.

Heb jij ook een IIyama ProLite E431S-B (17", 16ms, D-Sub/DVI-D, Zwart)?