Philips O'Neill The Stretch SHO9567GB/10 (Zwart) Review

mgeelen 17 juni 2012, laatste update op 17 juni 2012, 2.385 views

Philips O'Neill The Stretch SHO9567GB/10 (Zwart)

Pluspunten

• veel draagcomfort, passive noise reduction, bestendigheid, mooie balans in geluid, goede looks

Minpunten

• soms een beetje 'wollig' geluid, bij teveel/excessief doorbuigen kan de hoofdband van koptelefoon breken of barsten

Gisteren was ik op zoek naar een betaalbare koptelefoon voor op het werk en heb ik de Philips O'Neail The Stretch (White) gekocht. Ter info: ik heb al twee Sennheisers liggen, de HD205 en de HD555, maar de eerste zit niet comfortabel en de tweede is open dus dan kunnen mijn collega's "meegenieten" van mijn muziek. Ik ben niet op zoek naar een pro-koptelefoon maar gewoon een prima ding die goed geluid geeft.

Kortom, tijd om een koptelefoon te zoeken die ik langere tijd kan dragen zonder hoofdpijn te krijgen en die zowel mij als mijn collega's afsluit van muziek- en omgevingsgeluiden.

De belangrijkste redenen dat ik voor deze koptelefoon heb gekozen zijn als volgt:
  • draagcomfort
  • bouwkwaliteit
  • geluidskwaliteit-prijs-verhouding
Uiterlijk
Deze koptelefoons zien er naar mijn mening mooi uit; een beetje hip maar niet super extravagant dus geen overdaad aan glanzend metaal of oorkappen van een halve meter doorsnede (zoals bij sommige high-end koptelefoons wel het geval is). Mijn mening is, maar die is uiteraard persoonlijk, dat je hiermee op straat "gezien mag worden". Ik heb zelf de witte-met-lichtgrijze variant, ik geloof dat de andere smaakjes als volgt zijn: zwart-met-donkerrood en zwart-met-blauw. Naar mijn mening prima kleurencombinaties.

De koptelefoons bestaan uit wit plastic met aan de buitenkant een lichtgrijze striping/print en flexibel transparant plastic voor de hoofdband. De flexibele hoofdband (stoffen deel zich naar de vorm van je hoofd schikt) is gemaakt van plastic en grijs en wit leer met een print. De oorkussens zijn eveneens in grijs leer uitgevoerd.
De koptelefoon heeft slechts aan één kant een draad van geluidsdrager naar de oorschelp; de andere oorschelp wordt van muziek voorzien door een piepklein draadje dat slim en subtiel is weggewerkt in een gefreesd randje in de hoofdband.

Draagcomfort
Het eerste wat mij opviel bij het opzetten van deze koptelefoons is:
  • dat de oorkussens heerlijk zacht zijn
  • dat de koptelefoon goed op het hoofd blijft zitten (ook bij heen-en-weer-bewegen van het hoofd)
  • dat de hoofdband absoluut niet 'klemt' of 'drukt' op het hoofd
  • dat de oorschelpen zijn groot genoeg om het hele oor te kunnen omsluiten
  • dat de isolerende werking (passieve noise reduction) groot is dus na het opzetten is het meteen 'stil' en je hebt geen last meer van omgevingsgeluid
Ter vergelijk, ik heb ook een Sennheiser HD205 maar die klemt en drukt veel meer op de oren en die zet ik na maximaal een uur dragen alweer af. Deze koptelefoon daarentegen blijft prettig zitten en kan gemakkelijk veel langer gedragen worden.

Wel moet ik zeggen dat ik dit geen geschikte koptelefoon vind voor in het verkeer, want je hoort bijna niemand meer aankomen als je deze op hebt (tip voor ouders met kinderen! ;-))

Bouwkwaliteit
De koptelefoon zit prima in elkaar, voelt stevig aan en is voorbereid op gebruik tijdens het sporten doordat er een disconnect-plug aan het snoer zit die ervoor zorgt dat je meteen losgekoppeld wordt zodra je ergens met je snoer achter blijft hangen.
Daarnaast is de hoofdband gemaakt van zeer flexibel plastic en deze kan in alle richtingen en kanten opgebogen en -gedraaid worden zonder dat je de koptelefoon beschadigd. Dit betekent overens níet dat je continue je koptelefoon in alle richtingen moet buigen want bij te veel buigen kan de koptelefoon alsnog breken of barsten.
Tot slot zit het snoer verpakt in een stoffen hoes die eveneens zowel voor de looks is maar ook de kans op draadbreuk probeert te voorkomen.

Geluidskwaliteit
Het geluid is redelijk goed, zowel lage, midden als hoge tonen zijn duidelijk hoorbaar.
Ik moet wel opmerken dat ik verrast was door de prominente aanwezigheid van de lage tonen (40mm drivers) en was bang dat dit ten koste zou gaan van de midden en hoge tonen. Gelukkig zijn ze er bij Philips in geslaagd om ook die tonen mooi door te laten komen.
In vergelijking tot een Sennheiser moet ik toegeven dat het geluid van de Philips vol, mooi en rond klinkt maar soms wel een beetje 'wollig' aanvoelt. Het geluid is niet altijd supercrisp maar is prima voor een gemiddelde koptelefoon.

Dit is een prima koptelefoon die verrassend prettig op het hoofd zit en een mooi rond geluid geeft. De geluidskwaliteit haalt het niet bij de hoge standaarden van Sennheiser (e.a.), desalnietemin komt er heel prettig geluid uit deze koptelefoon die niet gaat vervelen.

Let op, dit was niet mijn duurste noch mijn beste koptelefoon die ik ooit gekocht heb maar voor een koptelefoon ónder de ¤100,- ben ik persoonlijk heel erg tevreden over deze Philips 'The Stretch'. Het is geen PRO-headphone maar is een hele goede middenmoter. Het enige wat ze er mijnziens nog aan moeten veranderen... is de naam ;-P

Edit: tip van tweaker the_nature over bouwkwaliteit toegevoegd.

Heb jij ook een Philips O'Neill The Stretch SHO9567GB/10 (Zwart)?

ik zou graag een opmerking willen plaatsen over de bouwkwaliteit.
De koptelefoon kan weleenswaar alle kanten op gedraaid worden, maar niet vaker dan een keer of 10-20, ik heb er namelijk al twee versleten die gewoon door midden gebroken zijn in de hoofdband, enige voorzichtigheid is dus alsnog geboden ;)
@the_nature: Allereerst dank voor de tip, een gewaarschuwd man telt voor twee :-) Gelukkig is er bij mij nog nooit een koptelefoon stuk gegaan. Ik zal jouw opmerking ook opnemen in m'n review.
Heeft deze koptelefoon ook in hoogte verstelbare schelpen? Persoonlijk vind ik de (minimale) prijs van 80 euro niet heel goedkoop, zeker als je zegt dat het wat wollig klinkt. Wat voor muziek heb je er eigenlijk mee geluisterd?
@Tweakery: cool, voor dat geld heb je -als de headphones nog in goede staat zijn) inderdaad een koopje.

Zelf gebruik ik nu sinds enige tijd de Bose QuietComfort 2.5 op m'n werk vanwege de Active Noise Cancellation en die geeft een nieuwe betekenis aan het woord "stilte". Echter, die komt dan ook met een ander prijskaartje (~ 269-299).

Echter, als ik thuis op zolder zit te werken (en als de kinderen al liggen te slapen) dan geniet ik nog dagelijks van deze Philips headphones :)
Het verstellen van de schelpen is niet mogelijk maar ook niet nodig, de stoffen hoofdband is elastisch en vormt zich dus automatisch naar de vorm en afmeting van je hoofd.

Ik begrijp dat 80 euro niet het goedkoopste is waarvoor je een koptelefoon kan kopen, er zijn inderdaad koptelefoons voor veel minder te krijgen. Echter, wat betreft het draagcomfort en de noise reduction kwamen veel goedkopere koptelefoons niet eens in de buurt van dit exemplaar. Ik ben geen expert op dit gebied maar ik heb ondervonden dat veel koptelefoons niet goed aansluiten, op je hoofd blijven zitten of je goed isoleren van de buitenwereld.

Met wollig bedoel ik dat de lage tonen zeer goed aanwezig zijn en 'dik' aanvoelen maar, nogmaals, dat gaat niet ten kosten van de midden en hoge tonen.
Ik heb de koptelefoon getest met verschillende soorten muziek (trance, house, dubstep, rock, klassiek, nederlands, akoestisch, et cetera) maar heb nog geen stijl kunnen ontdekken waarbij echt storende effecten optreden.
Ik zeg er eerlijk bij; mijn Sennheiser HD555 geeft helderder en frisser geluid maar die was (destijds) ook van een andere prijsklasse.

Een ander voordeel wat ik nog niet had genoemd; in tegenstelling tot veel dure alternatieven is dit een heel lichte koptelefoon, na een tijdje zou je bijna vergeten dat je 'm op hebt.
Ik heb de blauw-grijze versie. Bevalt heel goed. Ben het helemaal eens met de conclusies in deze review.
Wel heb ik veel problemen met het snoer: dit heb ik al meerdere malen moeten vervangen. Het is goed dat het een break-away kabel betreft.

Ik gebruik de koptelefoon voornamelijk op de fiets of in het OV. Op de fiets heb je weinig last van windgeruis. Al zet ik het volume wel op 70% terwijl ik binnen aan 50 tot 60% genoeg heb.

Terugkomend op het kabelprobleem: dit komt voor bij elk snoer van een willekeurige koptelefoon. Door het fietsen beweegt het snoer veel heen en weer en daardoor ontstaat in de kabel zelf kabelbreuk. Wel had ik van Philips betere kwaliteit verwacht aangezien het originele snoer verpakt zit in een stoffen omuls.
Mijn vriendin heeft deze koptelefoon ook. Zij vindt hem heerlijk zitten, ze wil geen andere.

Inmiddels is de koptelefoon twee keer stuk gegaan. Een keer uitgerekt en een keer was er een schelp kapot, geluid deed het niet. Ergens een kabelbreuk in de koptelefoon zelf.

Momenteel is het losse draad kapot en ze moet er niet aan denken om een andere koptelefoon te nemen. Bij Media Markt, waar hij gekocht was, kon ze haar geld terug krijgen om een nieuwe uit te zoeken. Na een uur zoeken heeft ze gevraagd of er niets anders mogelijk was qua een los snoer erbij krijgen of korting op het kopen van een snoer. Helaas was dit niet mogelijk.

Nadat we zelf op internet hebben gekeken blijkt Philips de officiele kabel los te verkopen voor 12 euro.. Van de week langs de media markt om aan te geven dat de kabel wel los te bestellen is.

Conclusie: ondanks dat de koptelefoon lenig is, kan hij niet alles aan. Mijn vriendin doet er geen rare dingen mee en ze vouwt hem niet dubbel. De koptelefoon zelf zit echt heerlijk, zowel bij mij als mijn vriendin.
Hi @alwetend, vervelend om te horen dat jullie deze ervaringen hebben.
Ik herken ook de (ahum) soepele medewerking die je bij de MediaMarkt krijgt.
Ik zeg zelf altijd dat je alleen naar de MM moet gaan om te kopen-kopen-kopen en vóóral niet om vragen te stellen want dat is moeilijk. Good luck with that :-\

Ik heb deze koptelefoons nu al ruim twee jaar in gebruik (iedere dag gaan ze op) en heb gelukkig nog geen enkele klachten gehad. Het snoer doet het nog, het geluid is nog steeds kraakhelder en zelfs het leer vertoont geen slijtage.
Vandaag kunnen oppikken bij de kringloopwinkel voor ¤10,- (!) Nu twee uurtjes gebruikt te hebben kan ik zeggen dat de eerste indruk erg goed is.
Nu voor een lange tijd gebruik van de koptelefoon kunnen maken. Ben er erg tevreden over, goede bass en voor de rest goede weergave van hoge en minder hoge tonen. Ik weet alleen niet of ik er ¤70 voor zou neerleggen.