Specificaties zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHC8525 (Zilver, Zwart) Review

krvabo 8 januari 2008, laatste update op 8 januari 2008, 5.469 views

Philips SHC8525 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Geluidsweergave
  • Draadloos over FM
  • Goede dynamische compressie
  • Zachte kussentjes <3

Minpunten

• Oplaadconnectoren vallen soms niet direct goed
  • Iets te kleine oorschelpkussentjes

Uiterlijk
De Philips SHC8525 wordt geleverd in een zwart/zilveren kleurstelling. Ook het basisstation is in deze kleuren geverfd en met alles samen maakt het een stylish geheel. De koptelefoon misstaat zeker niet in een huis- of slaapkamer. Al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak. :)
De kleur van de kussentjes in de oorschelpen is echter wel van een aparte lichtgrijs/bruinachtige kleur. Niet direct lelijk maar het valt een beetje buiten de boot.
Aan de achterkant van de koptelefoon zitten een aan/uitknop, een volumeknop en een keuzeschakelaar voor de FM-kanalen. Dit laatste is ook te vinden aan de achterkant van het dockingstation.

Pasvorm
De koptelefoon past door de drie standen prima om de meeste hoofden. Als je echter niet gewend bent aan een wat “klemmende” koptelefoon is het even wennen hoe hard de koptelefoon tegen je hoofd drukt. De hoofdband zit lekker vol met kussentjes die ervoor zorgen dat de band niet snijdt of ongemakkelijk zit. De band is verstelbaar in drie standen zodat je hem iets losser/groter kunt zetten.

Op de oorschelpen zitten dezelfde kussentjes die lichtelijk meebuigen om goed om je oorschelp te kunnen passen. Echter wordt het voor mensen met iets grotere oorschelpen iets minder prettig om de koptelefoon over je schelpen heen te plaatsen. Zo buig ik zelf mijn oorlellen naar binnen in de koptelefoonoorschelp omdat de schelp dan precies past en over mijn hele oor valt. Het is even wennen maar na verloop van tijd wordt dit een automatisme.

De schelpen zitten om een soort kogelgewricht zodat ze iets kunnen draaien om beter tegen je hoofd te sluiten.

Specificaties
Frequentieresponse: 10 - 22.000 Hz
Magneettype: Neodymium
Diameter luidspreker: 40mm
Gebruiksduur: +/- 15-16 uur

De koptelefoon schakelt automatisch uit na een minuut geen geluid. Je hoort dan een zacht (relais)klikje. Na 5 seconden wél geluid schakelt hij vanzelf weer in. Het is dus tijdens het videobewerken niet een heel handige koptelefoon omdat hij zichzelf uitschakelt.

Kwaliteit geluid
Zolang het geluid fatsoenlijk wordt voorversterkt is er geen ruis te bekennen hoe hard of zacht het geluid ook wordt gezet. Ondanks dat de koptelefoon draadloos is geeft hij uitstekend geluid zonder merkbare nadelen. De weergave van bass en hoge tonen is uitstekend te noemen. Ik merk geen enkele vervormingen. Nu moet ik ook wel meteen bekennen dat ik geen audiofiel ben dus mijn mening hierin niet zo specifiek hoog ligt. De koptelefoon heeft drie FM-kanalen waar je zelf uit kan kiezen zodat je kunt kijken welke het beste werkt voor je. Je kunt zo met drie basisstations en koptelefoons ook verschillende ‘muziekkanalen’ maken waar je zelf uit kunt kiezen door op alledrie de kanalen muziek uit te zenden.

Op een normaal volume is het geluid niet buiten de schelpen te horen. Bij hoger volume blijft het geluid zuiver maar is het wel goed hoorbaar buiten de schelpen. Dit is ergens een nadeel maar ook wel meteen een voordeel. Als je er genoeg van hebt om de koptelefoon op je hoofd te hebben of hem tijdelijk niet op kunt doen is hij ook goed bruikbaar als kleine speakerset. Je kunt dan wel merken dat het geluid niet helemaal zuiver meer is, maar dat kun je ook moeilijk verwachten. Toch is het heel handig om een dialoog verder te volgen.

Dynamische compressie
Met dank aan Gunther.S voor de uitleg hierover in zijn review van de Sennheiser RS 140:
Dit houdt in dat het geluidsniveau ongeacht de input ongeveer gelijk blijft. Dit betekent niet dat alle zeer zachte en zeer luide gedeeltes verdwijnen, maar dat het geluid gewoon in zijn geheel wordt versterkt of gedempt. Dit is het duidelijkst zichtbaar wanneer je het geluidsniveau van je bron aanpast: zolang je nog genoeg volume geeft aan de koptelefoon zal hij alles constant houden, ook al draai jij ergens aan de knoppen. Het komt er dan op neer dat je het decibelniveau enkel aanpast met het knopje op de koptelefoon zelf.
Afgezien van deze handige feature beschikt de Philips ook over een feature dat de plotselinge harde tonen worden teruggeschakeld. Dus als er tijdens zacht geluid ineens een harde explosie klinkt heb je hier verder geen last van. Je hoort dan wel het relais schakelen. Na enkele seconden zacht geluid wordt het niveau weer opgeschroefd naar het originele geluidsniveau.
Je kunt wel zelf het volume hard zetten maar dit moet dan via de volumeknop worden gedaan.

De koptelefoon is dus draadloos tot honderd meter volgens de specificaties. Als het buiten wat motregent begint de koptelefoon op twintig meter van het basisstation wel met het relais te schakelen om het geluid kraakvrij en op een normaal volume te houden. Bij normaal weer heb je hier geen last van en kun je makkelijk een half / heel huizenblok verder nog genieten van je muziek.

Overig
De koptelefoon wordt geleverd met een adapter, een audiokabel van ongeveer twee meter en twee aansluitingsadapters. Eénmaal van medium naar large jackplug en éénmaal van medium jack naar cinch (tulp). De linkeroorschelp is afdraaibaar om de oplaadbare batterijen te herbergen. Deze worden ook meegeleverd.

De batterijen worden opgeladen via het basisstation zodra deze gedockt wordt. Bij het plaatsen moet je er wel op letten dat je even de koptelefoon goed aandrukt. Dit is wel een minpuntje. De connectoren vallen niet vanzelf op hun plaats. Je hoeft er niet veel moeite voor te doen, maar het gebeurd ook niet goed vanzelf.

De koptelefoon gaat zonder laden zo’n 16 uur mee na 8 uur opladen. Het is dus prima te doen om 8 uur te slapen en dan de gehele dag de koptelefoon te gebruiken. Voordat de batterijen opzijn begint het ledje op de koptelefoon te knipperen. Zodra de batterijen echt op zijn valt het geluid zo goed als uit. Raar genoeg blijf je het geluid wel heel zacht alsnog horen. Draaien aan de volumeknop helpt dan niet. Dit was de eerste keer wel even schrikken aangezien dit nergens gedocumenteerd staat.

Heb jij ook een Philips SHC8525 (Zilver, Zwart)?

Kijk... dat zijn de reviews waar je wat aan hebt _/-\o_
Nette review hoor zat er al aan te denken om deze aan te schaffen. Is ie makkelijk aan te sluiten en te gebruiken met je pc?
Ehh beetje late reactie, maar ja. Er wordt een mini-jack (standaardformaat klein) meegeleverd en een adapter naar groot.
Met de mini-jack is ie dus gewoon op je onboard audio aan te sluiten. Het is wel slimmer om er een versterkende bron tussen te zetten zodat je absoluut geen ruis hebt.
Met de software van je geluidskaart kun je dan aangeven dat je een koptelefoon hebt aangesloten. :)

[Reactie gewijzigd door krvabo op 3 juni 2008 23:56]

Goed verhaal, ik ga deze ook maar kopen denk ik.

Wel jammer trouwens dat je niet gewoon meerdere kanalen kan kiezen met 1 basis-station (dus meerdere bronnen kan aansluiten). Lijkt me technisch niet heel moeilijk te implementeren. Maar misschien is dit voorbehouden aan de duurdere modellen.
Ik heb deze een hele tijd gehad (1,5 jaar oid), maar hij is gisteren gebroken, op het punt waar het 'hoofdkussentje' eindigt. Ik las op internet dat meer mensen dit hebben. Helaas dus.
Ik heb er altijd erg van genoten. Gelukkig kan ik hem nu 2de hands van een vriend van me kopen voor een klein prijsje. Nu hopen dat deze niet zo snel breekt!
Ook de mijne brak op de aangegeven plaats. Evident een zwakke plek in de constructie. Lijmen is niet te doen op deze plaats, vanwege het kleine contact en de grote mechanische druk. Maar ik heb wel een redelijke oplossing gevonden. Twee lange stalen spijkers iets krom laten lopen. Deze aan de buitenkant vastmaken met sterke tape. Vervolgens twee dunne, zwarte kabelbindertjes er zo strak mogelijk omheen snoeren. Mooi is anders, maar functioneel is het wel weer. En ik neem niet graag afscheid van zo'n goede hoofdtelefoon!
Ook hier is gisterenavond de koptelefoon op precies die aangegeven plek afgebroken. Ondertussen heeft hij zo'n 5 jaar dienst gedaan, dus het is niet direct een slecht constructiepunt op de koptelefoon zelf.

Om toch te proberen de koptelefoon te redden heb ook ik het geprobeerd te lijmen met constructielijm. Allereerst de delen op elkaar geplakt met secondenlijm (na een half uur aankutten om het vast te houden) en erna op de achterkant constructielijm te plaatsen. Het leek behoorlijk goed te gaan, totdat ik de koptelefoon weer bijna helemaal in elkaar had zitten. Er zit dus inderdaad echt teveel kracht op dat punt om het te kunnen lijmen. Je kunt hem ook helemaal uit elkaar halen (schroefjes, niet-permanente lijm) om het zo te proberen, wat zeker een pluspunt is.

Gezien dat de prijs van de koptelefoon de afgelopen jaren nauwelijks is gezakt, hooguit een euro of 5 in 4 jaar), ga ik toch op zoek naar een andere koptelefoon.