Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver) Review

krvabo 7 januari 2008, laatste update op 8 januari 2008, 1.328 views

Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Redelijke koeling
  • Vrij aardige voeding
  • Voldoende powerconnectors

Minpunten

• Niet zo stil als beloofd
  • Weinig ruimte binnenin
  • Brak geplaatste casefan
  • Lelijke fancontroller
  • Geen ruimte grote prockoelers

Kwaliteit voeding Score: 4
Na de andere reviews die hier geplaatst zijn gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat deze een te positief beeld schetsen over de kast. Om potentiële kopers een correct beeld te geven wil ik hiermee wat nuancering aanbrengen.
De Nexus Breeze 500 was voor mij meer een teleurstelling dan iets anders. Ik heb inmiddels bijna precies een jaar deze kast en afgezien van de voldoende -tot- goede koeling, het uiterlijk en de soliditeit heb ik er weinig positiefs over te melden.

Openmaken van de case
Bij het binnenkomen begon het al meteen leuk. Ik kreeg een (overigens goed verpakte) kast binnen. Geen standaardkast. Geen schroefjes. Hoe moet ie open :? Geen handleiding. Geen instructieblaadje of wat dan ook. Uiteindelijk bleek dat er achterop een grote schroef zat in het bovenpaneel. Deze moest worden losgedraaid.. Ok en dan?
Je moet met je vlakke hand op de bovenkant steunen en zo deze plaat naar achteren trekken. Nadat je dit hebt gedaan zie je wederom geen schroeven maar twee handvaten die dienstdoen als hendel. Door dit handvat omhoog te trekken komt het paneel aan die zijde los.
De eerste keer gaat dit echt enorm stroef, maar nadat je tijdens het bouwen twintig keer de kast opnieuw mocht openmaken begint dit wat losser te worden.

Het terugplaatsen van de platen gaat net zo min makkelijk. Je kunt de platen vrij gemakkelijk ietwat scheef plaatsen waardoor de bovenplaat er met geen mogelijkheid op wil. Als je alles goed hebt geplaatst is er een kans van zeker 60% dat de bovenplaat gemakkelijk vast schuift. De andere 40% lukt het met wat wrikken wel om de plaat alsnog dicht te doen.

Installatie
Als je de kast open hebt gemaakt dan valt het pas op hoe weinig ruimte je eigenlijk overhebt in zo’n enorme midikast. Dit komt voor een gedeelte door het isolatiemateriaal en voor een ander deel door de grote ruimte waarmee de kast van de grond afstaat voor de casefan.
Als de kast is opengemaakt zie je voor het eerst wat schroefjes! Deze zijn voor de enorme anti-trilbalk die door de hele kast loopt. Zolang er nog geen hardware in de kast zit is deze redelijk simpel te verwijderen door de twee schroefjes los te draaien en het geheel op een dergelijke manier te verschuiven dat de balk scheef door de kast komt. Dan kun je hem er zo van loshalen.

De binnenkant van de kast is klein. TE klein. Het standaard ATX-mobo wat ik had paste er net in. En dan bedoel ik dus ook echt nét. Het moederbord heeft aan elke zijde zeker 1 of 2 millimeter speling t.o.v. de kast. Althans, als je eerst de zeer handig geplaatste casefan verwijderd. Oh en uiteraard ook nog verder niets in je case hebt zitten. Ik weet niet meer of ze meegeleverd werden, maar de afstandsbusjes die ik had (het soort dat je simpel vastklikt) kwam hier goed van pas.

Als je een moederbord hebt met onhandig geplaatste voedingsaansluiting was dit het simpele deel. De kast heeft namelijk zo goed als geen ruimte om de voedingskabels enigszins goed te laten lopen. Het wordt vooral onderin leuk, bij de ruimte voor 6 hdd’s. De kabels voor de frontaansluitingen moeten namelijk ook naar je moederbord, net als de power voor je casefan. Oh en vergeet vooral de meegeleverde (bij mij kapotte) fanbus niet. Ik vond later uit dat er bij een substantieel deel van de kasten een kapotte fanbus wordt geleverd. Je kunt vrij makkelijk een nieuwe krijgen, maar ik heb het er maar bij laten zitten. Hij past toch totaal niet bij de lay-out van de kast.

Goed, waar was ik? Oh ja, ruimtegebrek. Tijdens het installeren van de hardware is het slim om de onderste casefan te verwijderen. Nou ja dat zal je waarschijnlijk toch wel moeten doen anders past je moederbord niet. Deze blokkeert trouwens ook heel prachtig twee sata-aansluitingen, twee van de drie usb-aansluitingen en alle connectors voor het frontpanel. Voor het bijplaatsen van het 3e of 4e sata-device (ligt aan je moederbord uiteraard) zul je dus mooi je casefan weer los mogen halen. Bij de casefan zitten wel twee goede fingerguards. Bij degene die onder de kast uitsteekt (vandaar dus die ophoging waardoor de kast zo groot wordt) zit eveneens een stoffilter. Zodra je voor de vierde keer weer acht schroeven mag losdraaien (jawel, hier kan het dus WEL met schroeven :’) ) stop je maar met de onderste stoffilter terugplaatsen. Bij de zesde keer vergeet je die hele onderste fingerguard maar. Hoe vaak zit je überhaupt met je fikken onder een kast te voelen?

Toen ik mijn mooie Coolermaster Hyper TX (zie bijgevoegde images) op mijn processor had geplaatst kwam ik al bij iets heel moois uit. De kap aan de achterkant bij de koeler zit tegen de ventilator van de voeding aan. Draai ik hem andersom dan werken de koelers elkaar tegen en zit de plastic kap te duwen tegen wat koelblokjes op mijn moederbord. Ik geloof dat het de koeler op de NB was. Dat is ook niet iets waar je graag het koelblokje vanaf haalt. Dit was de eerste maal dat ik de zaag ter hand mocht nemen om in mijn gloednieuwe hardware te gaan zagen. Helaas was dit ook niet de laatste keer. De kap van de koeler was het eerste slachtoffer.
Toen ik blij was dat het allemaal bleef zitten wilde ik blij de kast dichtdoen om te gaan testen.
No go. De balk die zou moeten helpen tegen het trillen van expansiekaarten (videokaart etc) kon niet vast omdat mijn processorkoeler te hoog was 8)7 De balk kon met geen mogelijkheid meer terug vast. Dit was dus de tweede maal dat ik mijn zaag mocht gebruiken. Door twee sleuven te zagen in de balk kon ik met de hamer het metaal platslaan naar binnen toe. Nu past de (lichtgebogen) balk wel over mijn koeler heen.

Daarna was het uiteraard de tijd om de kabels even goed te plaatsen zodat het de luchtstroming zo min mogelijk in de weg staat. De kabels van het voorpaneel en de satakabels passen voor het grootste deelwel tussen het moederbord en de casefan gepropt. Als je ruimte tekort hebt kun je altijd nog tussen de zijkant van de case en de casefan iets proberen te leiden! Let er wel op dat je extra lange satakabels haalt. Vijftien of twintig centimeter is in een aantal mogelijkheden gewoon niet haalbaar. De stroomkabel heb ik tussen mijn processorkoeler en de balk mogen plaatsen omdat deze anders de luchtstroom behoorlijk in de weg zit. Door de redelijk grote hoeveelheid type stroomkabels die Nexus meegeeft (pluspunt) zul je voor elk type wel genoeg vinden. Vanuit het oogpunt van netheid.. niet zo heel handig. De overdadigheid aan stroomkabels ligt bij mij inmiddels maar op mijn dvd-brander op een hoopje.

Het frontpanel bevat één usb-aansluiting, een firewire-aansluiting, een MIC en een koptelefoonuitgang. Verder zijn er twee knopjes: Power en Reset. Twee mooie witte ledjes maken het geheel af. Deze zijn trouwens veel te fel voor op een slaapkamer en zijn derhalve hier afgeplakt met een semi-translucent stukje folie

Koelprestaties
De kast is ontworpen voor het koel houden van de hardware. Dat doet het vrij redelijk. Tenminste de onderste helft.
De casefan zit op precies zo’n plaats dat hij nauwelijks buiten het moederbord uitsteekt. Als je dus een vrij lange videokaart hebt.. houdt daar dan ook de luchtstroom op. Je videokaart blijft dan wel vrij koel trouwens 8)7
Mocht je dus je hardeschijven op de locaties boven je videokaart willen plaatsen sta je meteen voor een keuze.. Hoe warm wil ik mijn schijven laten worden? Als je meer dan twee schijven hebt is het onoverkomelijk dat, hoe verder je naar boven komt, de schijven steeds warmer worden. Door de zes locaties waarin je ze kunt plaatsen is het mogelijk om tot drie schijven er steeds een stukje tussen te laten. Dit scheelt al een hoop. Momenteel zijn mijn schijven idle en in de winter, met de casefan op vol vermogen, 30º; 33º en 36ºC. Redelijk dus. In de zomer kunnen ze echter wel een eindje warmer worden. Het is dan ook noodzakelijk de onderste casefan aan te hebben als het warm is. Zonder casefan heb ik een van mijn schijven de 52ºC al zien aantikken. Niet echt een wenselijke temperatuur eigenlijk.

Doordat de voeding zo dicht op de processorkoeler zit is dit niet ideaal. Bij anderen zal dit dus misschien anders zijn. Toch weet de Nexus mijn processor op een respectabele 35º te houden ondanks de baggere luchtstroom. Of is dit dan toch mijn koeler?
Over het algemeen doet de Nexus wel wat het belooft. Het systeem wordt wel koel gehouden. :)

Geluidsproductie
Het andere grote punt waar de Nexus op zou moeten scoren. De kast zou enorm stil zijn. Pfoewie. Nou ja het verschilt natuurlijk per persoon, maar aangezien ik deze kast had gekocht omdat ie zo stil zou zijn voel ik me behoorlijk genaaid. En dan niet door een mooie blondine.
Als je de casefan uitschakelt of desnoods de stroomstekker lostrekt is de kast redelijk stil. Echter wordt dan in de zomer je pc te warm. Geen echte keuze dus.
Door het plaatsen van de stoffilter wordt het iets moeilijker voor de fan om te koelen, maar zonder is het best wel een ramp. Ik heb nu een half jaar geen stoffilter op de koeler zitten en door het stof begint de koeler te piepen en brommende geluiden te maken. Na het verwijderen van het stof (veeeel stof) gaat ie weer verder met lief stil koelen. Echter moet ik hier dus wel steeds de hele kast voor openmaken. :’)

De kast zit vol met dempingmateriaal aan alle zijdes van de kast. Nou ja.. alle?
De onderkant met het grote gapende gat van een casefan is verder niet volgeplakt met dempingmateriaal. Ook de voorkant is onhandig en zit vol met gaten waar het geluid nog uitkan. Voor het plaatsen van een optische drive, of een bay for that matter, moet je eerst een los blokje dempingmateriaal optillen. Dit uiteraard als het niet al vanzelf uit de kast komt gevallen. Daarna moet je een stuk ijzer uit de kast wrikken. En dan bedoel ik ook echt wrikken. Het metaal zit goed vast en met alleen je vingers kom je er niet. Het dempingmateriaal zit verder nergens aan vast maar steunt op elkaar. Niet echt handig als je een drive halverwege wilt plaatsen.

Als je de casefan aanzet is de kast ineens een stuk luider en voor een lichte slaper is de kast niet echt geschikt om in de slaapkamer te zetten. Goed, de kast maakt geen herrie, maar echt stil is hij ook niet. Hij is fluisterstil en dat blijkt ook echt. Als iemand iets in je oor fluistert hoor je helemaal niets van de kast :+
De kast is redelijk stil, maar ik heb alleen niet het idee dat al dat dempingmateriaal iets uithaalt.

Nawoord
Simpelweg een teleurstelling. Toen ik de kast kocht was ie 160 euro, nu zie ik hem inmiddels staan voor 100 euro. Ach, misschien is hij het voor dat geld wel waard.
De kast is mooi en stevig, heeft een vrij stabiele voeding (Het is ook geen AAA-voeding trouwens, de voltages willen nog wel eens goed schommelen maar overall is ie vrij stabiel), is niet enorm roemoerig en is na een tijd vrij handig om open te maken.
Daarentegen staat er wel een hele waslijst met teleurstellingen en negatieve eigenschappen.
Als Nexus de casefan nu onder de kast had gehangen (waar genoeg ruimte voor is.. alleen de stroomkabel kun je nergens kwijt) had de kast waarschijnlijk een betere waardering gekregen. Nu is het door dat rotding gewoon ook meteen een rotkast.
Er is te weinig ruimte om fatsoenlijk te kunnen werken en de pluspunten zijn niet zo puntig als ik zou willen.

Heb jij ook een Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver)?

De versie die jij in de pricewatch ziet staan (¤100,-) is een DEMO model ZONDER voeding..... :)
Dat had ik inderdaad niet gezien. 60 euro verschil voor de voeding :?
Ik heb die kast ook gehad en ben het wel met je eens. Maar als je echt voldoende ruimte wilt hebben dan ontkom je bijna niet aan een bigtower.
Ik had hem ook, en snel weer weggedaan :P Ik kan me dan ook heel goed in jouw minputen vinden, ookal vond ik hem denk wel wat stiller als jouw. (ik heb er zelfs nog watercooling in gehad :))
Mja klopt, maar zelfs in een gammel kastje van 30 euro heb je meer ruimte? :P
Het grootste verschil is natuurlijk wel de casefan die gewoon een gedeelte blokkeert.

[Reactie gewijzigd door krvabo op 7 januari 2008 22:27]

ik heb deze nexus kast 2 jaar gehad, en wat was ie stil, echt!.. maar ..... was niet echt koel te noemen ( moederbord was rond 45-50 graden ) en in de laatste tijd kreeg ik spontane reboots, kwam door te veel nieuwe hardware die krachtig was en ook veel warmte produceerde (8800GTX, 3xHD, C2D6850 ( ik had de kast gewoon te stil staan en optie om beter te gaan koelen leek niet willen gaan werken op"auto")
Nu ben ik overgestapt naar Antec Nine Hundred ( die ook niet echt alles is :/ ), deze is niet zo stil als Nexus maar wel lekker cool ;)
ik gebruik deze kast al sinds juli 2005, erg raar dat hier de eerste prijsvermelding september 2005 is?? (heb de bon nog ergens liggen)
maar inderdaad, het enige wat ik er een voordeel aan vind is dat de kast erg stevig is met de plaaten eromheen...

nadelen koelt idd alleen de videokaart, hardeschijven zitten bij mij niet in het onderste deel... 37C
slechte inbouwmogelijkheden, en die fan zit altijd! in de weg als je iets wilt doen.
mocht je je processor enigszins koel willen houden, dan zet er maar een waterkoeler op, airflow is er niet, ik heb hem nóg steeds maar niet meer als enige kast...
ik was van plan zelf een kast te gaan maken, waarbij je dit soort nadelen niet meer zo veel tegenkomt.

verder een goede review