Specificaties 7.1-kanaals met 110W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Marantz SR6005 (Zilver) Review

Opperclowntje 3 januari 2013, 4.414 views

Marantz SR6005 (Zilver)

Pluspunten

• Design
  • Gebruiksgemak
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Bluetooth (jammer dat dit er standaard op zit)

Geluidskwaliteit Score: 5
GEUPDATE: 03-01-2012

Inleiding:

Dit is mijn eerste serieuse Receiver dus ik kan helaas geen vergelijking geven met andere receivers of iets dergelijks. Deze review is puur mijn ervaring van deze ene receiver. Hiervoor had ik een 'leuk' Sony setje met speakers en al erop en eraan. Niks bijzonders.. We gingen verhuizen en dat was voor mij de reden om mijn homecinemaset te gaan updaten. Ik heb gekozen voor Marantz SR 6005 vanwege het design en de prijs waarvoor ik hem kon kopen. Dit model ging eruit en daardoor was hij flink in prijs gedaald.

Mijn materiaal:
* Marantz SR6005
* KEF KHT 2005.3
* Phillips 32inch tv inmiddels is deze naar boven gegaan en is er een LG 47 LM760S voor in de plaats gekomen
* Playstation 3
* Digitale tv decoder van ziggo

Ik heb de receiver nu 5 maanden in gebruik.

Design:

Na veel kijken op internet en het lezen van reviews, was het mij al snel bekend dat alle merken voor en tegens hadden. De Marantz sprong er voor mij uit vooral vanwege het design met kop en schouders bovenuit. De meeste Receivers hebben namelijk alle (soms lelijke) knoppen aan de voorkant in het zicht zitten. Marantz heeft hier een mooi afdekklepje voor zitten. Ik gebruik de knoppen op de Receiver incidenteel (eigenlijk alleen als ik toevallig bij de Receiver sta en het geluid even zachter/ harder wil zetten, er zitten namelijk veel meer knoppen op je afstandbediening) en hoef deze dus zeker niet te zien. Ik vind qua design de Marantz dus verreweg het mooist van alle receivers, het ziet er niet plastic uit en alle knoppen zijn mooi weggewerkt.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Voor zover ik kan beoordelen zit alles gewoon heel goed in elkaar, knoppen voelen solide etc.. Ik heb nog niks kunnen bespeuren wat niet lekker zit of wat dan ook.

Geluidskwaliteit:

Ik gebruik de Receiver met de KEF KHT 2005.3, dit zijn niet werelds beste speakers maar wel heel erg mooi. En dat laatste vond mijn vriendin vooral heel erg belangrijk. De grote jongens komen er bij ons niet in. Ik kan nu alvast verklappen dat ik super tevreden ben met mijn speakerset en receiver (Ik heb trouwens van te voren gelezen op forums dat Marantz en KEF het heek goed samen doen). Ik kan dit bevestigen maar heb Ik heb er nu nog een 32 inch tv bij maar daarvoor zijn we al een tijdje aan het kijken voor een grotere nieuwe.

Ik heb mijn set al meerdere malen getest met de PS3 spellen die ik speel. Als ik Battlefield speel en ik heb het geluid voluit dan gieren de kogels om je oren en tril je van bank af als er een bom naast je ontploft.
UPDATE: Ik heb uiteraard ook al de nodige films gekeken, een daarvan heb ik al meerdere malen aan vrienden laten horen: U-571, deze film gaat over onderzeeŽrs en de scene waar ze worden aangevallen door dieptebommen is heel erg mooi om te laten zien wat je set kan. Als de bommen onplaffen tril je van de bank af en hoor je het staal knarsen. Alsof je er bent.. Echt heel mooi.

Featureset:

De SR 6005 heeft heel veel opties, deze gebruik ik bij lange na niet. Ik het belangrijkste waarvoor ik een receiver wilde zijn het geluid en het bedieningsgemakt van je homecinemaset. Met een druk op de afstandbediening wissel je tussen je apparaten. Ik kan via mijn mobiel geluid afspelen op de receiver en ik kan radio ontvangen. Tevens heb ik een HDMI kabel onder mijn vloer liggen die ik in mijn laptop kan prikken en dan films en foto's kan laten zien.

Gebruiksgemak:

Dit is in het dagelijks gebruik voornamelijk de afstandbediening. Deze wend heel snel en alles zit wel op een logische plek. Je kan de afstandbediening ook acties leren van je tv en andere apperaten zodat je als je tv kijkt de afstandbediening ook kan gebruiken voor de tv, en ook kan installen dat hij de kanelen zapt op de digitale ontvanger van ziggo (wat wij dus doen) . Hierdoor is dit meteen de enige afstandbediening die wij gebruiken.

De receiver laat zich ook heel gemakkelijk instellen met de microfoon die was bijgeleverd. Je zet deze neer op de plek waar je zit en hij vuurt allemaal piepjes af van de verschillende boxen. Hiermee stelt hij de ideale instellingen in van je speakers. Dit was dan ook binnen een half uur 'gepiept'.

Prijs:

Ik heb voor de SR 6005 gekozen en niet voor zijn opvolger omdat de 6005 eruit ging en ik deze heel goedkoop kon aanschaffen.

UPDATE NA 1 JAAR GEBRUIK:
De Marantz doet nog steeds wat hij moet doen en doet dat perfect. Ik heb in de loop der tijd een aantal dingen aangepast.
Zo heb ik bijvoorbeeld alle knoppen die naar apperaten verwijzen die ik niet gebruik uitgezet zodat het 'scrollen' door de verschillende apperaten veel makkelijker gaat.
Het apperaat werk heel innovatief, want mijn vriendin is totaal niet geinteresseerd in elektronica maar doet alles met de Marantz( tv kijken, film kijken, radio luisteren, muziek vanaf ipod luisteren en via de laptop streamen)

Al met al ben ik dus nog steeds dik te vreden met mijn aankoop!

Heb jij ook een Marantz SR6005 (Zilver)?

Ik zie het inderdaad, alleen jammer dat hij 100 euro kost... :?
Mag ik vragen wat jij er voor betaald hebt? Ik heb er onlangs eentje 2e hands gekocht. Wil wel eens weten of ik gen**id ben :) (ik kreeg wel de rx101 erbij trouwens.)

350,- heb ik betaald. Ook zilver model. Maand of 5 garantie nog.

[Reactie gewijzigd door ISaFeeliN op 15 juni 2012 18:27]

Ik heb er 550 voor betaald dus dan heb je een hele goede prijs, want Receivers gaan in het algemeen gewoon heel lang mee.. Je moet alleen zorgen voor goede ventilatie...
Jup. Hij staat bij mij in een gesloten kast, maar met een 'bigboy' fan aan de achterkant ingebouwd :-)