Asus P4V8X-MX, P4M800 (mATX, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA) Review

PeaceNlove 6 januari 2008, laatste update op 10 juni 2008, 742 views

Asus P4V8X-MX, P4M800 (mATX, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA)

Pluspunten

• Een goede vervanger voor een overleden S478 mobo.
  • Alle basisfeatures aanwezig.

Minpunten

• 2 DDR sloten.

Layout Score: 4
Waarom een review over een oud moederbord met een oud socket en allemaal oude aansluitingen? Dit moederbord is door mij gekocht omdat het een van de weinige nog goed beschikbare S478 moederborden is en een dood moederbord in een S478 systeem moest gaan vervangen. Bij uitstek geschikt dus omdat dit systeem nog een AGP-videokaart heeft, DDR geheugen heeft en een P4 op socket 478.

Featureset
Het moederbord is goed geschikt wanneer er een moederbord met S478, DDR en AGP vervangen moet worden. Het is verder voorzien van 2 SATA-poorten, 2 IDE aansluitingen, VGA, LAN, audio en USB. Verder zijn er nog drie PCI-sloten aanwezig. De voedingsaansluiting is nog een 20pins + 4 pins 12V en oudere voedingen die voldoen aan oude ATX-standaard voldoen dus (mits ze voldoende Watt leveren).
Het moederbord is met twee DDR-sloten wel wat karig bedeeld. Het hadden er voor mij toch wel wat meer mogen zijn. Verder is het aantal SATA-aansluitingen wat beperkt, maar dat zie ik niet als een groot probleem, omdat systemen waarin dit moederbord ingebouwd zal gaan worden over het algemeen meer IDE-apparaten dan SATA-apparaten hebben. Overigens kan de SATA-controller wel RAID draaien.

Layout
De layout is erg goed, bijna alle aansluiting bevinden zich aan de rand van het moederbord. Alleen een interne USB-aansluiting bevindt zich op de voor mij totaal onlogische plek bij de backplate. Ik had zelfs het boekje nodig om het ding daar te vinden.

Prestaties
Niet getest door benchmarks, maar het systeem liep soepel na de installatie en Folding@Home werkt aardig door met een 3Ghz CPU en 1GB RAM.

Stabiliteit
Tijdens de korte periode dat ik het systeem heb zien draaien heb geen rare dingen gezien, maar ik weet niet hoe stabiel het moederbord is wanneer het langere tijd moet draaien. Geen mening over dus.

Overclockbaarheid
Niet geprobeerd, maar ik verwacht er weinig van met zo'n budgetbordje.

Compatabiliteit
Windows XP had de meeste drivers al geinstalleerd bij de installatie. De extra videokaart werd zonder foutmelding geaccepteerd. Er hoefde ook niets in het BIOS aangepast te worden met betrekking tot de VGA, CPU, geheugen.
Maar het was ook allemaal vrij standaard spul en daar ligt het probleem nooit.

Ondersteuning
De driver CD is okee. De drivers staan er op, maar het viel me nu op dat het menu van de cd niet met toetsenbord bediend kan worden. Ik had op dat moment nog geen muis aan het systeem hangen en dat frustreerde wat;-)
Verder is de website van Asus nog steeds slecht qua downloadsnelheid en daarom slechts een voldoende.

Het ding koste inclusief verzenden 50 euro. Ik vind dat een goede prijs voor wat het bord te bieden heeft. Het bord is voor deze prijs compleet te noemen en functioneerd goed.

Een prima vervanger wanneer er een Socket478 moederbord vervangen moet worden, het is compatible met oudere standaarden en werkt goed. De specs zijn niet geweldig, maar de prijs/prestatieverhouding is zeer goed.

update 10-6-2008
Kleine aanpassing mbt ondersteuning gedaan.

Heb jij ook een Asus P4V8X-MX, P4M800 (mATX, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA)?

ik heb zo'n bordje maar geen cd .

via de website lukt niet?!
heeft u een oplossing
Nee, was indertijd een reparatie voor een bekende, dus ik heb hier geen spullen meer van helaas.