Asus Transformer Pad 16GB Brons - Reviews

Asus Transformer Pad 16GB Brons Review

max998 23 juni 2012, laatste update op 24 juni 2012, 1.512 views

Asus Transformer Pad 16GB Brons

Pluspunten

• het dock voegt echt wat toe qua accuduur (niet uit ervaring)
  • de prijs
  • het verwerken van de kritiek in de opvolgers door Asus

Minpunten

• ergonomie
  • scherm (glossy)
  • toetsen dock
  • touchpad dock

Beste mensen, hierbij een review over de Asus Transformer Pad, allereerst wil ik graag de teamleider van mijn school bedanken omdat ik op en over zijn tablet de review mag schrijven.

De onderwerpen:

- multimedia prestaties
- de software
- de conclusie

Het scherm
Het scherm is een zogenaamd IPS-paneel met een resolutie van 1280 bij 800 pixels, ook wel de WXGA resolutie genoemd. Ips panelen zijn schermen die bekend zijn vanwege de prima kijkhoeken, en aangezien de prijs van de Transformer Pad op het moment van schrijven ongeveer 315 euro was, is dat veel waar voor je geld. De helderheid ligt bij dit IPS paneel ook vrij hoog, namelijk 300 cm/dm2. De resolutie van 1280 bij 800 zal bijna niemand verrassen, dit is de resolutie die onder andere ook in de Samsung Galaxy Tab 10.1 zit. Deze resolutie wordt nog steeds veel gebruikt. Ook een vrij groot nadeel bij de donkere kleurinstelling bij Android 4.0.3 is dat het scherm glossy is waardoor je jezelf nog wel eens in het scherm ziet. Met andere woorden: het scherm is niet super en niet slecht maar is veel voor je geld.

De ergonomie
De ergonomie is het grote punt van deze tablet: Wat moet je ermee, gebruik je hem in samenwerking met het dock, dan is het een lichte, vrij snelle netbook, maar als tablet, nee. Hij is veel te dik en weegt bijna 680 gram, dat lukt je nooit lang met één hand en om hem dan met twee handen te besturen lukt alleen de mensen met twee héél grote handen omdat het scherm met zijn 10.1 inch domweg te groot is. Over de ergonomie ben ik dus niet te spreken en ik weet zeker dat er meer mensen zo over denken. Het uiterlijk lijkt een beetje op de Archos 101 G9 die aan de zijkanten kleiner is gemaakt. Er zitten veel aansluitingen op de tablet zoals een mini-USB poort en een HDMI (micro) aansluiting. Voor alle aansluitingen verwijs ik u naar de specificaties.

Het dock
Het dock is hét grote verkoopargument van de Asus Transformer Pad. het dock is niets anders dan een toevoeging aan de tablet. Hij is o.a. voorzien van een full size USb poort en nog een sd kaartlezer. De toetsen op het dock vielen mij erg tegen, ze hadden een rare aanslag waardoor je niet steeds wist of je hem nou wel of niet had ingetoetst wat erg storen is. Datzelfde geld ongeveer als het ouchpad van het dock, het lijkt een beetje vertragen aan te voelen en dat geeft een zeer raar gevoel wat niet te beschrijven is. Het dock voegt bij deze versie van de Transformer Pad naar mijn idee dus weinig toe en dat is zeer jammer, in de volgende versies (de Prime en de 300T) voegt het namelijk wel iets toe. over de accuduur kan ik helaas niet zeggen omdat ik de tablet van de teamleider mocht gebruiken in de pauzes, accutests heb ik daardoor dus niet kunnen draaien. vandaar ook dat bij de algemene beoordeling niks staat bij ''mobiliteit en accuduur.''

De processor
De processor is voor de meeste mensen een oude bekende: de Nvidia Tegra 2. Deze is door Google geoptimaliseerd voor Android 3.x en dat is vrij jammer, het is namelijk een vrij slechte dual-core processor. Hij wordt bijvoorbeeld voorbijgestreeft door de Texas Instrument processoren en die van Samsung, Apple en Qualcomm, al worden de processoren van Qualcomm jammer genoeg (nog) niet in tablets gebruikt. Als we naar de processor van de Transformer Pad kijken komen we dus weer uit bij de zoveel gebruikte Nvidia Tegra 2, deze is op 1 gigahertz geklokt en doet zijn werk prima, er treed alleen wel lag op tijdens het scrollen tussen homemenu's. Dit was in 3.x al het geval maar gebeurt nog steeds in de 4.0.3 versie en dat laat wel de kracht zien, weinig dus, ik moet er wel bij zeggen dat Android 4.0 meer leunt op de GPU dan op de CPU in de interface.

Multimedia prestaties
Dat de Nvidia Tegra 2 niet goed zou zijn in het afspelen van full HD content hoor je van overal, mijn reactie daarop is heel simpel: Dit kan 'ie makkelijk aan. Op YouTube HD afspelen verliep probleemloos. Films worden ook goed afgespeeld, waare het niet dat het scherm dit verprutst voor alle prestaties bij films. In films word veel zwart weergeven en dat is gewoon niet fijn in samenwerking met het glossy scherm van de tablet. Dit is zeker een groot verbeterpunt voor Asus en als je deze tablet (nieuw of 2e hands) koopt moet je hier echt goed op letten. Het werkt simpelweg gewoon allemaal wat minder, de tablet is zwaar en is dus irritant op lang vast te houden tijdens het kijken van een film waarbij je jezelf ook nog eens vaak ziet.

De software
Over de software hoef ik denk ik niet veel te zeggen, Android is marktleider bij smartphones en tablets zullen snel moeten volgen. Android is het mobiele besturingssysteem van Google. De Asus Transformer Pad waarover ik deze review schrijf is voorzien van google Android 4.0.3, de op 1 na nieuwste versie van het systeem. Voor de meeste mensen is Android bekend dus ik schrijf hier voor de rest ook niks meer over.

Asus heeft een tablet neergezet die wat toevoegt in samenwerking met het dock. De gebruikte processor is snel en het beeld is op het glimmende na een pareltje. Jammer genoeg is Asus bij deze tablet het einddoel van de tablet uit het oog verloren. Een tablet is een product dat veel mensen aanschafeen om even hun e-mail te checken en om lekker YouTube te kunnen kijken of te browsen. Hierbij is de ergonomie een heel belangrijk onderdeel van een tablet omdat, zoals de bedoeling is, je er even lekker mee op de bank gaat zitten, en hoe jammer het ook klinkt: dat gaat niet. De tablet is domweg te zwaar en te loch. Asus heeft dit netjes verwerkt in de twee opvolgers van deze tablet maar het is gewoon slordig, omdat de tablet er niet in slaagt te halen waar hij voor is gemaakt krijgt hij alsnog 2 sterren met dank aan de goede prestaties.

Ik wil overigens wel zeggen dat het een prima tablet is om mee te werken, en dat dat in samenwerking van het dock en de tablet een goede combinatie is die we terugvinden in de 300T van Asus en de Transformer Pad Prime en Infinity.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB Brons?