Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

pcprutser 5 januari 2008, laatste update op 14 januari 2008, 1.034 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Mooie kast
  • Veel ruimte
  • Veel kleine openingen, om de kabels weg te werken
  • Meegeleverde koelers zijn stil
  • Veel schroeven zijn meegeleverd
  • Cooler in de bovenkant van de kast (80mm)
  • aan/uitknop + aansluitingen in hoogte te veranderen
  • Wieltjes
  • Alle randen zijn netjes afgerond
  • Ruimte voor 2 voedingen

Minpunten

• Kliksysteem voor de 5.25" bay's vind ik minder goed dan in de Centurion 5
  • Het kost wat moeite om de mobo-tray eruit te halen
  • Voeding inbouwen, moet nogal omslachtig
  • front plaatjes zijn niet erg solide, en moeilijk eruit te halen
  • stevige prijs, de zwarte uitvoering is slecht leverbaar

Na veel werken, sparen wikken en wegen. Moest er dan toch maar eens een opvolger komen van mijn huidige Cooler Master Centurion 5, waar ik met pijn in m'n hart afscheid van moet nemen (gaat naar m'n pa maar toch :P).
Na aankomst van de kast, gelijk opengemaakt, en m'n nieuwe onderdelen ingebouwd.
Omdat ik de zilveren editie heb (2 tientjes goedkoper, en weer eens wat anders dan alleen zwart) was dat 1 van de eerste dingen die opvielen: de zijnpanelen zijn van geborsteld aluminium, wat ik zeer strak vind staan.

De hoeveelheid schroeven die los gemaakt moeten worden om de mobo-tray eruit te halen is ff werk, en ik mis daarbij een duidelijk draaipunt (een soort schanier zodat je hem er weer in 1 keer in kan draaien) ik heb al 2 keer moeten worstelen om de tray er weer in te krijgen. De kast ziet er erg solide uit, en is net als de Centurion 5 goed afgewerkt.
De bevestiging voor de 1e voeding vind ik alleen tegenvallen: je schuift je voeding er van achter in, zet er een (simpel) plaatje tegenaan, die je vast schoeft, wat vervolgens weer aan je kast gemonteerd wordt. Naar mijn mening een beetje een rare oplossing.
Het klik systeem voor de 5,25" bay's vind ik op zich goed, alleen de manier van de Centurion 5 vond ik beter (was een schuif systeem) Ook de afdekplaatjes voor de PCI-sloten vind ik 'goedkoop' opgelost: Bij de Centurion 5 heb je sollide afdekplaatjes, ook zijn er schroeven gebuikt waar de Centurion 5 nog gebruik maakte van een soort kliksysteem, er zijn wel schroeven gebruikt die je met de hand kan losdraaien (ook met schroevendraaier) wat ik persoonlijk er makkelijk vind, deze schroeven zijn ook weer gebruikt om de zijpanelen vast te zetten).
De 4 in 3 bay is zeer goed! de meegeleverde koeler is stil (120mm) en houdt mijn 3 HDD's lekker koel.
De aan en uit schakelaar + nodige aansluitingen, is los te schroeven en in elke willekeurige 5,25" bay te plaatsen, wat makkelijk is voor als je je kast op je bureau hebt staan, zodat je de aansluiten omlaag kan zetten, de kabels zijn wat aan de korte kant, ze zijn niet te kort maar hadden wel 5 cm langer gemogen!
Er zijn behoorlijk wat gaatjes en sleufjes, wat ik zelf erg fijn vind, omdat je op die manier je kabels mooi kan wegwerken. Ook de 'houder' voor de voeding (boven) is bij mij te groot, waardoor ik de kabels van mijn voeding daar mooi kan wegwerken + de kabels van de koelers, die opelkaar aangesloten zijn, die gezamenlijk op 1 fanmate 2 zitten.
De koeler aan de bovenkant is erg strak! Ik heb het nog niet eerder gezien en vind het erg mooi en handig, omdat warme lucht opstijgt,wat je op deze manier makkelijk kan afvoeren!
Ook zijn er wieltjes meegeleverd die met 4 schroeven per wiel eronder gemonteerd kunnen worden. Ik heb dit vrijwel gelijk gedaan, zodat de kast makkelijk opzij kan als er schoongemaakt moet worden, en aangezien het een vrij zware kast is waar de onderdelen ook nog een flinke duit in het zakje bij doen, is het extra makkelijk, ook omdat ik nog een berging naast mijn kast heb, waar ik zo af en toe bij moet kunnen.
Bij Cooler Master zullen ze wel bang geweest zijn dat je geen schroeven had, omdat er een enorme hoeveelheid schroeven mee worden geleverd!

ondanks de kleine minpuntjes ben ik superblij met deze kast! Ook al is het mischien even schrikken als je de prijs ziet, maar het is het geldt meer dan waard!

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?

Nette review.
De prijs valt trouwens best mee, ik heb deze (in het zwart) zelf ook besteld bij Salland: 80,-
Hopen dat mijn order snel binnen komt, kan ik ook aan het inbouwen beginnen. :)
Yup, als je door deze review deze kast wil hebben: hij is in de aanbieding bij Salland!
Ik gebruik beide door jou ook gebruikte kasten. Voor de inbouw is de Stacker zeker fijner als de Centurion 5. De voeding zit op een normale manier in de kast alleen kun je kiezen voor montage onder of boven vandaar het plaatje voor de voeding entry.
De 4 in 3 is een echte uitkomst. Ik gebruik er 2 en mij schijven blijven ook lekker koel.
Moederbord tray heb ik er niet uitgehaald om de nbouw te doen. Kon er zo ook goed bij hoor. De ruimte is zo groot dat de kast terug echo geeft als je praat.
De bedrading is door deze ruimte goed weg te leggen en op te binden.
De bevestiging van de Centurion met die klik klips ben ik niet zo weg van. Ik zie mijn kaarten graag goed vast staan voor het geval dat ik de kast transporteer in de auto.
De front afdekking is een trukje voor van achter uit een makkie. Als er 1 uit is kun je de anderen zonder problemen aan.
De prijs hoog. Nee nu niet meer ik kocht de kast ng voor > 130 euro als hij nu al voor 80 te krijgen is heb ik bijna spijt dat en weer een centurion gekocht heb voor de PC van de kids
jap heerlijke kast ook voor waterkoeling. Mooie review
Inderdaad, de eerste dag heeft mijn T01 alleen de dremel gezien :)

Ideale kast voor een complete watercooling setup!

Crap zeg, 80 bij Salland! :o

[Reactie gewijzigd door Sp33dFr34k op 6 januari 2008 23:16]

Kan je misschien een paar foto's plaatsen?
@ Zenix: ik wil mischien ook ooit waterkoeling, alleen mijn bankrekening niet (A)
@ woetski: ik zal morgen wel een paar foto's maken!
Speedfreak,

Wat ik nooit snap is .. Als je daar die Radiator monteert, blazen die fans dan die warme lucht in de kast?

Als ze zuigen, zuigen ze de warme lucht uit de kast maar dan is mijn vraag of die warmte wel goed weg kan onder de kast?