Specificaties Actie-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Max Payne 3, PC (Windows) Review

xs4me 8 juni 2012, laatste update op 8 juni 2012, 643 views

Max Payne 3, PC (Windows)

Pluspunten

• Max Payne
  • Bullet time blijft leuk.
  • Paar leuke schiet scenes.

Minpunten

• Overkill aan cutscenes
  • Irritante, zogenaamd coole, flashy color effecten, non-stop!
  • Besturing
  • Ingeleverd m.b.t. sfeer van z'n voorgangers
  • AI niet bijster intelligent.

Besturing Score: 2
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Stabiliteit Score: 3
Max Payne 3 de afgelopen 2 dagen gespeeld. Ik heb 't nog niet uit, dus zal de review nog wel updaten, mocht ik zover komen.

Gameplay
Zoals je van Max Payne mag verwachten. Bullet time en lekker knallen (liefst met dual guns). Toch hebben ze ingeleverd qua sfeer. 't echt film noir sfeertje is er toch een beetje uit, waardoor 't qua beleving toch iets inlevert. Ook de overkill aan cutscenes is gewoon super irritant. Elke keer zit je weer een filmpje te kijken die ook nog eens akelig lang duurt. En om nou te zeggen dat 't veel toevoegt aan 't verhaal, nee, dat vind ik niet. Daarbij irriteer ik me mateloos aan de flashy color effecten de hele tijd. Ik herken duidelijk de style van film regisseur Tony Scott, die dat trucje eerst goed deed (Man on Fire), maar er niet meer mee kon stoppen waarschijnlijk en 't ook overkill werd in de films die erna kwamen. In Max Payne is dit NOG erger. Je kunt 't best weleens doen, maar continu is gewoonweg mega irritant.

Bovendien is 't best een lastig spelletje op de normale moeilijkheidsgraad. Toch al vaak dood gegaan, met lastige scenes die je vaak opnieuw moet doen. Vind ik zelf niet erg, maar kan wel voor frustratie zorgen bij sommigen wellicht.

De AI is niet geweldig helaas. Ze doen soms wel logische dingen, maar afgewisseld met hele vreemde. Toch wel een tikkeltje voorspelbaar allemaal.

Het verhaal & vertelling is niet bijster interessant. Het is gewoon een verhaaltje, wat goed te volgen is, maar vooral frustratie opwekt vanwege de overkill aan cutscenes.

Beeld
Niet baanbrekend qua graphics, maar wel zoals je tegenwoordig mag verwachten. De flashy color cutscenes helpen verder niet zoals eerder besproken en telt ook hier mee.

Geluid
Dit is niet zo indrukwekkend als bijv. Battlefield 3. Je mist wat diepte qua geluidservaring. Het is vrij droog, ook niet slecht. Gewoon doorsnee zegmaar. Het valt gewoon niet zo op, maar stoort ook niet.

Besturing
Ogenschijnlijk dacht ik, prima. Maar nu ik wat verder ben en 't wat lastiger wordt ben ik me hier toch behoorlijk aan gaan ergeren. Het komt allemaal niet zo vloeiend over. Als je gebukt bent en je wilt rennen, moet je weer un-bukken (C) en dan kun je pas rennen (CTRL). Dat is toch behoorlijk irritant als je bekogeld wordt met granaten en je dan snel wilt rennen wat dan dus niet lukt. Als je ergens vanaf springt en je wilt dekking zoeken, dan ga je eerst staan, dan pas kun je interactie voeren om te verbergen achter een object (Q). Idem als je dood lijkt te gaan en je jezelf nog kunt redden als je 't mannetje in je val nog killt. Dan weer ga je eerst staan, vaak kogels incasserend, en dan pas kun je verbergen. Hopeloos irritant en gewoonweg niet meer van deze tijd.

Prestaties / stabiliteit
Loopt hier op zich prima. Liep alleen 1x vast. Maar is erna niet meer voorgekomen, wellicht gefixed met de laatste update. Kan wellicht wel iets soepeler allemaal, gezien de niet meer dan normale graphics.

Zelf de key online gekocht voor +- 16 EU. Dus dan is het prima te doen. Als ik er +-36 EU voor had betaald had ik me wel een beetje genaaid gevoeld, want het is toch zeker niet het vervolg waar ik zelf op gehoopt had. Toch wel een gemiste kans imo, want vandaag de dag verwacht je toch wel wat meer dan een opgeleukte Max Payne die niet veel anders is dan z'n voorgangers en alleen maar ingeleverd heeft op snelheid (cutscenes) en sfeer. Qua besturing is 't ook weinig beter geworden.

• Processor i7 920
  • Asus ATI Matrix 5870

Heb jij ook een Max Payne 3, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Positieve eigenschappen:
+ Max Payne
?

Voor de rest mooie review alleen het stukje over geluid had wat uitgebreider gemogen maar ik weet dat het moeilijk is hier iets over te zeggen.
Met "+ Max Payne" doel ik op: jee, Max Payne is weer terug, samen met de welbekende gameplay.

Mbt 't geluid, review aangepast.
Kan me vinden in je review.
Misschien nog een paar plaatjes toevoegen om het wat smeu´ger te maken?

Misschien zijn de verwachtingen wat hoog gesteld van tevoren icm de grootte van rond de 27GB.
Te veel (overbodige) cutscenes, grafisch middelmatig en een ronduit houterige bediening, maar wel idd gewoon 'Max Payne' voor de liefhebbers.

Zelf ben ik nog bezig met het spel en betwijfel de replaywaarde. De grimmige sfeer is ook wat minder dan voorgaande delen, maar gelukkig zorgt het Nederlandse klimaat voor de regendruppels op de achtergrond ;-)

Voor die-hard Max fans zou ik zeggen; leuk en vermakelijk vervolg dat wat lang op zich heeft laten wachten.
Voor de mensen die het nooit eerder gespeeld hebben: geniet van oa de bullettime en het sarcastische ondertoontje in het spel.