IOPS MFP-350, 512MB (USB 1.1, Radio) Review

DP Kunst 14 oktober 2005, laatste update op 14 oktober 2005, 751 views

IOPS MFP-350, 512MB (USB 1.1, Radio)

Pluspunten

• Oplaadbaar via USB
  • Ogg ondersteuning
  • Goede kwaliteit radio
  • Klok en wekker

Minpunten

• Beeldschermpje slecht leesbaar in daglicht
  • USB 1.1 (7mbps)
  • Vetvlek gevoelig

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was jarig geweest en ik wou al heel lang een MP3speler. Na een beetje rondgesurft te hebben kwam ik uit op een topic hier op GoT over de IOPS MFP-3xx speler. In dit topic was (bijna) iedereen vol lof over deze speler. Ik heb hem daarna ook besteld en de volgende dag was hij binnen.

De MP3 speler werd geleverd in een klein doosje van zo'n 18x18x5 cm, vrij klein dus. In het doosje was een hoop aanwezig:
-Een 64 bladzijden tellende hanleiding in het Nederlands.
-Een 8cm cd met drivers voor win2000 en lager, Mediasync om lyrics bij de liedjes te plaatsen en een programmatje om screensavers te maken.
-Een USB verlengkabeltje.
-Een 3,5mm naar 2,5 mm jackplug kabeltje vor de line-in
-Een setje oordopjes van Cresyn
-Een hoesje voor om de MP3speler
-En een leren touwtje om de MP3speler om je nek te hangen.

Je moet het spelertje eerst helemaal opladen voordat je er mee gaat spelen. Dit kun je doen doormiddel van USB, niet anders. Ik miste dan ook een stekker lader. Deze wordt er standaard niet bij meegeleverd, maar mmport leverde er wel 1 mee (die ik dus later kreeg). De MP3speler is vrij snel opgeladen, hij doet er ongeveer 3 uur over als die echt helemaal leeg is.

De MP3speler heeft uitgebreide functies. Zo zit er een klok op met wekker functie en een stopwatch. Hiervoor moet je alleen wel iets grotere boxjes aan je MP3speler hangen, anders wordt je er echt niet wakker van. Verder ondersteund de MP3speler MP3, WMA, OGG en WAV. Ook kun je er een soort van animated gifjes opzetten die als screensaver te gebruiken zijn. Verder zijn er nog heel veel instel mogelijkheden, zoals het contrast van het scherm, hoelang het duurd voordat die weer uitgaat, een 5-band equalizer met 6 presets, SRS-wow, TruBass, snelheid van het afspelen en noem maar op.

De speler ziet er van buiten goed uit. Hij is vrij klein, iets groter dan een aansteker. Hij weegt slechts 40 gram inclusief accu. De behuizing is van plastic, maar wel stevig. Het schermpje is mooi weggewerkt in een spiegelend plaatje. Hierdoor lijkt het net alsof er geen beeldscherm is als de speler uitstaat. Dit zorgt er bij daglicht wel voor dat het OLED schermpje bijna niet te lezen is, doordat al het licht weerspiegelt wordt. Ook is dit plaatje behoorlijk vatbaar voor vetvlekken. Verder zitten alle knopjes goed vast, alleen het "hold" knopje zit wat losjes, maar dat is niet echt hinderlijk. De bediening gebeurd met een klein joystickje. Deze gaat soms een beetje zwaar en moet dan iets harder ingedrukt worden. Data overzetten gebeurd via de uitklapbare USB plug. Deze is 180º draaibaar en dus zo in en uit te klappen.

De prestaties van het spelertje zijn wonderbaarlijk. Er komt een mooi vol geluid uit (is natuurlijk ook zelf een beetje in te stellen). De bas die eruit komt is zelfs beter dan de bas uit mijn Sony diskman. De meegeleverde oordopjes zijn wel van goede kwaliteit, maar ze zijn een beetje groot. Ik kreeg ze niet goed in m'n oren en heb dus mijn oude Sony oordopjes er in geplugd. Het opnemen van geluiden doet het ook redelijk goed, het wordt alleen vrij zacht opgenomen. Opnemen van de radio of van de line-in is iets minder. De opname kwaliteit is in te stellen tussen de 16 en 192 Kbps. De overdracht van de liedjes gaat behoorlijk traag. De MP3speler kan ongeveer 7Mbps aan. Over een CD op 128kbps doet ie ongeveer 3 minuten. Verder gaat de batterij vrij lang mee. Ik heb nog niet echt bijgehouden hoelang dat die erover doet, maar een 13 - 15 uur moet ie zeker vol kunnen houden.

Ik vind het dus een hele mooie MP3speler met een zeer goede kwaliteit. Hij ziet er mooi uit, is stevig en heeft uitgebreide functies. Als je één van de functies die hierboven staan mist, moet je de firmware upgraden naar versie 1.1.1.1, want dat is de nieuwste. Hij kost misschien veel, maar voor die prijs heb je ook wel iets moois in handen.

(update)
Inmiddels heb ik deze MP3speler al ruim een half jaar. Hij werkt nog steeds perfect, alleen heb ik al wel het play knopje opnieuw vast moeten solderen. Dit was niet heel erg moelijk en hij werkt nu verder ook weer goed.

Heb jij ook een IOPS MFP-350, 512MB (USB 1.1, Radio)?