LaCie Rugged Triple (7200 rpm) 500GB Oranje Review

InfinityEye 2 juni 2012, laatste update op 2 juni 2012, 1.789 views

LaCie Rugged Triple (7200 rpm) 500GB Oranje

Pluspunten

• Geluidsproductie erg laag
  • Ruime aansluitmogelijkheden (2x FireWire 800, USB3.0)
  • Alle kabels meegeleverd
  • Stevige look & feel

Minpunten

• Geen indicatie- of statuslampje
  • Prijzig product

Mobiliteit Score: 4
Reden productkeuze
Voor mijn laptop gebruik ik een externe harde schijf om muziek en foto's op te slaan (van die laatste wordt een back-up gemaakt op de harde schijf). Hiervoor gebruikte ik een LaCie Neil Poulton 3,5" 1TB 7200rpm USB 2.0 tot medio 2011, totdat het apparaat kuren begon te tonen (de harde schijf werd zonder waarschuwing onveilig ontkoppeld van mijn MacBook Pro (2009), terwijl deze nog wel stroom ontving (LED brandde)). Ik wilde wel dat mijn gegevens betrouwbaar beschikbaar bleven, dus werd het tijd uit te kijken naar een nieuwe schijf (aangezien ik net uit de garantieperiode was). Ik heb al mijn gegevens nog zonder problemen of gegevensverlies kunnen overzetten.

Die keuze kwam als volgt tot stand: Na overwegen besloot ik dat ik graag gebruik wilde maken van de FireWire mogelijkheid die mijn laptop bezit, aangezien ik dan meer USB-poorten vrijhield. Daarnaast was ook mobiliteit een belangrijke factor bij de keuze van een nieuwe schijf, omdat ik merkte dat 3,5" met aparte voeding niet echt ideaal was in mijn situatie. Ik wilde echter niet inleveren op snelheid, dus moest ik ook een schijf met 7200 rpm hebben, om HD-films te kunnen blijven kijken.
De keuze werd toen al snel beperkt, alleen Western Digital en LaCie boden modellen aan met Firewire en USB op 2,5". Deze schijf heeft een siliconen omhulsel wat hopelijk wat beschermt tegen stoten en vallen tijdens transport, de Western Digital had dit niet.

Featureset
De schijf wordt geleverd met een FireWire 800 kabel, een USB3.0 kabel (dit is een USB-male naar een 'brede' Micro-USB-male kabel. De harde schijf bevat geen indicatielampje, aan-uit knop, maar enkel 2 FireWire 800 aansluitingen en één USB3.0 aansluiting.
Ik heb de schijf nog niet getest met USB3.0/2.0, en weet derhalve ook nog niet of je ook een 'gewone' USB->Micro-USB kabel kan gebruiken.
Beide kabels zijn ongeveer 35 cm lang. Dit is voldoende lang voor laptop-gebruikers. Door de ruime keuze aan interfaces is de schijf aan te sluiten op elke computer.

De meegeleverde software laat je op de Mac de schijf eenvoudig indelen in 1, 2 of meerdere partities (ik koos voor 50 GB FAT32 en 450GB HFS+. Dit was binnen enkele minuten via een wizard ingesteld.

Stabiliteit
Door de oranje beschermrand van siliconen, voelt de schijf zeer stabiel en stevig aan. Je durft 'm gerust op te pakken en mee te nemen terwijl de schijf in bedrijf is. Wel is het oranje beschermmateriaal gemakkelijk van de aluminium schijf-behuizing af te halen, het lijkt een beetje op een iPhone-bumper. Het zal uit zichzelf echter niet van de harde schijf afgaan.

Ik heb nog niet getest of de schijf voldoende snel is om een 1080p film af te spelen, wanneer ik hier negatieve ervaringen mee heb, zal ik ze toevoegen aan de review.

Ik gebruik de harde schijf nu 3 weken. Pas over één tot twee jaar kan ik meer zeggen over de stabiliteit. Als de schijf dan geen kuren heeft - zoals mijn oude harde schijf had - zal ik nogmaals een LaCie-schijf overwegen, wanneer ik dezelfde problemen krijg als met mijn 2,5" 1TB schijf, dan zal ik niet snel weer LaCie-opslagproducten kopen.

Mobiliteit
De schijf is misschien wat forser dan de gemiddelde 2,5" externe harde schijf, vanwege het silicone beschermmateriaal. Dit vormt echter geen belemmering in de mobiliteit. De FireWire 800 kabel is wel dik, waardoor deze niet zo flexibel is. Bij het verplaatsen van de schijf op een tafel, let ik er daarom op dat de connecter een beetje goed blijft zitten in de aansluiting op de schijf of laptop.

Geluids- en warmteproductie
De schijf is bovenverwachting stil, eigenlijk is niet te horen dat de schijf in bedrijf is, vibraties zijn ook minimaal. De ventilator van mijn laptop maakt bij maximale toeren veel meer lawaai.
De warmteproductie is acceptabel, maar de behuizing wordt wel warm nadat de schijf enige tijd in bedrijf is. Deze warmte is echter niet storend en je zal je ook niet 'branden' aan de schijf wanneer je hem oppakt.

Resumé
De schijf voldoet aan mijn verwachtingen voor een mobiele 2,5" schijf. Dat mag ook wel voor deze prijs, want met ¤ 140,- voor 500GB is dit opslagmedium niet bepaald goedkoop. De mobiliteit en het vertrouwen dat deze 'rugged' uitvoering mij geeft, verantwoord op dit moment de wat hogere prijs.

2 juni 2012

Heb jij ook een LaCie Rugged Triple (7200 rpm) 500GB Oranje?

Bedankt voor de review.

mooi beknopt maar jammer dat niet eerst even de usb getest is

Mvg.
Ik gebruik de schijf inmiddels met USB3.0, met de speciale kabel. Zover ik weet heb ik thuis geen micro-USB kabel meer liggen, anders had ik dat even willen testen. Als je dat wenst, kan ik bij een vriend zo'n kabel lenen?
nog tevreden ermee? nu al bijna 2 jaar later ;)
Het apparaat werkt nog steeds naar behoren, en draait nu op USB3 vanwege de overstap naar een MacBook Pro retina, het apparaatje is compact genoeg om mee te reizen, en kan wel tegen een stootje, en dat is ook waar ik 'm voor gebruik!
Het enige wat niet tegen een stootje kan is de USB 3 verbinding met de drive een klein beetje beweging bij de connector en de schijf is niet meer bereikbaar. OSX kan hier heel slecht tegen.