Specificaties 500GB HDD met USB 2.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

WD My Book Premium ES Edition 500GB 500GB Review

b.sturm 29 december 2007, 1.226 views

WD My Book Premium ES Edition 500GB 500GB

Pluspunten

• Snel (eSata)
  • Stabiel
  • Design

Minpunten

• Geen eSata kabel bijgeleverd
  • Mogelijk compatibiliteitsproblemen met eSata

Mobiliteit Score: 4
Ervaring

Ik gebruik deze externe harde schijf als opslagmedium voor grote bestanden van 4 tot 50 Gb. Om die reden koos ik voor een schijf met eSata. Ik gebruik de schijf in combinatie met een Shuttle SG33G5 met Windows Vista Home Premium. In het begin had ik problemen met de compatibiliteit. De schijf werd niet altijd herkend en als die herkend werd en ik data wegschreef naar de externe schijf dan verdween die plotseling uit het systeem.

De oplossing was een wijziging in de bios van de Sata controller van IDE naar AHCI. Dit echter na een wijziging in de register van Windows Vista.

Nu werkt de schijf perfect. Hij wordt altijd herkend, ook wanneer Windows al opgestart is. 90 Gb wordt in 27 minuten overgeschreven en voldoet daarmee volledig aan mijn verwachtingen op dit punt. Het design vind ik mooi mede vanwege het feit dat wanneer de schijf in gebruik is een deel van de blauwe cirkel ronddraait. De schijf bromt heel zachtjes op het tafeltje waar die op staat, maar ratelt niet. Een eSata kabel wordt helaas niet standaard bijgeleverd. Wat ik wel hinderlijk vind is dat de schijf automatisch opstart wanneer ik de computer aanzet. De enige oplossing hiervoor is de stekker eruit. De prijs/kwaliteit verhouding vind ik om bovenstaande redenen erg goed.

Al met al ben ik heel tevreden over deze snelle en mooie externe harde schijf.

Heb jij ook een WD My Book Premium ES Edition 500GB 500GB?

Ik ben wel benieuwd naar een benchmarkje als dat zou lukken, ik ben er zelf namelijk ook over aan het denken om deze aan te schaffen, o.a. ivm de eSATA aansluiting.
Ik heb even een vraagje over de eSATA kabel.

Ik heb sinds gister een Mybook Studio 500gb, en daar zat ook geen eSata kabel bij (wat ik erg slecht vind van WD) nou heb ik één mee gekregen van Mycom maar nou blijft die niet zitten in zowel mijn mobo als Mybook schijf. Hij klikt niet vast op één of andere manier :(

Hoe zit dat bij jou? en welke kabel heb jij erbij gekocht? het lijkt mij dat elke eSata kabel goed genoeg moet zijn...