Cooler Master Mystique 632S (ATX, Geen PSU, Zwart) Review

Alwood 20 januari 2008, 1.191 views

Cooler Master Mystique 632S (ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• looks!
  • prettig om mee te werken als alles eenmaal past
  • heel erg goed (geluid)dempende voetjes
  • Knoppen&usb bovenop de kast
  • montage HDD's

Minpunten

• nutteloze klem voor pci-kaarten
  • Simpele 12cm fans
  • ruimte bij psu
  • Geen filter bij ventilatiegaten in zijkant

Naar deze kast overgestapt van een Centurion 5... ik dacht 'weer eens wat anders'. Verder was de 80mm fan voorin de Centurion vaak wel erg aanwezig en de montage van harde schijven was niet ideaal.

Niets van dit alles in de Mystique. Binnenwerk is hetzelfde als in de 631 en voorzover ik heb kunnen zien is er geen noemenswaardig verschil tussen de aluminium kast en de stalen 'S'.
Op het eerste oog was alles koek en ei. De kast ziet er superstijlvol uit, in het zwart net wat lekkerder dan in het zilvergrijs. Er zitten eindelijk grote fans in, voor en achter. En haast nog belangrijker schuiven de HDD's er naar de zijkant uit in plaats van langs het moederbord. De hardeschijven zitten ook met een erg mooi, soepel systeem vast. Door aan weerszijden van de HDD een plastic klemmetje in de schroefgaten te duwen maak je er een laatje van wat je zo in de kast schuift.

De problemen kwamen toen ik daadwerkelijk mijn systeem er in overzette. De enkele(!) klem die de PCI-kaarten vastzet hadden ze er beter uit kunnen laten. Het is al lastig dat je alle kaarten tegelijk los- en vast maakt maar de klem zet de kaarten helemaal niet vast. Het geheel leunt een beetje suf tegen de kaarten aan en kan helemaal niet dicht.
De optische drives zitten ook niet helemaal goed, ze schuiven makkelijk in de kast maar klemmen niet goed vast. Er blijft een beetje speling op de drive zitten door het ontbreken van een klemmetje wat in de Centurion wel zat.
Dan is er nog de plek waar de voeding ingeschroefd word. Mijn ASUS voeding paste er niet in omdat het roostertje bij de 12cm fan dan tegen een uitstulping van de kast aan drukte. Met 'grof geweld' het idiote uitsteeksel wat aan de kant vouwen gaf mij gelukkig wel de 4mm ruimte voor de voeding.

De optische drive blijft verder wel gewoon in de kast zitten en beweegt alleen als je er zelf aan rammelt. De klem over de pci-kaarten heb ik er na een maand uitgesloopt en de kaarten zitten nu ieder met duimschroefjes vast.

Om terug te komen op de review.
Bouwkwaliteit en afwerking zijn goed, niet superieur maar zeker goed. Alle panelen sluiten goed op elkaar aan, vingers passen overal wel tussen en lucht kan goed stromen door de kast. Leuk detail vind ik het deurtje wat het standaard schuifdeksel vervangen heeft. Ook de schuifluiken aan de voorkant van de kast werken gewoon lekker en maken het geheel lekker toonbaar.

Inbouwmogelijkheden zijn voor normaal gebruik ruim voldoende. Niet veel meer dan een standaard midi-tower en een 5.25inch bay minder dan de Centurion.

Koeling is heel erg goed. De gaten in het zijpaneel hebben niet veel functie maar de 12cm fans en het geperforeerde voorpaneel deste meer. Een nadeel tov nieuwere kasten is echter de plaatsing van de voeding. Meer ideaal zit de PSU onderin de kast en zit er bovenin een 12cm fan.

In de kast gebouwd is het volgende:
Asus 450W psu
Asus A8N-SLI premium
AMD 64 X2 4200 (@2.8ghz niet warmer dan 50 graden C)
Zalman cnps7700cu (12cm fan, koper)
evga 8800GTS 320mb (75 graden max. load, 55 idle)
1x WD 250gb HDD

Verder zijn de standaard fans niet de stilste 12cm (welke fans(/merk) zijn wel echt stil?) maar icm Asus qfan controller is het geheel bij normaal werken niet te horen.

En zoals op het plaatje te zien wordt stof aan de voorkant goed buitengehouden!

Heb jij ook een Cooler Master Mystique 632S (ATX, Geen PSU, Zwart)?

Stille fans zijn b.v. IBLs, Nexus, Papst , Revoltec. Moet je uiteraard wel het juiste - stille - type hebben ;)

Verder een mooie review, al mis ik wel plaatjes !
een weekje! echt dan staan ze er :P ga eerst me camera ff in de sneeuw misbruiken ;)
ook een stille fan is de Arctic 12025 koeler. deze kost maar iets van ¤5,- en is zeer stil:)
slijt binnen een half jaar door de lagering heen! Had er 6 van alle 6 maken ze herrie na tijd.
Ik heb dezelfde. Ik merk na aanleiding van jouw review pas dat de fangrill van mijn Zalman ZM500-HP voeding ook tegen de onderste 'houder' voor de voeding aanzit. Hij past echter nog net dus ik heb er nooit last van gehad.

Ik heb echter geen problemen met mijn optische drive. Ik heb er dan maar één in de boveste slot. Deze kan echter alleen een millimeter naar boven en onder bewegen, en alleen aan de rechterkant. Hij kan zeker niet de kast in of uit schuiven als dat is wat bij jouw het geval is?

Ik ben het helemaal eens met jouw opmerking over de PCI-klem. Ik heb een tijdje een TV-kaart gehad die niet helemaal in de slot paste, dit had te maken met het moederbord. Maar hij zorgde ervoor dat de backplate een halve centimeter uitstak aan de zijkant.

Dit heb ik niet doorgehad en leuk de PCI-klem er gewoon in vastgeklikt, om er een paar maanden later achter te komen dat hij helemaal verbogen is. Naast de videokaart wil niks nu meer echt goed vast zitten :(

Al met al vind ik het een erg mooie kast. Ik heb de stock fans overigens op 7V laten draaien, hoor ze niet eens meer.
al eens gehoord van afstoffen? :)
Voor de rest een mooie bondige review
lol! valt op de foto's veel meer op dan in het echt :P (echt hoor) en ik ben inmiddels klaar met afstoffen (eindelijk) vooral aan de voorkant geeft het mooi weer dat er echt een filter achter zit...