Ziggo CI+ Cam Module 1.2 (Neotion) Review

eejjay 1 juni 2012, laatste update op 1 juni 2012, 5.428 views

Ziggo CI+ Cam Module 1.2 (Neotion)

Pluspunten

• Doet wat hij moet doen.
  • Geen haperingen bij decryptie.

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit en stevigheid.
  • Trage initialisatie en traag zappen.

Features Score: 3
Ik had deze module destijds aangeschaft omdat ik een mooie nieuwe Samsung televisie had aangeschaft. Mijn oude vertrouwde Humax IR-FOX C kon natuurlijk niet een full-HD televisie aansturen, dus na een korte overweging tussen een HD ontvanger en een module, is uiteindelijk de module uit de bus gekomen.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de cam module is niet zo heel erg goed, het metaal is erg dun en voelt vrij fragiel aan. In eerste instantie was dat niet zo'n probleem, echter ontstond er later een ander probleem: een van de puntlassen liet los. Gevolg: de smartcard werd niet meer gedetecteerd. Uiteindelijk is dit opgelost met behulp van mijn grote vriend "stukje karton", en werkt de module weer als een zonnetje. Hij had enkel wel iets steviger kunnen zijn dus.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is gewoon uitstekend. Nu weet ik wel dat dit voor een overgroot deel niet afhankelijk is van de module, echter doet hij gewoon wat hij moet doen en dat doet hij goed.

Snelheid
Deze valt een beetje tegen in combinatie met mijn televisie, het duurt ongeveer 7 seconden voordat hij de smartcard heeft gecontroleerd en er beeld is. Tevens is de authenticatie niet zo heel erg vlot (ongeveer 25 seconden) en is het zappen vrij langzaam. Alleen stoor ik me niet heel erg aan, je kan namelijk ook gewoon een programmalijst bekijken en aan de hand daarvan je programma uitkiezen. Ook moet ik hier dan weer bij zeggen dat dit niks met de module van doen heeft maar dat maakt niet uit.

Een redelijke module voor niet al te veel geld. Bouwkwaliteit laat zeer te wensen over, echter heeft de module zelf nog nooit gehapert (op de losgelaten puntlas na dan). Hij doet verder wat hij moet doen, zij het niet zo snel. Het allerbelangrijkste vind ik dat er geen extra apparaten voor digitale televisie bij mijn TV zelf hoeft te staan. Mocht er dus een vervanging van een digitale ontvanger aan staan te komen, is een CI module als deze Neotion zeker aan te raden. Verwacht echter geen wonderen, want dat kan hij niet leveren.

Heb jij ook een Ziggo CI+ Cam Module 1.2 (Neotion)?

Grote kans dat het trage zappen en initialisatie door je TV komt. Toevallig een andere TV om dit te proberen?
Zelf geen andere televisie gehad, echter kom ik bij me werk aan de telefoon dagelijks deze module tegen en heb nog geen verschil in snelheid meegemaakt. Aparte is wel dat er een nieuwere Neotion module beschikbaar is op dit moment die schijnbaar wel sneller zapt (merk: Quantis, onderdeel van Neotion). Zou te maken kunnen hebben met de snelheid van de decryptie of iets dergelijks.
Hier precies dezelfde module alleen dan in een Samsung c6700 led tv, het zappen gaat ook erg traag en opstarten duurt ook lang. Maar het voordeel is dat de programmagids erg goed werkt, dus dat je niet meer hoeft te zappen.

De bouwkwaliteit is in mijn geval voldoende, nergens last van gehad.
Module is ook erg traag op een Philips PFL8404.
Volgesmij komt het trage zappen gewoon door het vullen van de buffer.
Altijd wanneer ik switch van de analoge hdd recorder naar de digitale tv merk ik dat het daar even achter loopt.

Ook is er natuurlijk tijd nodig om de stream te decoden.
Het loopt inderdaad achter, dit klopt. Echter werkt digitale TV niet met een buffer. Die vertraging wordt gegenereerd bij de kabelboer :)
Digitale TV is eenrichtingsverkeer en valt te vergelijken met UDP. Het enige wat vertraging kan opleveren is decodering of transcodering, niet het vollopen van de buffer :)
Op mijn panasonic is hij ook traag