Oppo BDP-93EU Review

G_M_C 4 juni 2012, laatste update op 4 juni 2012, 7.440 views

Oppo BDP-93EU

Pluspunten

• Mooi design
  • Snelle speler
  • Multiformat, speelt alle bekende optische discformaten
  • Zeer goede beeldkwaliteit
  • Zeer goed instelbaar

Minpunten

• Duurder dan een andere speler (hoewel directe vergelijking moeilijk is, vanwege de beeldprocessor en/of mogelijkheden).

Geluidskwaliteit Score: 5
Aanleiding
Al sinds dat High Definition beeld en geluid een beetje in zwang kwam was ik er fan van. In 2007 heb ik mn full HD plasma aangeschaft en één van de eerste generaties Bluray spelers, de Panasonic DPM-BD30. Nu dat beesie zo’n 5 jaar oud is, vond ik het tijd voor een opvolger.

Ik heb gekozen voor de Oppo BDP-93EU, daarover gaat dan ook deze review.

Dit is de eerste tweede versie van de review (V 2.0, d.d. 4/6/2012, 'Gebruik/streamen' toegevoegd). Ik zal de review verder blijven uitbreiden wanneer ik meer onderzoekstijd heb gehad. Zie dit als een work in progress.
Je kan evt een vraag in de opmerkingen onder deze review plaatsen, wie weet kan ik er naar kijken
Het merk Oppo
Ik kende het merk Oppo al uit de ‘nadagen’ van DVD. De spelers van Oppo stonden destijds heel erg hoog aangeschreven. Niet alleen vanwege de hoge kwaliteit van de hardware, maar ook vanwege de hoge kwaliteit van het merk Oppo. Het merk Oppo is een internet-merk, de spelers worden via internet verkocht, in principe zal je ze niet in winkels terugzien.

Toen ik begon te zoeken naar de opvolger van mn Panasonic bluray, kwam het merk Oppo weer in beeld. Oppo was op dat moment nieuwe bluray-speler aan het ontwikkelen, die al in het beta stadium was aangeland.

Dat werkt zo: Wanneer Oppo de hardware van een nieuw product gereed denkt te hebben, brengen ze een aantal ‘beta’-spelers uit. Die beta-spelers versturen ze naar een team van bètatesters, gewone gebruikers die ze bijvoorbeeld via AVSForum.com uitzoeken. Gedurende een periode wordt de speler door de bètatesters gebruikt, alles wat in die periode naar voren komt wordt geadresseerd. De communicatie verloopt gedurende dit proces grotendeels in het openbaar, via forums bijvoorbeeld. Pas na tevredenheid van de beta tests wordt de speler op de markt gebracht.

Tot op heden wordt de klantenservice mede via de betrokken (grotere) forums ter hand genomen. Via die kanalen blijft Oppo actief betrokken, en blijft problemen bespreken en oplossen via firmware,- of software-updates. Zie de ‘officiële’ draad op AVSForum.

Door dit alles viel het merk Oppo mij weer in positieve zin op. Er zijn niet veel bedrijven die zo actief met de klanten communiceren, en goede service plus ondersteuning bieden.

Reviews
Vervolgens kwam de Oppo DPM-93 in de VS op de markt, Europa volgde later pas. In de tussentijd verschenen er vrijwel alleen erg positieve reviews. Een aantal hiervan vind je in het begin van de ‘officiële’ draad op AVSForum. Samengevat komt het erop neer dat Oppo met de BDP-93 een speler van referentieklasse heeft uitgebracht.

De Specificaties
In de gegevens van de pricewatch ontbreken een aantal belangrijke specificaties, verder zijn de aangegeven specificaties grotendeels compleet. De belangrijke gegevens die ontbreken zijn;
- De BDP-93 is een Multi-format speler, hij speelt Bluray, DVD-video en DVD audio, Super audio CD (SACD), HDCD en regulier CD.
- De BDP-93 heeft naast Ethernet en WiFi, 2 USB 2.0 poorten die 1000 mA uitsturen ipv de standaard 500 mV. Ook heeft de speler een E-SATA poort.
- De BDP-93 bevat een Marvell Kyoto G2 ‘QDEO’ beeldprocessor. Een geavanceerd stukje techniek !
- Verplaatsbare ondertitels; Als je een TV of projector hebt van het 21:9 formaat (2,35:1) kan het zijn dat ondertitels van het beeld afvallen. De Oppo geeft de mogelijkheid om de ondertitels op het scherm te verplaatsen.

Keuze
Door wat ik wist van het merk Oppo, en na het lezen van de reviews keek ik eens verder naar de BDP-93. Het design vindt ik erg mooi (zie de productfoto in de pricewatch). Ook de specificaties wezen op een hoogwaardig product. Daarentegen heeft de prijs me een tijdje tegen gehouden, het is geen goedkope speler; maar, de prijs is inclusief verzending. Maar uiteindelijk wonnen de hoogwaardige specificaties, de voortdurende zeer positieve reviews, de positieve ervaringen van anderen en de productondersteuning door Oppo het, en koos ik voor de Oppo BDP-93 als opvolger van mn oude blurayspeler.

Bestelling
Op donderdag avond 24 mei 2012 heb ik om ca. 22:00 in de avond mn bestelling geplaatst bij Oppo bluray Nederland / jvbdigital.nl. Dit is de shop waar je op uitkomt als je de officiële weg via de site van Oppo in europa volgt. Deze shop staat nog niet in de PW. De prijs van die ik betaalde was inclusief standaardverzending via UPS.

De volgende ochtend om 9:00 al de bevestiging dat de speler is verstuurd via UPS, er zit alleen het pinksterweekend tussen. En de eerst volgende werkdag na Pinksteren, dinsdag 29 mei 2012, om 14:00 uur kwam de speler binnen. Lekker snelle levering dus !

Het pakket / uitpakken
Ik voeg in dit deel foto’s bij. Deze komen van een gebruiker op AVSforum, die betere foto’s had gemaakt dan ik ;). Mijn pakket was exact hetzelfde.

De speler was verpakt in de originele stevige buitendoos van Oppo. De verpakking is van Oppo zelf, omdat Oppo een internetbedrijf is en alleen verzending via posterijen of expediteurs doet.

Buitendoos

Na openen zie je een inlegvel; Met daaronder de speler. Die is goed stevig verankerd in schuim. De handleiding is in het Engels, mooi duidelijk drukwerk, ingelijmd in boekvorm.

Binnendoos

Uitpakken 1

De speler wordt geleverd met extra’s. Die zitten in een zwart doosje. Daarin zit
- De afstandsbediening plus batterijen
- Een HDMI 1.4 (met ethernet) kabel van ca. 2 meter
- Een USB dockstation met 1 meter kabel, warmee je de USB poort op de achterkant makkelijker kunt benutten.
- Een USB Wifi-module (802.11N 150Mbps wireless/wifi N)
- Losse stroomkabel. De speller is voorzien van een standaard stroomaansluiting, gelijk aan die je PC’s ziet. Je kan dus een andere stroomkabel aansluiten (bv. één van zilver, gemaakt door elfen bij het licht van de volle maan :p).

Uitpakken 2

De speler zelf is niet in plastic of folie gewikkeld, maar verpakt in een soort van beschermende tas. Een leuk detail ! Het display van de speler is vervolgens beschermd door een screenprotector.

Uitpakken 3

Uitpakken 4

Disign / uiterlijk

BDP-93EU

Dit wordt nog ingevuld + met afbeeldingen.

Installeren
Ik maak gebruik van HDMI, leidt het signaal van de Oppo naar mn receiver, de receiver zelf staat via HDMI in verbinding met mn TV. Omdat ik al een BD-spelr had, was aansluiten een fluitje van een cent. Mn oude BD speler weg, inclusief de HDMI kabel die daaraan zat. Ik maak nu gebruik van de HDMI kabel die bij de Oppo is geleverd.

De Oppo heeft 2 HDMI poortjes. Poort 1 is zeg maar ‘de hoofdpoort, die wordt aangestuurd door de Marvell Qdeo chip. Poort 2 wordt door een andere chip verzorgd. Ik maak geen gebruik van de 2e uitgang, dus ik sluit mn HDMI kabel aan op poort 1 en op mn receiver.

Vervolgens de Oppo aangezet, waarna je in het easy setup-menu komt. Kies een taal, welke HDMI poort je gebruikt, of je 3d gebruikt / hoe groot je TV is en of je audio wilt bitstreamen of decoderen. Klaar was het. Gereed voor gebruik.

Wat meteen opviel is dat de Oppo erg snel opstart in vergelijking met mn oude BD speler. De Panasonic deed er wel 30 seconden over om ‘op te starten’, tijd waarin hij zn software initialiseerde. Bij de Oppo duurt dat maar een paar seconden. Wat ook opvalt is dat je tijdens het initialiseren van de software gewoon de lade open/dicht kunt doen, mn oude speler moest echt helemaal zij opgestart voordat het laatje openging. Bv. Als de Oppo uitstaat, en je drukt op de knop om het laatje te openen, gaat de lade vrijwel meteen open terwijl de speler zichzelf initialiseert.

Geavanceerde instellingen
De Oppo kan je heel uitgebreid instellen. Zelf zo uitgebreid, dat het een groot deel van deze review zou gaan vormen. Ik zal dus alleen de instelling behandelen die ik belangrijk vindt, de geavanceerde HDMI instelling.

Ik verwijs tevens naar een tweetal filmpjes op youtube (wel Duitstalig), waarin een video-reviewer o.a. de menu’s doorloopt. Goed om te bekijken als je geïnteresseerd bent in deze Oppo.

AreaDVD
GROBI, een Duitstalige verkoper van Oppo

Een belangrijke reden om voor de Oppo te kiezen was voor mij de video-instellingen. De Oppo geeft namelijk grote controle over de videosignaal wat hij uitstuurt. Per HDMI poort afzonderlijk (!) Kan je als uitgangssignaal kiezen tussen RGB (TV niveau), RBG (PC niveau), YCrCb 4:2:2, YCrCb 4:4:4 en natuurlijk auto. Bij de meeste spelers van andere merken krijg je niet zulke controle over de uitgangen, meestal zijn er helemaal geen keuzeopties, en maakt de speler dat zelf uit.

Wat hierbij van belang is te weten is dat de bewegende beelden vrijwel altijd in de YCrCb vorm worden gecodeerd (specifiek YCrCb 4:2:0). Als je een YCrCb vorm als output kan kiezen scheelt dat een omzetting van formaten, waarbij altijd (afrondings)fouten ontstaan -of erger-.

Maar deze keuzes zijn nog niet alles; De Oppo geeft ook controle over de bitprecisie van het signaal. De keuze is Normaal (8 bit), 10 bit (30 bits ‘deep color’) met of zonder dithering, of 12 bits (36 bit ‘deep color’) met of zonder dithering. Ook hierbij is van belang is dat er bij hogere bitdieptes minder snel afrondingsfouten bij de weergave ontstaan.

Iedereen heeft wel eens naar een opname gezien waarin je een kleurverloop ziet die trapsgewijs lijkt te verlopen (in videotermen heet dit banding). Deze trapjes komen door afrondingsverschillen, die onstaan bij formaatconversie en een beperkte bitdiepte. Hoe minder formaatconversies en hoe hoger de bitdiepte, hoe kleiner de trapjes in de kleurverlopen zullen zijn, tot je bij een bepaalde bitdiepte die trapjes niet meer ziet.

Ik heb nu voor mn speler gekozen voor YCrCb 4:2:2, 30 bits. Hogere niveaus kan de videoprocessor im mn receiver niet aan. Maar dat is al preciezer dan mn oude speler aankon.

Beeldkwaliteit Bluray / DVD
Tot op heden heb ik alleen nog Bluray’s gekeken op de Oppo. En wat meteen opvalt is de zeer goede beeldkwaliteit. Duidelijk te zien dat de beeldprocessor betere kwaliteit levert. Ik dacht eerst dat er mogelijk ‘beeldverbeterende opties’ aanstonden, maar die staan standaard uit.

Maar het kan niet anders dan dat het gekozen uitgangsbereik (YCrCb / 30bits) een duidelijk hogere beeldkwaliteit levert. Ik heb expres een Bluray van de BBC documentaires ‘Planet Earth’ en van ‘South Pacific’ gedraaid, met name scenes waar het zogenaamde ‘banding’ effect zichtbaar is. Dat effect is nu duidelijk minder tot bijna niet meer waarneembaar.

Mn oude speler gaf duidelijk een lager kwaliteit signaal door, de kleuren en de helderheid zijn vergeleken met de oude speler veel beter. Het beeld bied meer detail, meer tekening, en groter gevoel van dieptewerking en het lijkt een stuk stabieler.

Gebruik/laadtijden (discs)
Laadtijden zijn aanzienlijk korter dan bij mn oude speler. Niet BD-java discs spelen binnen enkele seconden. DVD, SACD of CD leest ie net zo snel. De enige vertraging is te meten in enkele seconden, tijd waarin de speler leest wat voor soort schijf/medium je hebt geplaatst.

BD-java discs gaan natuurlijk langzamer. Dit afhangende van de hoeveelheid BD-java op de schijf. Ik heb volgens mij niet de zwaarste schijven, maar het gaat duidelijk sneller dan bij mn oude speler. Ik zal deze post editten wanneer ik de snelheid beter heb kunnen timen met een timer.

Gebruik / streamen
Update d.d. 4/6/2012; Afgelopen weekeinde de eerste ervaringen opgedaan met het streamen van media naar mn Oppo.

- Ik heb gebruik gemaakt van oShare uPnP Media Server.
Een simpele DNLA streamer, ontwikkeld op basis de open source licentie. Een ideaal programmatje om mee te testen. Het bestaat uit een .exe en behoeft geen installatie. Je hoeft na het starten alleen de folders waarin je files staan aan te wijzen. Dit proggie doet geen eigen formaatconversie, verzorgt alleen transport.
- Ik maak gebruik van bedraad netwerk
Netwerk bestaat nu uit een Router, 1 PC (1 Gbit) ~[media server] en de Oppo (100 Mbit) ~[media cliënt].
- De Oppo in het videomenu ingesteld als ‘Multi-formaat’ (dus PAL en NTSC), en het beeldformaat op ‘auto/16:9’

Voor deze review heb ik het volgende getest;
VIDEO
MKV 720p (23/24/25/30/60) 1080p (23/24/25/50/60). 1080i (25/50). AVI (alle reso’s).
Video WMV/VC1, AVC/H264, MPEG2. Audio met DD, DTS, DTS24/96, FLAC, AAC, MP3. Die spelen allemaal. Geen enkele mediafile die niet speelde gevonden.
Ook een ‘2-in-1’ MKV, waarbij een film die 2 versies kent in 1 MKV is vervat (bv. memento, of een ‘alternatief einde’, speelde. Je kon gewoon switchen tussen de verschillende versies. Het is zelfs op een multimedia PC is dat niet vanzelfsprekend dat dit werkt.
Meerdere audio of ondertitelsporen werden ondersteund. Ook SSA/ASS ondertitels zag ik staan.
Bij het starten van de mediafile wordt de film netjes geschaald waarbij beeldverhouding werd behouden. Voor zover nodig werd via HDMI de juiste videomodus ingeschakeld (resolutie of frequentie). De ‘true 24p’ output functie werkte ook via mediafiles prima.

2 MKV’s speelden niet zoals moest;
Een MKV met Dolby TrueHD als audiospoor, maar dat ging ‘sierlijk’. De Speler gaf netjes een melding dat het audiospoor niet werd ondersteund, maar het beeld werd netjes afgespeeld.
En een MKV met een H264 videospoor op 10bit geencodeerd (x264/10bit). Bestand speelde wel, maar kleuren klopten niet. Audio speelde zoals nodig.
Dat deze bestanden niet speelden is niet bijzonder, ofwel het staat in de specificaties, of het zou hééél bijzonder geweest zijn dat het kon.

AUDIO
FLAC, tot en met 5.1 @ 24b/96HKz (hoger wss ook wel, maar die heb ik niet) werkte prima.
MP3, AAC werken prima.
Playlists werden ondersteund, net als IDv# informatie, zoals artiest/album etc. Ook Artwork zag ik in beeld.

(Voorlopige)Conclusie
Ik heb eigenlijk geen bijzondere haperingen gezien of vastgesteld. Wat ik selecteerde werkte gewoon. Het viel me soms op dat het, met name bij video-bestanden, soms enige tijd duurt voordat het bestand uiteindelijk start. Ik weet niet hoe dat komt, het kan evengoed liggen aan de server(software, instellingen, firewall oid). Ook moest ik wennen aan het selecteren/browsen. Maar daarop kom ik terug bij het volgende onderdeel van deze review.

Maar alles bij elkaar kom ik tot de conclusie dat streamen vrijwel vlekkeloos werkt. Prima dus !

Gebruik / gebruikersgemak
- Wanneer ik alles heb getest zal ik ook hierop terugkomen –

Wat verder nog naar voren komt, laat hieronder evt. een berichtje met vraag achter

Heb jij ook een Oppo BDP-93EU?

Heb je een technische verklaring waarom het beeld meer detail, andere kleuren heeft?
Voor zover ik begrijp kan dat helemaal niet.
Het staat erbij, maar wellicht dat je ook dit nog eventjes kunt lezen, dan snap je waarom er zo'n verschil kan zijn wanneer nu de Oppo 4:2:2 / 30bits uitstuurt ipv 4:2:0 geconverteerd zoals mn oude speler.

Trouwens: Er staat niet ANDERE kleuren, maar helderdere in de zin van krachtiger. En meer zichtbaar fijn beelddetail.

En dat kan wel, hangt o.a. af van de electronicacomponenten / processor in de oude speler die de conversie van het 4:2:0 gecodeerde bestand deden. Het stond wss wel op de schijf, maar de processor in de oude speler was niet zo goed schijnbaar.

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 1 juni 2012 15:07]

Zeker, een beeldprocessor kan zeker beter zijn.. zeker na 5 jaar progressie. Het contrast tussen die twee kan heel groot zijn. Ik ben benieuwd hoe de OPPO het doet in vergelijk met andere, soortgelijke moderne (low en high-end) spelers.

Mijn opmerking over technische details was niet lullig bedoeld verder. Maar in principe kan hooguit je oude speler je beeld op de BR verslechterd hebben.. Ik vond dat je in je review daarin wat vaag blijft en met wat onduidelijke, nog niet geobjectiveerde termen gooit. Volgens mij heb je dat in je review inmiddels aangepast. Het staat nu een stuk beter. Hoewel ik nog steeds geintereseerd blijf je objectivering van "Het beeld bied meer detail (?), meer tekening (?), en groter gevoel van dieptewerking (?)"
Bovenstaand is de eerste versie van een review van mij. Ik heb m sinds een paar dagen geinstalleerd, de uitgebreide review wordt nog verder uitgewerkt.

Maar de eerste indruk is uitermate positief, qua beeld uitmuntend, geluid en design perfect, en bedieningsgemak erg goed. Hij speelt alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd, en mn vriendin (die technisch niet zo handig is) kon er meteen mee overweg. Kon niet beter.

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 1 juni 2012 14:38]

de kleurinstellingen kun je bij iets beter players ook instellen. Pioneer lx55 of een beter Panasonic model ondersteunen het ook.
Mooi toestel! Ik heb zelf de Cambridge Audio Azur 651 (vergelijkbare speler, gebaseerd opdezeflde reference kit).

Goede review! Let wel op, je oppo clipped white, Je moet het contrast lager zetten van de speler.
Waar heb je die info over clipping gelezen? Ik wil even kijken hoe het zit nl.

(en persoonlijk gezien geloof ik het niet, het is nl. typisch iets wat bij beta testen er al zou zijn uitgehaald).

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 2 juni 2012 08:33]

Bedankt voor de review, ziet er erg goed uit.
Ik ben zelf ook in de markt voor deze Oppo waarbij ik hem hoofdzakelijk als streamer wil gebruiken.

Ik zou graag weten of je een externe harddisk via de USB poort hebt aangesloten en op die manier ISO's en dergelijke probleemloos af kan spelen.
Ik zou namelijk graag een externe harddisk die NTFS is geformateerd willen gebruiken als bron naast de netwerk verbinding.
Erg mooie review, een luxeopmerking: Misschien is het een idee, gezien de lengte, om een inleiding toe te voegen. Omdat ik zelf wel een poosje bezig ben geweest om dat uit te vogelen hier even een voorbeeld (verwijder *)

[list*]
[li*][jump*=inl]Inleiding[/jump]
[/list]

[anchor*=inl]Inleiding[/anchor]
Thx, als ik uiteindelijk klaar ben, zal ik dat doen. Thx voor de opmerking ! Done !

@ Clarab; Ik heb zelf geen iso's staan. Zal wel zien of ik er één kan maken. Maar voor zover ik het begrijp, worden iso's niet ondersteund (ik begrijp dat die meer ermee te maken heeft dat het niet MAG, want bij een oude firmware kon het wel *downgraden van fw gaat overigens niet, mocht je daaraan denken ;) )

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 4 juni 2012 21:05]

Een speler als deze koop je toch mede voor de geluidskwaliteit / cd weergave? Helaas lees ik daar niets over. Verder prachtige speler voor het geld. Al zou mijn keuze op dit moment vallen op de Panasonic BDT-500.
Nee, als het je om audiokwaliteit te doen is ga je bij Oppo voor de BDP-95. Maar dat wil niet zeggen dat de audiokwaliteit BDP-93 slecht is, ik kan er alleen niets over zeggen. Want ik gebruik bitstream over HDMI naar mn Onkyo TX-SR875, die doet audio.

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 4 juni 2012 23:00]

je zou een keer een test moeten doen met onkyo pure audio icm de analoog out van de oppo
Ik moet niets, en omdat ik de functie niet gebruik zal ik het ook niet gaan testen. Er zijn voldoende tests op het i-net te vinden over de geluidskwaliteit; Ik gaf er zelfs één mee in mn vorige reactie.
sorry hoor dat ik iets voorstelde 8)7 . jij bent de gene met deze speler en gezien de oppo waarschijnlijk een beter dac heeft dan je onkyo was het wel de moeite geweest of het verschil hoorbaar is bij een CD.
Als laatste op dit onderwerp

Mn Onkyo heeft betere DAC's trouwens.En als ik het goed heb begrepen zal mn Onkyo het binnengekomen analoge signaal eerst weer digitaal maken. Dus de meerwaarde van deze test is in mijn situatie nihil. Wie weet dat een ander daar meer over kan zeggen in een eigen review.

Overigens denk ik dat een CD geen voldoende resolutie heeft om goed te kunnen vergelijken. En zelfs als je al betere bronnen gebruikt is het maar de vraag of de analoge kabelverbinding de meetgegevens zodanig beïnvloed dat die gegevens onbetrouwbaar worden, ten opzichte van een puur digitale verbinding; Je meet dan meer de kwaliteit van de verbinding.

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 5 juni 2012 20:08]