Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH Review

n-i-x 21 april 2005, 1.382 views

Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH

Pluspunten

• Prijs / prestatie verhouding.
  • Goed modbaar.
  • Ondersteuning van SM 3.0.
  • Beschikbaar voor agp.

Minpunten

• Geluidsproductie(voor zowat alle GF6800LE's).

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart op het moment van schrijven bijna een half jaar in bezit. Een van de eerste dingen die mij opviel is de afwijkende koeler. Deze maakt de kaart iets koeler dan de standaard ( ik ken iemand met een andere GF6800LE )

De voornaamste redenen om voor deze kaart te kiezen waren de mogelijkheid om pipelines en vertexshaders bij deze kaart open te zetten, wat voor een hogere snelheid zorgt, en de prijs/prestatie verhouding van de kaart, in vergelijking met andere AGP-kaarten. Wat punt 1 betreft ben ik vrij aardig geslaagd: Waar de kaart normaal 8 van de 16 pipelines gebruikt, en 4 van de 6 vertex shaders, heb ik dat kunnen verbeteren naar 12 pipelines en 6 vertex shaders, zodat de videochip er qua rekenkracht met 50% op vooruit is gegaan.
De laatste 4 pipelines konden ook wel opengezet worden, maar dat ging dan alleen wel samen met artifacts. In 3dmark 2005 steeg mijn score van 2346 naar 2984, zonder te overclocken.

Wat het 2e punt betreft had, en heb, ik weinig keuze: Voor agp sloten waren er voor zo'n ¤200,- namelijk 2 kaarten, De GeForce 6800 LE en de Radeon 9800 Pro. En aangezien de eerste van de 2 standaard al iets sneller is, modbaar is, en Shader Model 3.0 ondersteunt tegenover 2.0, lijkt de keuze me vrij snel gemaakt. Zelfs nu is daar alleen de GeForce 6600 GT bij gekomen, die in praktijk vaak duurder is. Hoewel deze kaart standaard wel sneller is, is deze niet modbaar, en dus niet intressant voor de echte tweaker.

Het enige hinderlijke aan deze kaart vindt ik, dat de koeler eigenlijk wat te luidruchtig is, maar dat is op te lossen met een nieuwe koeler. :D Over het algemeen vindt ik deze kaart een goede vervanger voor mijn oude (schrik niet) Radeon 9200 SE, aangezien er genoeg voordelen zijn, en het grootste nadeel vrij eenvoudig weggewerkt kan worden.

Heb jij ook een Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH?