Specificaties Actie-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Max Payne 3, PlayStation 3 Review

Phusebox 30 mei 2012, laatste update op 30 mei 2012, 1.007 views

Max Payne 3, PlayStation 3

Pluspunten

• Graphics
  • Verhaallijn
  • Goede toepassing van Bullet Time en Shoot Dodge

Minpunten

• Multiplayer niet voor iedereen

Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Review: Max Payne 3

Toen ik voor het eerst hoorde dat het langverwachtte vervolg op een van mijn all time favourite games dit jaar zou worden uitgebracht en dat ook nog, in plaats van Remedy, het zeer succesvolle Rockstar zijn naam aan deze franchise had verbonden was het voor mij klinkklaar helder: dit wordt een groots, fantastisch en vooral waardig vervolg op de klassieker die Max Payne al voor mij was.
In de aanloop naar de release wist Rockstar -op voor hen authentieke wijze- de nodige buzz te genereren. Zo werden er in een zeer pril stadium al screenshots getoond van een kale Max Payne en ook de broeierige, tropische sferen van het zonnige BraziliŽ werden al vroeg aan het publiek getoond. Hoewel sceptici meteen begonnen te zeiken en zeuren dat Max er in dit derde deel wel een beetje zwaarlijvig uitzag en dat het loslaten van de ongeŽvenaard grimmige, duistere sfeer van het New York van de eerste twee delen een enorme fout was, liet ik mij hierdoor niet beÔnvloeden en liet ik me onbevooroordeeld meenemen in het verhaal dat Max in dit derde deel te vertellen heeft. En man, wat een verhaal is het uiteindelijk gebleken…

No Payne, no gain

Waar de eerste twee delen van Max Payne zich afspeelden in een duister, grimmig en moedeloos New York, dat natuurlijk ideaal gebied is voor een heuse film noir game, is er in het derde deel voor gekozen om Max over te vliegen naar het broeierige, tropische en zwoele Rio de Janeiro, waar hij als private bodyguard van de rijken werkzaam is en al snel verstrikt raakt in een haast eindeloos neerwaartse spiraal van dood en verderf die van de aan alcohol en pijnstillers verslaafde Max een nog moedelozer man maken, die uiteindelijk haast niks meer te verliezen lijkt te hebben. De melancholie en uitzochtloosheid van Max’ leven uit de eerste twee delen wordt dus in dit nieuwste deel voortgezet en op een gegeven moment ga je je zelfs afvragen of Max van de ene uitzichtloze situatie in de andere beland omdat het hem echt niks meer kan schelen en hij levensmoe is, of dat hij ook daadwerkelijk nog een groter doel voor ogen heeft met zijn soms suÔcidaal ogende acties.

Rockstar heeft als geen ander de moedeloosheid van Max’ leven weten uit te beelden, enerzijds door een erg sterk en meeslepend verhaal te vertellen en anderzijds door uitgerekend te kiezen voor de Braziliaanse setting die metafoor is voor het contrast tussen leven en dood, iets waar Max zelf ook tussen balanceert. Van een setting van dure villa’s, zwoele nachtclubs en een opkomend financieel centrum tot de tropische jungle, de broeierige en ellendige favela’s en een vervallen ziekenhuis; in alles zit een enorm contrast. Je zou zelfs haast als analyticus naar de game gaan kijken en in de scene waar Max zich een weg moet zien te banen door een brandend kantoorgebouw, een tocht van Max door het Vagevuur gaan zien. Of dit laatste ook echt de intentie van Rockstar is geweest valt natuurlijk te betwisten maar deze game gaat je wel dusdanig onder de huid zitten dat je de symboliek in de lijdensweg die Max doorloopt in bijna alles kan terugvinden.

Bullet time & Shoot dodge

De twee belangrijkste features die ook in de eerdere delen van Max Payne de games tot een extra enerverende ervaring wisten te maken zijn bullet time en shoot dodge. Voor iedereen die de Matrix films heeft gezien zijn deze termen alombekend, voor diegenen die niet weten wat het inhoudt zal ik het nog even kort toelichten. Bullet time houdt in dat je de tijd even kan vertragen en alles zich in slow motion afspeelt. Hierdoor kun je dus even de tijd nemen om de perfecte headshot te plaatsen of kun je al vallend van een gebouw in alle rust al je tegenstanders een kogel in hun lijf jagen. Shoot dodge is eigenlijk een vergelijkbare feature en maakt dat je al duikend van links naar rechts of zelfs naar voren toe in slow motion al schietend je tegenstanders voor korte tijd in het vizier kan nemen.

Hoewel je in eerste instantie misschien zal denken dat deze features naar verloop van tijd als gimmick zullen gaan aanvoelen en de toegevoegde waarde van bullet time niet meer is dan een leuke cosmetische toevoeging zul je erachter komen dat beide features ook daadwerkelijk functioneel zijn en dat je in sommige shootouts niet zonder bullet time of shoot dodge kan, wil je heelhuids de kogelregen doorstaan. Daarnaast voelen de features ook dusdanig naturlijk aan en worden ze zo soepel in de gameplay verweven dat het meer is dan alleen een leuke gimmick, het is ook echt een noodzakelijk element van de gameplay. Tot slot is het natuurlijk ook lekker om soms de ene na de andere perfect geplaatse headshot te lossen en je vijanden als een tol te zien ronddraaien alvorens als een plumpudding in elkaar te zakken.

De verdere gameplay is zoals we gewend zijn van Rockstar. Het principe van schuilen en schieten, zoals dat ook in de GTA serie, Red Dead Redemption en L.A. Noire is vormgegeven is ook op vertrouwde wijze in Max Payne toegepast. waarbij je zelf kan kiezen tussen soft lock, hard lock of volledige zelfbesturing van je aimer. Deze systematiek werkt perfect en de cutscenes lopen vlekkeloos over in de actie scenes waarin je al schietend en duikend je vijanden te slim af moet zijn.

Obrigado

Voor de mensen die niet bekend zijn met de eerdere Max Payne games en verwachten dat deze game in alles lijkt op de sandbox games waar Rockstar zo’n enorme kassuccessen van heeft weten te maken; die komen bedrogen uit. Max Payne is echt een verhalende game die je op voortreffelijk gestileerde wijze en in de perfecte balans tussen cutscenes en interactieve shootouts deel laat uitmaken van het verhaal. Eigenlijk voelt het als een interactieve film waarbij je wordt meegezogen in het melancholische leven van Max Payne en je de pijn die hij met zich meedraagt soms bijna uit je televisie voelt komen. Het verhaal van Max Payne is er een doordrenkt van ellende, dood en verderf, waarbij Max voor niks en niemand meer verantwoording lijkt af te willen leggen en zijn werk puur zakelijk bekijkt, zonder enige emotie. Max doet haast suicidaal aan door de achteloosheid en de niets te verliezen mentaliteit die hij uitstraalt. Rockstar heeft deze sfeer perfect weten uit te beelden.

En niet alleen de karakters zijn fantastisch neergezet, de omgevingen waar Max zich begeeft voelen allemaal zeer realistisch en functioneel aan het verhaal aan. Als je op een gegeven moment in de favela’s van Rio rondloopt en belandt in een broeierige, louche nachtclub voel je bijna de zengende hitte en zwoele sfeer van je beeldscherm spatten. De sfeer van de omgevingen is dan ook op zeer gedetailleerde en uiterst sprekende wijze neergezet in Max Payne 3. Ook is het af en toe switchen tussen heden (BraziliŽ) en verleden (New York) een welkome en uitgebalanceerde ervaring.

Tot slot is Max Payne eigenlijk gewoon een perfecte third person shooter, die filmische scenes perfect laat overgaan in action packed shootouts, waarbij je middels bullet time en shoot dodge je een baan moet zien te schieten door alle vijanden. Voor wie van vergelijkingen houdt: eigenlijk is Max Payne 3 een hardcore Uncharted 3 met ballen en een flinke dosis ongegeneerd geweld. Grafisch is het ook van vergelijkbaar niveau met een game als Uncharted 3. De omgevingen zijn vaak kleurrijk en tot in detail uitgewerkt, waarbij je de sfeer bijna kunt proeven.

Naast een single player- die ongeveer een 10 uurtjes meegaat en misschien nog eens een uurtje of vier als je alle unlockables (golden guns en bewijsmateriaal) wilt verzamelen, is er nog een arcade -modus waar je op punten in een bepaalde tijd een level moet zien te doorlopen, iets dat voor de echte trigger happy gamers een leuke toevoeging is. En natuurlijk is er ook een multiplayer waarin je online tegen vrienden of vijanden in shootouts het pleit kan beslechten. Voldoende toevoegingen om je nog een geruime tijd bezig te houden dus en wellicht de tijd tot GTA V iets sneller zal doen laten verlopen…

IN HET KORT

Max Payne 3 is een waardige opvolger van de eerdere, door velen gelauwerde, delen. Grafisch is de game van het hoogste niveau, waarbij ook de settings en karakters perfect zijn uitgewerkt. Ook de muziek zorgt voor een extra toevoeging aan de toch al grimmige, moedeloze sfeer. De gameplay is perfect gebalanceerd en het is een van de betere third person shooters, waarbij bullet time en shoot dodge twee extra features zijn die ook daadwerkelijk een extra dimensie aan de gameplay geven. Het verhaal van Max Payne is authentiek voor deze franchise, hoewel ze niet zo verrassend en film noir -achtig aandoet als de twee eerdere delen. Maar je voelt als gamer wel de moedeloosheid en levensmoeheid die Max op zijn schouders draagt. Tot slot heeft de game voldoende inhoud om je alleen met de single player al zo’n 15 uur bezig te houden, los van de multiplayer die je in principe eindeloos kan blijven spelen als dat jouw kopje thee is. Hoewel het niet een sandbox game als de andere titels van Rockstar is biedt het wel voldoende uren aan gameplay om de 50/60 euro meer dan waard te zijn. Kortom, Max Payne 3 is wat mij betreft een bijna perfecte game die alle aspecten in zich heeft die je van een goede game mag verwachten. Rockstar heeft het hem wederom geflikt!

Heb jij ook een Max Payne 3, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Informatieve review, ik was nog twijfelachtig maar dit heeft me over de streep getrokken. Ik ga me er toch aan wagen.

In de laatste alinea: IN HET KORT heb je spelfout, feautres moet features zijn neem ik aan ?

Verder een lekker lezende review ! Thanks :)
Thanks voor je feedback. Typefout is gecorrigeerd.
Leuke review. Ik mis alleen waarom je de multiplayer niet voor iedereen geschikt vind.