JVC HA-NC250 (Zwart) Review

hondapower 18 januari 2013, 1.124 views

JVC HA-NC250 (Zwart)

Pluspunten

• Werkt ook passief zonder batterij
  • Lange batterijduur
  • Goede noise-cancelling
  • Eindelijk in het vliegtuig de stemmen in de film kunnen verstaan
  • Compact en opvouwbaar
  • Hardcase en adapterstekkers meegeleverd

Minpunten

• Fragiele en korte kabel
  • Gaat soms hard 'ploppen' als de batterij bijna leeg is

Omdat we een lange reis gingen maken en ik lang in het vliegtuig zitten nogal vervelend vind, heb ik na lang intern beraad deze noise-cancelling hoofdtelefoon gekocht om het luxe-leed van vliegen wat te verzachten.

Bouwkwaliteit
Deze koptelefoon is een mooi compromis tussen het Bose topmodel van 350 Euro en goedkopere, nauwelijks werkende noise-cancelling hoofdtelefoon.

De hoofdtelefoon is op te vouwen en er zit een hardcase bijgeleverd, welke erg handig werkt.
Er gaat 1 batterij in, en deze gaat echt heel lang mee. Ik heb 'm al vele uren gebruikt en pas eenmaal de batterij vervangen.

Als de batterij leeg is, dan heeft deze hoofdtelefoon het voordeel dat de hoofdtelefoon ook gewoon passief blijft werken. Dit in tegenstelling tot veel andere noise-cancelling hoofdtelefoons.

Het bijgeleverde snoer is afneembaar, wat erg prettig is want zo kun je m ook zonder muziek gebruiken, terwijl je wel de voordelen van de noise-cancelling hebt.
Het snoer zelf is wel dun en fragiel en aan de korte kant. Bij het eerste gebruik in het vliegtuig bleef de passagier naast mij achter het snoer hangen en trok de stekker er meteen af.
Het JVC service center wilde voor een vervangingskabeltje maar liefst 40 Euro hebben. Gelukkig hebben we daarvoor Ebay en voor 3 euro een kwalitatief betere kabel uit HongKong laten komen, die ook nog eens wat langer is.

In de hardcase zit ook een zakje met 2 verschillende adapterstekkers, zodat je nooit met het probleem zit dat de stekker niet past.

Noise-cancelling
De noise-cancelling werkt goed. In het vliegtuig en in andere omgevingen met veel stationair lawaai is het verschil opmerkelijk.
Aan de zijkant zit de aan en uit schakelaar en als je deze aanzet, dan valt binnen een seconde vrijwel het gehele gebrom van de motoren weg.
Ander geluid met een hogere frequentie wordt minder gedempt, dus stemmen zijn wel nog te verstaan.
Het is heel prettig in het vliegtuig want als je de in-seat entertainment gebruikt, dan kun je voor het eerst bij het kijken van films de spraak goed verstaan.
Enig nadeel wel is dat er geen volumeregeling op de hoofdtelefoon zit en sommige in-seat systemen op het laagste volume eigenlijk nog te hard zijn.

Ook als je met meerdere personen op kantoor zit, dan geeft deze koptelefoon wel veel rust want al het geroezemoes om je heen wordt gedempt.

De geluidskwaliteit is ook goed. Ik ga daar echter verder niet op in want de klankkleur is altijd heel persoonlijk.

De noise-cancelling doet zijn werk goed. De hoofdtelefoon is degelijk gebouwd en gaat ook na lang op je hoofd te hebben weinig irriteren. Met de bijgeleverde hardcase en adapterstekkers heb je een complete set waamee je zonder problemen het geheel overal mee naartoe kunt nemen.

Heb jij ook een JVC HA-NC250 (Zwart)?