Point Of View M-Station (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver) Review

Jazzper 28 december 2007, 3.076 views

Point Of View M-Station (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)

Pluspunten

• veel bang for your buck
  • veel ruimte terwijl de kast niet lomp groot is
  • goedkoop
  • houders en rails voor onderdelen
  • inventieve oplossingen zoals de voedingsruimte
  • zwarte pianolak ziet er ok uit
  • veel vooraf aangebrachte mogelijkheden voor uitbreidingen zoals IR en FireWire

Minpunten

• geen handleiding
  • afwerking plastic knopjes en klepje verraden de prijs

Ik heb deze kast een tijdje terug reeds gekocht als goedkope basis voor een Media Center. Het liefst wilde ik een 200 euro of meer kast met kek LCD scherm erin etc. Echter dit was een low budget project. Een verdere harde eis was dat ik een full ATX bord had van goede kwaliteit. Ik had geen zin om achter een uATX aan te gaan. Toen kwam ik hier op uit. Plaatjes en reviews bekeken en... die waren er amper. Op GoT wordt de kast 1x genoemd. Enfin, de gok maar genomen en bij Salland het ding in een grotere bestelling meegenomen.

Eerste indruk
Bij het uitpakken aardig verrast. Hoewel low-budget merk je dat ze bij PoV toch wel hun best hebben gedaan. Thumbscrews, plastic (tijdelijke) afdeklaag op de zwarte pianolak voorkant, etc etc. Ook een zakje met diverse onderdelen varierend van uiteraard de nodige schroefjes tot rubberen pootjes, een pc speakertje in miniatuur en geleiderails voor het 5.25" werk.

Eerste indruk was dus redelijk veel waar voor mijn geld in dit specifieke low budget segment. Ik vond niets slap aanvoelen, etc. Het low budget zit hem meer in bv het plastic klepje op de voorkant ipv een brushed aluminium of wat je hebt bij de duurdere kasten.

Inbouwen
Leuk! Nadenken! Een hele operatie! Niet in de laatste plaats omdat ik als de doods was dat ik het voor elkaar zou krijgen gelijk al dikke krassen erin te maken door al het geschuif.

Ik zag dat de voeding voorin de kast kwam met oogenschijnlijk geen ventilatie. Bij nadere inspectie bleek dit handig te zijn opgelost. De fan van de voeding blaast zijn lucht in een soort luchtschacht naar een dubbele bodem onderin de kast. Hier dien je een 80mm fan te installeren. Ik had hiervoor een Global fan. Deze zijn aardig stil. Was appeltje eitje in het raamwerk geklikt en de voedingdraad mooi weggewerkt.

Hierna de bijgekochte 3.5" 50-in-1 cardreader van A.C. Ryan installeren in de bay die ook onderin de kast zit onder de bodemplaat. Frontklep open, dummy plaatje eruit en inschuiven maar, of... Shit, mijn cardreader was te chic. Althans, hij is te klein qua lengte. De achterkant stak niet diep genoeg in de kast om bij de geleiderails te komen. Gelukkig had AC Ryan er een soort metalen strookjes bijgeleverd die de inbouwdiepte verlengden naar de rails. Na veel gekloot (de schroefkoppen staken uit en dus paste het geheel niet meer door de voorkant) eindelijk op zijn plaats.

Toen de infrarood IR ontvanger. Deze had ik nog van Hauppage. De kast heeft een plek nabij de voeding aan de voorkant waar ruimte is om een oog te plaatsen. Het kastje van Hauppage is echter te diep en dat wilde dus niet. Maar gelukkig kwam dit kastje met een hulp IR oogje aan 2 meter snoer. Dit oogje met een stuk tape achter het venster geplaatst en de draad door de kast naar achter.

De voeding dan. Deze wordt geschroefd aan een plaat voorin de kast. Echter om vanaf die kant te schroeven moet het hele front eraf. En hier zie je dat ze minder hebben nagedacht. Deze zit geklonken met 6 plastic splitpennen. Ik ga hier vanavond of morgen mee verder.

update:
Met wat gepost op hardware.info en in de comments hieronder en behulpvaardige email ben ik er uit! Point of View is slimmer dan ik. Als ze nou nog een handleiding hadden bijgedaan had ik gelijk raak gezeten. De mysterieuze knop aan de linkerkant van de kast is niets meer of minder dan een gat om je hand in te steken om met een subtiele edoch krachtige trekkracht het hele front eraf te halen. De knop unlocked niets verder. Het is puur dat je kracht kan zetten om de splitpennen door hun houders heen te trekken. En ineens kun je overal super goed bij! Zowel de plek voor het IR oog als andere plekken hebben al vooraf aangemaakte gleuven en schroefgaten. In mijn geval heb ik daar niet zoveel aan, maar toch. Ook een firewire poort in het front bouwen is prefab al klaar.

Hoe meer ik probeer en inlees, hoe meer ik ontdek aan deze kast! Zo kom ik er net achter via het topic van Hugo dat er nog een sneaky plek voor een harde schijf is! Je kan nu kiezen uit:
- in een 5.25" bay (in mijn geval i.c.m. de nexus hdd silencer
- onder de 5.25 bay in de dubbele bodem (zit in mijn geval al een cardreader)
- maar ook: NAAST de 5,25 bay, verscholen tussen de wand van de kast en de bay! Geniaal!

Specs
Zoals het er naar uitziet komt er onder meer het volgende in:
- Gigabyte 8IEXP
- s478 Pentium 4 2.25Ghz met Nexus 3600 cooler
- TwinMOS 512MB DDR333
- PCI wifi kaartje
- IR ontvanger
- Hauppage PVR 500 tv kaart
- harde schijf nog uit te zoeken, heb al wel Nexus dempers
- AC Ryan cardreader
- Nexus voeding
- MS MCE 2005
- Zalman NB cooler passief

ToDo
De review is dus ook nog niet af. Ik heb een hele lading fotos gemaakt van alle stappen. Enkele komen hier nog bij. Mijn eerste indruk is dus goed tot zeer goed van wat je mag verwachten van een kast van 40 euro. Zelfs een LCD is er met de nodige dremelkwaliteiten nog wel in te modden gok ik. Ik kan nog niets zeggen over warmte en geluid.

Meer info
Hugo Dissel heeft op basis van deze kast een project omschreven met fotos en uitleg: Hardware.info

Heb jij ook een Point Of View M-Station (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)?

Bedankt alvast voor deze goede review, er zijn nogal wat mediacenter kasten die deze basis hebben (zoals de nox etc).

Ik wil eigenlijk soortgelijke kast gaan gebruiken met een asus a8n sli moederbordje en een nvidia 8800gts videokaartje, zou je eens willen kijken hoe jouw videokaart uit gaat komen ten opzichte van de voeding?

Volgens mijn berekeningen gaat mijn videokaart net niet passen namelijk.

alvast bedankt.
Ik zal voor je kijken. Zo uit mijn hoofd heb je redelijk wat speling. Of is de kaart langer dan een ATX bord breed is?

Hier nog een goede review gevonden: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmlxaJ1nk2qd/view/
Oplossing Raadsel;

De hendel druk je in, en dan trek je naar je toe.
Dan "plopt" het hele frontpanel eraf.

---

Ik bezit zelf ook deze kast, en ben er zeer tevreden over.
(nu half jaar in bezit)

Ik heb er trouwens een Ati HD3850 inzitten, past precies...

[Reactie gewijzigd door prolife1 op 27 december 2007 21:29]

maar als ik die grote knop indruk aan de zijkant gebeurt er vrij weinig? of moet ik OOK de splitpennen inknijpen?
Nee, als je de knop indrukt en het vrijgekomen gat als handvat gebruikt, kan je het paneel eraf trekken.
doh! hoe simpel :)
+1 voor de comment en +1 voor PoV die het toch wel mooi maken voor 38 euro :D