MSI P6N SLI-FI, nForce 650I SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

Madrox 27 januari 2008, 1.575 views

MSI P6N SLI-FI, nForce 650I SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Pluspunten

• Layout
  • Stabiel

Minpunten

• Overklokken
  • Weinig accesoires

Layout Score: 4

Heb voor dit moederbord gekozen om SLI te kunnen draaien, aangezien ik veel negatieve dingen hoor over de 680i chipset. Al kan de 650i maar 2 keer x8 leveren op de PCIe lanes, dit maakt voor de prestaties vrijwel niks uit. Er is voorlopig meer dan genoeg bandbreedte. De 650i chipset word ook minder heet tov. de 680i, vooral als je gaat overklokken is dat mooi meegenomen.

Layout

Dik pluspunt van dit moederbord is dat je, ook al draai je SLI met dual-slot videokaarten, toch twee PCI sloten vrij hebt. Als je zoals ik, een geluidskaart en tv-kaart hebt is dit een uitkomst. De floppyconnector zit niet op de meest ideale plek, daar is echter mee te leven (zeker als je geen floppydrive meer gebruikt).
Verder zit de 8-polige stroomplug op een ietwat ongelukkige plaats. Verder kan ik er niks op aanmerken.

Features

Redelijk standaard. Voor mensen met nog veel IDE-apparaten zijn de twee IDE-poorten(4 apparaten)wel een uitkomst. Verder heb je 2 firewire poorten, 8 USB poorten en 4 Sata-poorten, met RAID 0,1 en 5 ondersteuning. Helaas geen externe Sata.

Prestaties

De prestaties zijn prima, net als de stabiliteit. Het bios-post proces gaat trouwens opvallend snel, een verademing vergeleken met de Asus A8N-SLI Premium die er ergelijk lang over deed om daar doorheen te komen. Het is nu weer leuk om in het bios te rommelen :-)

Overklokbaarheid

Al is het geen OC-top bord zoals die van Asus of DFI, er is weinig op aan te merken; je kan er een heel eind mee komen. De e6400 (2.13Ghz/8x266mhz)die ik er nu in heb zitten is helaas geen OC-wonder. Heb al moeite om deze core stabiel te krijgen op 3Ghz; wat helaas nog niet is gelukt. Op 2.8Ghz lukte dat wel en dan draait het ook als een speer. Aan het bios ligt het niet, zo'n beetje alles wat je nodig hebt om te overklokken is er te vinden. Ga denk ik toch maar naar een andere core uitkijken.
Update: Het overklokken valt vies tegen, dit moederbord en naar het schijny de gehele 650i chipset heeft vreemde nukken en vaak moeite om bepaalde FSB settings stabiel te laten draaien. Ook met een nieuwe E6750 (G0 stepping) kreeg ik de pc stabiel met maar 2800mhz, gezien de gemiddelde oc resultaten van deze CPU met andere chipset een flinke tegenvaller.
400mhz FSB wil alleen "goed" werken als de cpu multiplier verlaagt is naar 7, op 8x wil het maar niet lukken, iig niet als je in de buurt van de 400mh wil blijven(dezelfe E6750, met precies dezelfde hardware behalve het moederbord, een nieuwe Asus P5KC, draait nu 3200mhz met een 400mhz FSB). Verder is het reuze irritant dat telkens de oc niet lekker boot, het bios word gereset en alle instellingen weer op safe default staan. Je kan dus telkens alles weer opnieuw instellen voor een volgende poging. Ook dit gaat bij andere merken/modellen tegenwoordig veel makkelijker; de laatst werkende instellingen worden teruggezet; ideaal voor overklokkers! Helaas heeft deze MSI dit niet.

Heb daarom de beoordeling bijgestelt en vooral het oc gedeelte een stuk slechter beoordeelt.

Tot slot

De MSI P6N SLI-FI is gewoon een heerlijk moederbord voor een perfecte prijs.
Alles wat je nodig hebt zit erop en eraan, al zijn de meegeleverde accesoires wat aan de magere kant. Voor ieder die SLI wil draaien en ook twee pci-kaarten erop wil prikken is dit een prima plankje. Overklokkers kunnen wellicht beter elders kijken, dit is geen vriendelijk oc bord.

Heb jij ook een MSI P6N SLI-FI, nForce 650I SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?

Leuke nette review, even de stocksnelheid vermelden van je E6400 en misschien een foto van 2x dualslot grafische kaart en je 2x PCI kaarten er naast.
Heb helaas geen digitale camera dus een eigen geschoten plaatje gaat niet lukken. Kan je echter verzekeren dat er voldoende ruimte is voor twee PCI-kaarten, wat je eigenlijk al kan zien op de plaatjes. Alleen in het geval van extreme koelblok/fan combinaties zou je een probleem kunnen hebben.

Normaal gesproken past er een PCI-kaart boven de tweede VGA-kaart en een PCI-kaart in het onderste slot.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 december 2007 15:00]

Ik heb dezelfde overclock problemen met m'n P6N SLI Platinum en E6750. Aangezien dit bijna dezelffde bordjes zijn lijkt het mij dat het probleem bij MSI ligt.
Verder een nette review.
Hier nog iemand met overclock problemen op de P6N SLI Platinum .
Alles gaat goed tot de 3,4 ghz en daarna beginnen de problemen.
Ik heb er een E6600 op zitten.
Wat ik ook probeer met voltages verhogen,er zit niet meer in.
Ik kan nog wel booten op de 3,55 ghz ,maar zodra ik Orthos aanzet slaat die meteen
op hol.
Jammer ,want ik weet zeker dat de E6600 veel meer aankan.