GigaByte 3D Aurora 570 (ATX, geen PSU, Zilver) Review

RoadKill21 25 december 2007, laatste update op 25 december 2007, 751 views

GigaByte 3D Aurora 570 (ATX, geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• Mooi uiterlijk.
  • Gemakkelijk inbouwen.
  • Veel extra's.

Minpunten

• Weinig airflow met standaard fans, warmte blijft hangen.
  • Gehorig, versterkt hardeschijf geratel.
  • Iets aan de dure kant

* ABIT IP35 Pro (Intel P35)
* Corsair 520W (ATX12V)
* Intel E6850 (S775) @ 3.6Ghz
* Thermalright Ultra xtreme 120
* Team Xtreem DDR2 PC6400 CL4 @ 480Mhz
* Sparkle 8800GT 512MB PCI-E 2.0 @ stock
* Creative X-Fi Fatal1ty

Ervaring met één exemplaar, sinds oktober 2007

Bouwkwaliteit en afwerking

Buitenkant is van aluminium, dus in het begin even aankijken, lijkt door te buigen, maar ze hebben verstevigende stalen steunbalkjes gebruikt.
Zoals eerdere review aangaf, de frontdeur heeft vrij scherpe randen, aan/uit knop en reset knop zitten helaas achter het deurtje... iets waar ik me verschrikkelijk aan erger en niet snap dat fabrikanten daar niet eens wat aan doen.

Inbouwmogelijkheden.

5x5.25" bays, 2 externe en 5 interne 3.5" bays. Veel extra's meegeleverd. Standaard is het rooster als zijpaneel gemonteerd, maar er zit ook een plastic window in de doos die je met een paar schroeven loshalen heel makkelijk kan verwisselen.

Koelingsmogelijkheden

Hier is de aandacht bij naar uit gegaan. Goed over nagedacht, alhoewel ik een paar minpunten kan opnoemen. Voorin een 120mm LED-fan en aan de achterkant 2 x 120mm LED-fans. Standaard gemonteerd in de kast. Deze zijn zeer stil en draaien op een laag toerental, anti-vibratie montage systeem is top!
De 3 fans zijn met elkaar verbonden door middel van een sleeved kabel, die je dan kan aansluiten op je moederbord.
De airflow is niet super, de fan voor de HDD's had ik liever dichter bij de HDD's geplaatst gezien. Warmte blijft in de case hangen als je niet andere fans erbij neemt of verwisseld. Ze zijn erg stil wat fijn is, maar verplaatsten net te weinig lucht voor een high-end systeem.
Ook aan de toekomstige waterkoeling is gedacht, twee gaten aan de achterkant van de kast, voorzien van rubberen ringen, ter bescherming van de waterkoelingslangen.

Vormgeving.

Zeer strak. Mooi symmetrische kast, met een moderne voorkant, het mooiste is de zilveren editie, helaas voor mij was die uitverkocht en heb ik nu de black versie in bezit.
Het logo LED lampje dat aan de voorkant zit is ook een leuk bedacht detail. Verder is er nog een blanco bracket erbij gedaan om met behulp van een te downloaden .doc en doorzichtige folie je eigen logo te ontwerpen en erin kunt zetten.

Installatiegemak

Zeer makkelijk, komt bijna geen schroevendraaier aan te pas.
Sidepanels werken met thumbscrews, en een handvergrendeling.
floppy en CD/DVD drives zijn vast te zetten met behulp van klemmen.
Je krijgt ook speciale HDD rails meegeleverd die je aan iedere kant van de HDD kunt vastklikken, en je schuift hem zo op zijn plek (geen rubberen tussenstukjes tegen geratel).
PCI kaarten zitten verborgen achter een clip, waar ik niet bijster over te spreken ben, past vrij snel niet.
Je hebt alleen een schroevendraaier nodig voor de voeding en het moederbord.

Modbaarheid.

Je krijgt een uit te wisselen window en logo meegeleverd, bakje voor schroeven e.d. is ook te monteren in de HDD bay, op zich handig, verstoord de airflow dus gelukkig ook eruit te halen met gemak.
Geluidsisolatie word wat moelijker, het is geen Antec P180 (mijn vorige case).
Mijn 2 WD Raptors 150GB ratelen erop los en dat is duidelijk te horen, jammer genoeg kun je hier niet veel aan doen, behalve ze naar boven te verplaatsen als 5,25". Waar ik bij de Antec P180 vaak ruimte gebruik had in de kast, is dat hier absoluut niet het geval, de 8800GT die ik heb past er makkelijk in.

Prijs.

Een prachtige, robuuste kast, die absoluut zijn 119 euro waard is, maar net dat beetje mist tegenover dezelfde geprijsde Antec P182.

Temps:

Alles met kamertemp van 20 graden Celsius en onderstaande systeem specs.

* ABIT IP35 Pro (Intel P35)
* Corsair 520W (ATX12V)
* Intel E6850 (S775) @ 3.6Ghz
* Thermalright Ultra xtreme 120
* Team Xtreem DDR2 PC6400 CL4 @ 480Mhz
* Sparkle 8800GT 512MB PCI-E 2.0 @ stock
* Creative X-Fi Fatal1ty

Idle na een uur aan en half uur rust:
CPU core: 36 graden Celsius
Systeem: 30 graden Celsius
Videokaart: 52 graden Celsius @ 50% fanspeed

Full load:
CPU core: 60 graden Celsius Orthos 1uur
Systeem: 36 graden Celsius
Videokaart: 54 graden Celsius @ 50% fanspeed
Videokaart: 70 graden Celsius @ 70% fanspeed Crysis benchmark loop van 5 @ High settings

Ik heb hierbij nog een extra 120MM fan geplaatst boven het geheugen, anders is er te weinig airflow op de moederbord onderdelen en heb je kans dat mijn geheugen komt te overlijden (Micron D9GMH).

Heb jij ook een GigaByte 3D Aurora 570 (ATX, geen PSU, Zilver)?

Mooie review, en dat op kerst ! Leest lekker weg :)