Gigabyte GA-M61PM-S2, nForce 430 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) Review

dion_b 24 december 2007, 421 views

Pluspunten

• Goede compatibility, zowel hardware (geheugen) als software (OS/ACPI)
  • Minstens een PCI slot met ongedeelde interrupt (handig voor non-PCI standaard kaarten als de Creative SBLive-series)

Minpunten

• Weinig, muv irritante Gigabyte "feature" dat je een key-combo in BIOS moet gebruiken om toegang te krijgen tot uitgebreide opties, incl vrij basic dingen als SMART voor HDDs.

Layout Score: 5
Anderhalf jaar terug had ik tijdelijk een bord nodig dat als "upper-mid-range" kon doorgaan, maar later ingezet kon worden als zuinige woonkamer HTPC-achtige bak. Dat was voor de launch van de Conroe, dus op dat moment was AM2 nog cutting-edge. Eisen waren integrated VGA (voor 'straks'), AM2 socket, PCIe 16x slot voor beter VGA ('voor nu'), stil (geen active heatsinks, dit systeem zit in een Arctic Cooling Silentium kast) - en geen compatibility issues (niet met geheugen, niet met OS)

Een bord met het nVidia nForce6100/430 of 6150/430 kwam al snel naar voren.

Aanvankelijk kocht ik de Asus M2NPV-VM (6150/430), maar helaas, ook al kocht ik QVL geheugen ervoor, het ging toch mis. Asus borden gebruiken een vreemde ACPI implementatie die soms problemen geeft met non-Windows OSsen. Dat was in dit geval behoorlijk dramatisch: IRQ routing werkte niet onder Linux, onboard sound en LAN functioneerden daardoor niet, om nog maar te zwijgen over power management :X

Onder Windows geen problemen, maar aangezien ik Linux draai was dit niet acceptabel. Ik heb de M2NPV-VM doorverkocht en deze Gigabyte GA-M61PM-S2 gekocht als alternatief. Omdat het de 6100 ipv de 6150 had was de integrated VGA iets minder krachtig, maar dat was een non-issue. Het bord werkte gewoon, zowel onder Windows als onder Linux. Extra geheugen (niet specifiek QVL) werd later probleemloos geslikt. Onboard sound en VGA waren prima, ook onder Linux. Op gegeven moment had ik echter een oude analoge gameport nodig, dus heb ik alsnog een SBLive erin geprikt. Dat ging in een van de PCI sloten niet goed (interrupt lijn was geshared met USB hub), maar in de tweede wel prima. Typisch SBLive kwaal verder, maar gelukkig dus niet onoverkomelijk op dit bord.

Tja, verder weinig over te melden, hij doet het na anderhalf jaar nog steeds prima. Het is niet 'sexy', geen bord wat je met je onderbuik koopt, maar als je een AM2 bord met simpele integrated VGA nodig hebt (geen DVI of HDMI) is het een goede keus. Over overclocken kan ik kort zijn, ik heb er geen noodzaak toe gehad met dit systeem, dus geen ervaringen helaas.

Heb jij ook een Gigabyte GA-M61PM-S2, nForce 430 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)?