Packard Bell Easynote E3240 (XP 2400+; 512MB; 40GB; combo; 15" TFT; WXP Home) Review

Serial-Z 25 december 2007, 881 views

Packard Bell Easynote E3240 (XP 2400+; 512MB; 40GB; combo; 15" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Helder beeld.
  • Redelijk compact.
  • Relatief lange accuduur.
  • Nette prestaties.

Minpunten

• Ontbreken van wifi.
  • Robuustheid is niet al te best (altijd stevige tas gebruiken).
  • Langzaam geheugen.

Waarom en op welke manier gekocht?
De prijs was één van de redenen waarom ik hem gekocht heb. Ik heb hem namelijk voor een acceptabele prijs (300,-) kunnen overkopen van een vorige eigenaar.
Deze meneer was tevens de eerste eigenaar van het apparaat. Altijd voorzichtig in gebruik geweest, en de laptop zag er dan ook nog picobello uit! :*)
Kreeg er ook nog een WiFI PCMCIA kaartje en een nieuwe accu bij waardoor hij er weer wat jaartjes tegenaan kan.

Featureset
De mogelijkheden van de laptop zijn redelijk, maar het is dan ook een model uit het jaar 2005, waar je natuurlijk niet al te veel van kan verwachten ;).
Hij bevat kortom de volgende features:
  • CD-RW / DVD combo drive
  • 56k modem duhh 8)7
  • 10/100mbit LAN NIC duhh 8)7
  • 4-in-1 cardreader
  • 4 USB 1.1 poorten
Opzich dus niet erg denderend, maar wel voldoende voor normaal "officegebruik", zoals school en werk.
Minpuntje is het ontbreken van een ingebouwde wifi netwerkkaart 802.11b (11mbit) was voor mij al voldoende geweest, waardoor ik gebruik moet maken van een pcmcia kaart.
Windows XP Home wordt er standaard bij geleverd, en sluit mooi aan op de prestaties van het systeem.

Prestaties
Dankzij de Athlon XP-M 2400+ cpu toch heel netjes met gebruik onder Windows XP. Wat browsen, chatten en muziek tegelijkertijd luisteren is niet echt een moeilijke klus voor hem.
In tegenstelling tot dat hoef je wel niet van de laptop te verwachten moderne 3d games te spelen. Dat gaat n.l. niet lukken met een Intel videokaart die shared geheugen gebruikt.
Daarvoor vind ik persoonlijk zien een vaste PC dan ook handiger ;).
Ten slotte vind ik het wel jammer dat de laptop op PC2100 (266MHz) geheugen draait, waar de algemene prestaties toch beetje onder lijden.
Zelf had ik liever 1GB geheugen erin gehad om dit probleem beetje te compenseren.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Toch een puntje waar de laptop de mist in gaat! De laptop is niet veel gebruikt, en toch begint het toetsenbord beetje los te gaan :S.
Ook de scharnieren zien er niet veelbelovend uit.
Als ik hier en daar een beetje op het plastic duw, voelt het dan ook niet erg stevig aan. Het is in mijn ogen dan ook belangrijk deze laptop in een degelijke laptoptas te vervoeren die een beetje stevig is.
Jammer!

Ergonomie
Op het losrakend toetsenbord na, reageren de toetsen nog altijd prima en typt het vrij lekker. Ook het touchpad blijft in goede conditie, en slijt nauwelijks. Erg prettig op te werken! Mooi pluspuntje! :)

Warmte- en geluidsproductie
Tja, laptops worden nou eenmaal warm met die kleine grootte. Na een aantal uurtjes driftig chatten, browsen en muziek luisteren wordt het toch wel aardig warm daar aan de onderkant :/. De ventilator springt wel optijd bij op volle toeren om de boel frisse lucht te geven.
Bij warm blijft gelukkig wel, want ik heb me er nog nooit aan verbrand.
Qua geluid is de laptop vrij stil (behalve de momenten waarop de ventilator volle toeren blaast). Jammer dat bij het geluid wat ruis en piepend geluid komt wanneer de harde schijf activiteit toont.
Jammer! :/

Mobiliteit en accuduur
Omdat ik de laptop met een nieuwe accu heb gekocht weet ik niet precies de conditie van deze.
In de tijd dat ik hem gebruik (3-tal maanden) is de conditie niet tot nauwelijks achteruit gegaan.
Wat browsen enzovoorts op Windows XP houdt de laptop met zijn accu plusminus 2,5 uur vol. Netjes dus! :)
Vanwege de relatief kleine omvang (15 inch) is de laptop eenvoudig te vervoeren.

Toch altijd even checken in pricewatch. Heb hem voor 300,- 2ehands kunnen overkopen. Niet al te duur dus.

Over het algemeen een leuk laptopje! Functies zijn heel aardig voor een model uit het jaar 2005.
Grootte is prima voor mobiel gebruik, niet te groot, maar ook weer niet te klein. Voor mij is breedbeeld dan ook geen pré omdat ik voor films kijken mn dvd speler wel gebruik 8-) ! Toch mooi dat de laptop een DVD speler bevat voor de keren dat je wél een film erop kijkt, of een data DVD wil lezen. Overigens zijn de prestaties prima voor multimedia gebruik, zoals een externe TV-kaart of DVD.
In één zin voor mij een laptop met voldoende prestaties voor normaal gebruik in Windows XP, onderweg én thuis.

Heb jij ook een Packard Bell Easynote E3240 (XP 2400+; 512MB; 40GB; combo; 15" TFT; WXP Home)?

nette review, ik mis echt niets. mooi compleet met argumenten!