Specificaties Actie, Avontuur, RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Diablo III, PC (Windows) Review

bouvrie 3 juli 2012, laatste update op 31 oktober 2012, 2.439 views

Diablo III, PC (Windows)

Pluspunten

• Het spel, aangenomen dat het werkt.

Minpunten

• Serververbinding.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Ik voelde me geroepen om een negatiever beeld te geven bij de positieve reviews. Dat het spel een internetverbinding nodig heeft is voor mij acceptabel, echter is het wat mij betreft onacceptabel dat de ontwikkelaar (momenteel) geen degelijke (Europese) server kan aanleveren.

Bij serveronderhoud is het spel niet te spelen. Dit zou niet erg zijn als onderhoud slechts sporadisch is, en/of 's nachts zou plaatshebben, maar in praktijk gebeurt dit best vaak, en ook overdag (soms zelfs abrupt zonder duidelijke aankondiging).

Indien het onderhoud alleen de Europese server betreft, kun je weliswaar verbinden met andere servers (Amerikaanse bijvoorbeeld), maar de karakters in het spel zijn verbonden aan hun eigen regio (Europese karakters kunnen niet op de Amerikaanse servers spelen). Hierdoor zul je dus meerdere karakters aanmaken op verschillende servers, om te kunnen blijven spelen wanneer je wilt.

Verder is de stabiliteit van het spel door de continue wegvallende spelserver momenteel erg slecht. Voor een spel dat 'Hardcore' karakters aanbiedt (bij sterven is het karakter compleet dood en kan hiermee *nooit* meer gespeeld worden), is dit funest. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=FoTYMIO6I58#t=9m10s

Echter blijft het behelpen, totdat de connectiviteitsproblemen worden opgelost. En dat is wel erg jammer.

*edit*

Ondertussen al een tijdje onderweg en de grootste connectieproblemen lijken opgelost. Persoonlijk merk ik wel dat het spelen via WIFI bij mij af en toe last heeft van hiccups, die juist in de hogere moeilijkheidsgraden funest kunnen zijn voor de gameplay. Bedrade verbinding is hierbij een verbetering.

Tevens kan ik melden dat ik het spel een stuk minder ben gaan spelen; ik merk toch dat ik niet veel zin heb om het spel steeds overnieuw te spelen, om het karakter maar te ontwikkelen. De in-game (story)content laat daarvoor in mijn beleving teveel te wensen over, en enkel een beloning in de vorm van betere uitrusting/wapens (ben nu halverwege Hell) is me te min. Jammer dat de game niet minder lineair is.

Kwaliteit&Stabiliteit is een puntje omhoog gegaan. Ik weiger dit echter naar 'voldoende' op te schalen, omdat ik van mening ben dat alle functionaliteit van een spel/product 24/7 beschikbaar moet zijn. In mijn beleving is dit nog niet het geval (met name downtime van het Auction House).

*edit*
Na de initiŽle kinderziekten, zijn de meeste euvels nu wel verholpen. In praktijk is de "wednesday maintenance" ook niet zo erg, dus de scores zijn opgehoogd. :)

Heb jij ook een Diablo III, PC (Windows)?

Ik heb geen enkele last van serververbindingen? Op de eerste dag na heb ik bijna geen D/C's of veel lag gehad.

Daarnaast vind ik dit geen review maar meer een ragepost omdat jij problemen hebt met de connectie, heel jammer.
Klopt, ik wilde geen review plaatsen, want er zijn genoeg reviews te vinden. Een gewone productreview toonde echter mijn onderbouwing voor de afwijkende prestaties/stabiliteit niet, vandaar deze 'review'. De tekstuele onderbouwing is hierbij toch wel noodzakelijk.

Overigens beschrijft deze 'review' alleen mijn ervaring. Dat jij "bijna geen D/C's of veel lag" is jouw impressie van jouw situatie.

[Reactie gewijzigd door bouvrie op 24 mei 2012 10:26]

Plaats dan ook geen Review, maar post in het draadje op het forum over jouw ervaringen. Wat een onzin.
Ik gebruik de pricewatch om potentiŽle kopers te informeren. Die gaan niet allemaal naar het draadje op het forum, maar kijken naar productreviews.

[Reactie gewijzigd door bouvrie op 24 mei 2012 10:30]

Sorry hoor, maar daar sla je de plank toch volledig mis. Dit is dan ook geen review van de game maar een ragepost over de kinderziektes (weliswaar best groot) die het spel nog bevat. De bedoeling van een goede review is dat je een zo uitgebreid mogelijk beeld van de game schetst, met zowel voor- als nadelen. In dit geval schets je maar ťťn nadeel, en dat is de slechte verbinding op dit moment. Wil je kopers echt goed informeren? Zorg er dan voor dat je ook alle andere zaken van de game uitlicht en niet alleen het feit dat er opstartproblemen zijn met de verbindingen/servers.
Zoals aangegeven is dit geen review (Tweakers.net concept), maar wilde onderbouwd aangeven waarom ik afwijkende Stabiliteit scoorde in mijn beoordeling. Maar Tweakers.net toont de door mij aangedragen onderbouwing alleen indien ik dit tot een 'review' maak (Tweakers.net concept). Dus vandaar dat ik dat heb gedaan.

Mijn doel is informeren over het feit dat de 'speelbaarheid' van dit spel in grote mate afhangt van de kwaliteit van de client-server verbinding. Praten over de positieve rest draagt daar niet veel aan bij.

Liever had ik gezien dat Tweakers.net de onderbouwing ook weergeeft bij 'simpele' reviews. Maar ja.

[Reactie gewijzigd door bouvrie op 24 mei 2012 11:24]

Je praat jezelf hier toch ontzettend tegen? Aan de ene kant wil je potentiŽle kopers informeren over Diablo III maar aan de andere kant wil je alleen het aspect van de verbinding eruit lichten. Halfbakken informatie verstrekken lijkt me ook niet echt eerlijk tegenover potentiŽle kopers.
Mijn informatie is halfbakken ja. Maar gezien in het geheel van de reviews is dit wel de enige die deze negatieve aspecten belicht. De afwijkende beoordeling onderbouwen is in mijn optiek veel belangrijker dan de rest napraten, gezien het een breder perspectief biedt.
In perspectief gezien is het spel een week uit, heeft 6.3M+ spelers en belast zodoende de Blizzard infrastructuur, die al enige miljoenen spelers in wow en Starcraft ondersteunt.

Over een maand is deze mening achterhaald, maar staat hij nog steeds tussen de reviews omdat jij je mening kwijt moest, normaliter licht je je beoordeling daarom toe in een thread op het forum.
Ik ben niet op de hoogte van een koppeling tussen een beoordeling en een thread op het forum? En met een forumpost bereik je niet de mensen die enkel productreviews lezen.
De server problemen waren alleen de eerste 24 uur en op de zondag toen veel mensen tegelijk wouden gamen. Blizzard had goede getallen gehoopt voor D3, maar 10 miljoen in een week is toch best wel veel. Geen enkel bedrijf kan daar tegenop. Dan vind ik dat Blizzard het nog goed heeft gedaan!
Dat zijn de problemen die jij hebt gemerkt, of over gelezen hebt. In de praktijk komen er vaker problemen voor.

Ik ben er gisteren ook uitgegooid, omdat de Auction House servers op de schop moesten. Blijkbaar wordt op dat moment iedereen uit het spel gegooid (ik gebruikte op dat moment de auction house niet eens, en neem aan dat ik niet de enige was), hetgeen de login servers weer overbelastte met mensen die en masse weer terug wilden inloggen.

Op de Battle.net fora zijn er diverse threads te vinden over connectieproblemen, zelfs buiten de door Blizzard aangekondigde/verklaarde maintenance-windows.
Ik ben het ermee eens dat het 1. een super spel is, erg leuk en verslavend en het houdt je zeker aan het spelen. en 2. dat er veel problemen zijn, hopelijk dat die de komende weken opgelost worden.. maar je valt vaak weg (men moet voor een bepaald probleem persee in de general chat omdat hij anders ineens wegvalt zo nu en dan). ook zijn de onaangekondigde onderhouds momenten/problemen een ramp!
Ik ben het inderdaad eens dat het een leuk spel is, maar wat ik me ernstig afvraag, is het spel nog de moeite na het uitspelen van Inferno. Met Diablo2 speelde je rustig door als je hell uithad.

Het gevoel dat ik tot nu toe krijg, en zeker met AH erbij, dat na Inferno de enige lol nog zit in Hardcore Inferno, maar vooral met de instabiliteit van de server ga ik daar voorlopig nog zeker niet aan beginnen.

maar hť, ik ben pas 39, dus moet er nog achter gaan komen :D
Ik denk wel dat het het waard is om hem 4x te doen.. Dus alle 4 de modes, het wordt echt steeds moeilijker.. Je moet echt items gaan verzamelen, en goede skill sets uitkiezen en alles..
Ik snap dat het wat minder word door de server problemen,
maar dat mag ook wel! Dit spel had een record aantal Pre-orders, laat staan alle online aankopen die zijn gemaakt voor 12 uur snachts.
De servers zullen zich op lange termijn herstellen (Duurt ongeveer nog een maand max)
Hierna zal blizzard gewoon alleen snachts onderhoud plegen aan de servers.
Een kwestie van wachten dus!
ik vind het een top spel goede gameplay en leuke sfeer, maar die server problemen kunnen echt niet!

Zoals bouvrie al zei er zijn echt vaak server problemen, loop je lkkr rondjes in de lvl en klap je er zomaar ineens uit! Vervolgens kan je niet reconnecten en het is echt niet alleen de eerste 2 dagen hoor! Ik heb een 50 mb fiber power verbinding van upc dus daar ligt het echt niet aan.
Ben ik blij dat hardcore niet aanstaat!:P

Ik snap best dat blizzard hun spel wil beveiligen dmv battle.net account, maar waarom moet er in hemelsnaam een "constante" internet verbinding? Er kan beter een optie komen wanneer je single player speelt bij elke inlog moment een verificatie naar de server en terug klaar!
Als je vervolgens multiplayer wilt spelen of gebruik wilt maken van het auction house dan constante verbinding dan zijn alle problemen de wereld uit.
Als je vaak dropt kan het helpen om in general chat te gaan zitten. Dat heeft bij mij alle problemen verholpen.
Je focused echt op de verkeerde dingen. Downtime in de eerste week is normaal. Dat iedereen het zo erg vindt betekend gewoon dat het een super spel is :D

Mijn negatieve waarnemingen zijn:

-Slecht geplaytest , wizzard / monk / demon hunter hadden allemaal veel te goede abilities die inferno een lachtertje maakten in vergelijking wat het nu is.

-Inferno overtuned

-Legendarys ZWAAR inferieur aan 20% van de rares (moet imo naar <1 / 2% )
(wat doe je bijv met een 190dps blackguard 2h sword als je een 260 dps rare koopt voor <20k gold )
ja hier ook waardeloos te veel connectieproblemen,

zondagmiddag-maintenance die zeker 4 uur duurde, dat kun je gewoon niet maken en nu weer loginproblemen nadat ik uit een gameserver was gegooid om onduidelijke redenen. En dat is op de momenten dat ik geen error 37 krijg.

Nu maar een hardcore gemaakt op US-server zodat ik die een beetje kan spelen als ik weer eens de EU niet in mag...
Ik heb totaal nergens last van met weg vallende verbindingen of wat dan ook.

Enige keren was de releasedag (logisch met 4.5 miljoen verkochte exemplaren die tegelijk willen inloggen (de anual pass houders 1,2 miljoen nog niet meegerekend).

En afgelopen zondag vanwege een globaal battle.net probleem.

Voor de rest zolang ik ingelogd ben blijf ik dit ook, was gister even eten maken en opeten dus was een uur niet achter me computer en stond nog steeds ingelogd.
Hmm, door jouw review heb ik besloten om af te zien van het spelen van Diablo3
(tijdens serveronderhoud. :P )

De opbouw van de levels is goed bedacht, ze zijn niet steeds hetzelfde zoals vernoemd.
Integendeel zelfs, de levels veranderen zelfs wanneer je een tweede keer inlogt en verder gaat met een missie, zonder de eerste keer het volgende checkpoint te hebben gehaald.

De omgeving ziet er enorm goed uit en de monsters worden, dankzij wat jij ziet als repeterende acties, ook makkelijker om te verslaan (kennis van hoe vallen ze aan, wanneer zijn ze kwetsbaar, welke speciale eigenschappen ze hebben), behalve als ze sterker worden gedurende het spel. Wat dus ook gebeurt. Voeg daar wat random specials en champions aan toe en je hebt een goed en uitdagend spel.

Het is een feest van herkenning voor de Diablo 1 en 2-spelers, aangezien in D3 regelmatig wordt terug verwezen naar omgevingen en personages uit de vorige spelen.

"Diablo III is in feite een zeer goed spel, mits je het niet erg vindt om na het 'uitspelen' van de verhaallijn steeds dezelfde wereld overnieuw te spelen (eventueel in hogere moeilijkheidsgraden voor meer uitdagingen en beloningen), en dezelfde lineaire missies uit te spelen in iets verschillende maps."
Ja, daar heb je gelijk, maar ja, dan kun je geen enkel spel meer spelen.
Gamen? Zullen we een rondje StarCraft 2? :D
Nee joh, elke keer weer bouwen de mensen basissen met ventjes en vallen dan daarmee aan. Wie wil dat nou?
Super Mario? :)
Nee joh, elke keer weer springen, paddenstoeltje, bloempje, sterretje, vlaggenstokje, volgende level. Wie wil dat nou?
Tetris dan maar? :|
Nee joh, elke keer diezelfde blokjes die naar beneden komen. Wie wil dat nou?
Zullen we dan maar een bordspel spelen? :*)
Welk spel?
Kolonisten van Catan? :D
Nee joh, want daar leggen de mensen elke keer straatjes en dorpjes op de 6-kantige schijfjes. Wie wil dat nou?
Hmm, Monopoly? :)
Nee joh, elke keer datzelfde rondje afleggen. Wie wil dat nou?
Zullen dan maar gewoon verder gaan met ons leven? :?
Nee joh, elke dag weer opstaan, eten, slapen gaan. Wie wil dat nou?
Laat maar. :(
Als Blizzard ook nog willekeurig gegenereerde (side)quests had toegevoegd, was het spel stukken minder lineair.
Er zitten enkele speciale events in ja. Echter zijn deze vooraf gescript en in een random poule gestopt. Het zou veel meer mogelijkheden geven als een random NPC op een random locatie met een random objective/reward zou wijzen naar een random aantal random andere locaties. Het enige probleem hierbij lijkt me het voorzien van de dialogen en deze generiek mogelijk houden om ze in meerdere gevallen toe te passen.
Prachtige reactie :o

Die ook meteen aangeeft waarom bijvoorbeeld ikzelf al die games inderdaad niet speel (hoogstens 1 keer). En ja, ook de dagelijks terugkerende zaken van het leven vind ik al zolang als ik me kan herinneren super irritant.

Zodra iets lijkt op grinding is het bij mij altijd direct > uninstall. Diablo 2 scoorde in reviews ook consequent hoog, terwijl ik er absoluut niks aan vond. Daarom ben ik er altijd wel blij mee als deze dingen worden vermeld.
Ik kan me wel vinden in jouw bevindingen. Ikzelf heb ook erg veel 'last' gehad van deze kinderziektes waarbij de server down is (onaangekondigd en voor heel lang zonder enige update vanuit blizzard). Verdwijnende characters, onduidelijkheden. Lag glitches / bugs (cheats) en waarschijnlijk nog veel meer. Het is jammer dat het zo geplaagd is met issues.

Dat zegt wel genoeg ;-)

Ps, ik moet hier aan toevoegen dat er een wezenlijk verschil is tussen de EU en de US (wederom, zucht). Als men kijkt naar de US updates dan krijgt de community ongeveer 10 blizzard posts voor updates tegen over de enkele EU post (als die er uberhaupt is). Dan heb ik het dus niet over klachten van bugs of nerfs etc. Maar over simpele server down messages. Dit alleen al is een ramp. Server downage bij de US is vele malen minder dan bij de EU. Ikzelf heb nu meerdere characters op de US gemaakt (samen met aardig wat vrienden) en spelen nu hoofdzakelijk daarop (sindsdien dus ook geen issue meer tegen gekomen). Mijn characters op de EU server probeer ik af en toe nog, maar of ik heb enorme pech en moet echt eens met de staatsloterij meedoen, maar de afgelopen weken als ik op de EU server wat probeer dan werkt 't de helft van de tijd niet (AH down, server down, characters verdwenen, dc's). Ik raad daarom dus ook iedereen om maar ook op de US servers te spelen.

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 24 mei 2012 18:35]