Specificaties Race-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

DiRT 3, PC (Windows) Review

Orwell 27 juni 2012, laatste update op 23 september 2012, 1.052 views

DiRT 3, PC (Windows)

Pluspunten

• Sturen is beter dan DiRT1: minder ijsbaangevoel
  • Graphics en geluid zijn goed
  • Veel auto's
  • Rally's zijn goed voor zover ze er zijn

Minpunten

• Laag aandeel rally
  • DLC/GFWL-gezeur
  • Korte rally's voor zover ze er al zijn
  • Auto tweaken is nogal beperkt
  • Gymkhana is verplicht
  • Laadtijden

Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 2
Stabiliteit Score: 4

Het lijkt me van tevoren wel handig om even op een rijtje te zetten wat mijn verwachtingen waren van dit spel. Ik heb dus Colin McRae Rally 2, 2004 en DiRT (uit)gespeeld. Dit zijn als je het mij vraagt stuk voor stuk goeie spellen, die vooral over rally gingen. Met de verwachting dat er weer een mooi rallyspel door Codemasters was gemaakt ben ik dus aan DiRT3 begonnen.

Gameplay

Het belangrijkste onderdeel van het spel is de 'campaignmode', die is ingedeeld in vijf driehoeken. Elke driehoek bestaat weer uit vier kleinere driehoekjes. Eentje daarvan bestaat volledig uit Gymkhana of, met andere woorden, figuurschaatsen. Daarover later meer. De andere vier bestaan uit 5 echte echte races. Daarvan is er ongeveer één een echte rally, dus van het type point to point. Die rally's zelf, voor zover ze er dus zijn, zijn best goed. Helaas zijn ze kort: ze duren eigenlijk nooit langer dan drie minuten, terwijl in Colin McRae Rally 2 en 4 sommige rally's ruim 10 minuten duren, en waar het gemiddelde zeker boven de 5 zit. Een beetje weinig rally-aanbod dus. Maar er is meer. Naast rally's is er bijvoorbeeld kiezen uit:
  • Circuitraces in een stadion, 1 vs. 1, twisted pair-baan (à la eindraces CMR 2.0)
  • Kartonnen monsters omverrijden
  • Powerslides om pionnen maken (figuurschaatsen)
  • Lomp rijden en punten verdienen (figuurschaatsen)
  • Jumps maken (figuurschaatsen)
Heb ik per ongeluk FlatOut opgestart?

Naast deze campaignmodus kan er uiteraard ook gewoon een los raceje gekozen worden. De variatie van de rallybanen is helaas wat beperkt. Er zijn in totaal vier unieke stukken baan die elk in totaal ongeveer 6 minuten lang zijn. Die vier banen worden op elke mogelijke manier doorgeracet: van A naar B, van B naar A, van A naar (A+B)/2, andersom, ondersteboven en ga zo maar door. Op een gegeven moment ken je elke boom wel zo'n beetje, en dan ben je toch echt niet meer dan drie kwartier verder. Jammer.

Het viel me bij alle races op dat er weinig tot niets te tweaken viel aan de auto. Je kiest een auto (het aanbod is groot) en een baan en klaar is casual Kees. Het klussen aan de auto is helaas verdwenen: waar je t/m DiRT1 nog hele waslijsten aan onder andere onmerkbare (maar toch) tweaks kon toepassen op je auto, kan je nu bijna niets veranderen. Hetzelfde geldt voor schade: in plaats van dat je tactisch 60 minuten aan repareertijd aan je auto kan besteden, healt nu een leger monks (whololo) tegenwoordig je auto tussen de races door. Altijd makkelijk.

De races zijn overigens wat aan de makkelijke kant. Zelfs op 'intermediate' helpt de computer met remmen en gassen, en wordt er ten allen tijde een lijn voor de optimale route voor je uitgestippeld. Als ik alle hulpjes uitschakel (en dat zijn er nogal wat) en op 4/5 moeilijkheidsgraad speel, kan ik zo goed als elke race met seconden voorsprong halen. Dit komt mede doordat je in elke race 5 flashbacks mag gebruiken. Als je die niet gebruikt is het een ander verhaal, maar als je dan geen fouten maakt is het weer hetzelfde verhaal.

Beeld/Prestaties

Hierover heb ik weinig te klagen. Met een dik vier jaar oude GeForce 9600GT kan alles gerust voor zover de opties het in DX9-mode toelaten op Ultra worden ingesteld. De score van de ingebouwde benchmark varieërt van 60FPS (Medium) tot 45FPS (Ultra), maar in de meeste gevallen kom ik niet onder de 60 ingame. Een monster-PC heb je dus niet nodig om DiRT3 te spelen.

Wat ik wel jammer vindt is dat hier en daar het Medium van het beeld spat:

Zijn we hier de voordelen van tesselation aan het ophemelen?

Open het plaatje in een nieuw tabbald om wat beter zicht op het probleem te krijgen. De poppetjes zijn namelijk lelijk. Het lijkt een beetje op 3DMark2001, je weet wel, de Matrixscène. Tesselation kan vast wat aan de hoekigheid doen, maar je kan ook zonder DX11 heel wat aan de textures en detail van het object doen. Zeker als je bedenkt dat een 9600GT al 60FPS haalt. De auto's zijn van dichtbij ook niet bepaald geweldig (zie het eerste plaatje, en dan bijv. de spiegels).

En SSAO is helaas ook alleen te gebruiken in DX11-mode, ook al werkt het ook in DX9 en DX10.
~[technisch verhaal]
Het maken en uitlezen van de depth buffer kost blijkbaar te veel tijd. Je moet er in DX9 als je geen deferred rendering gebruikt dan wel een hele pass van de gehele scene voor toevoegen om de depth buffer te kunnen lezen, maar dat zou voor snellere DX9/10-videokaarten geen probleem moeten zijn. Bovendien kan je al met DX10 elke depth buffer uitlezen. Als je die buffer dan kan lezen heb je alleen nog maar één beeldfilterpass over de screen space quad nodig om SSAO toe te passen.
~[/technisch verhaal]

Het lijkt er al met al een beetje op dat DX9 wat minder aandacht heeft gehad. Maar goed, het ziet er verder aardig goed uit en de framerate is hoog.

Geluid

Niks mis mee.

Besturing

De handling van de auto's is (ouderwets) goed. Je hebt meer gevoel en vetrouwen in je auto dan in DiRT1 bijvoorbeeld, waar het af en toe gokken was met de besturing. Misschien hebben de auto's nu wel te veel grip, maar dat weet ik niet precies.

Kwaliteit

Zoals tegenwoordig verplicht lijkt moet je eerst flink sociaal en online doen voordat je aan je spel kunt beginnen, of het nu alleen singleplayer is of niet.

Nog voordat het spel opstartte moest ik Games for Windows LIVE (het makkelijke onderdeel) en de LIVE Signup assistant (lastiger, ging niet automatisch) installeren. Nouja, vooruit, als het wat toevoegt (zoals het opstartbaar maken van een spel) moet het maar. Eenmaal opgestart vroeg GWFL of ik misschien een account aan wilde maken. Nee, laat maar, want de herinnering dat GFWL in Fallout 3 weinig (niks) toevoegde, deed me beslissen om het over te slaan. Toen werd er gevraagd of ik misschien een YouTube-account wilde opgeven om mijn replays te kunnen uploaden. Nee, geen interesse. Misschien een MyDiRT-account hebben? Nee. En of je gelijk wat DLC wilt downloaden? Ophoepelen. Zeker weten dat je geen GFWL-account wil hebben? Want als je die niet hebt, wordt er niks gesaved. Vooruit dan maar, omdat je het zo lief vraagt. Hoera. Het hoofdmenu is bereikt.

Helaas wordt bij elke actie die je zo ongeveer uitvoert (races starten, races beëndigen, auto's kiezen) je even duidelijk gemaakt dat je maar meer DLC moet kopen, dat het spel meer biedt als je een YouTube-account opgeeft (om de replays te uploaden), en dat je maar even heel snel een online account van GFWL moet aanmaken. Ik had namelijk gekozen voor een lokaal account:

Beetje vervelend?

Ook wordt tijdens het auto kiezen even goed duidelijk gemaakt dat sommige auto's niet inbegrepen zijn, en dat je maar eventjes bij mag gaan kopen:

Geniaal!

Da's een nieuw niveau van DLC: dingen in je zicht maar onbereikbaar in het spel zetten.

Daarnaast duurt het laden best lang met een snelle HDD (ja, ik weet het, het is geen SSD, maar toch) duurt het laden doorgaans ongeveer 30 seconden per race, terwijl races (vooral de rally's helaas) soms niet langer zijn dan twee minuten.

Samengevat, als je rally zoekt kan je beter naar wat anders zoeken, want je besteedt ruim onder de 10% van je racetijd eraan, mede omdat Gymkhana verplicht en aardig moeilijk is (héél vervelend als je toch per sé de gouden medailles wilt). Bovendien is bijna het gehele autotweak-systeem de prullenbak in gegooid. Het spel is zo wel bereikbaarder geworden, maar je houdt niet veel van het originele idee over op deze manier.

En dat wordt met Showdown alleen maar erger. En da's best jammer, want Showdown is voor zover ik weet een concurrent voor Need for Speed en Burnout en dergelijke: daar hebben we er al meer van. Burnout Paradise bijvoorbeeld is ook leuk, maar dat unieke van CMR (en RBR dan) is nu wel zo ongeveer verdwenen.

En uiteraard word je continu lastig gevallen door DLC-gezeur en GFWL, wat het er allemaal niet leuker op maakt.

Heb jij ook een DiRT 3, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

ik vind de gameplay wel goed, maar al die advertenties enzo zijn zo irritant
Oh man, die advertenties zijn echt een trap in je ballen.
Kotsziek wordt je daar toch gewoon van. Koop je een nieuw spel, mag je gelijk meer gaan dokken voor content die al klaar staat....

Makkelijk cashen sure, maar speelplezier?
Nee, daar draait het allang niet meer om.
En een Youtube account? Wat is er gebeurd met Fraps dan? Laat ze die tijd liever in het spel steken, en GFWL mag ook het graf in en nooit meer opstaan!
Dat is ook belachelijk dan. Ik heb dit spel gedownload (ik koop ook regelmatig games, maar dit is niet helemaal mijn genre) en geinstalleerd zonder enige moeite. En ik kan dan wel niet de multiplayer spelen, ik heb totaal geen last gehad van alle advertenties en herinneringen waarover je het in de review hebt. Het is toch onbegrijpelijk dat het makkelijker en ook nog eens prettiger is om een spel te downloaden. Dan doe je als ontwikkelaar echt iets verkeerd denk ik.

Verder goede review, 5*
Het kan goed komen doordat ik besloten heb om een lokale GWFL-account te gebruiken (omdat ik überhaupt niks van LIVE heb), en dat hij daarom veel gaat zeuren.

Zou ik trouwens mogen weten hoe het daar staat met die gelockte auto's?

[Reactie gewijzigd door Orwell op 27 juni 2012 18:01]

Het zou me niks verbazen als uploaders de DLC er al bij hebben zitten, waardoor legale kopers weer genaaid worden en pirates lekker het spel kunnen spelen met alles unlocked.

Tries maar waar.
Is het ook mogelijk om die compound games over te slaan?
Je moet ze in ieder geval allemaal halen voordat je naar de Gymkhana-finales mag, en dus voordat je naar het volgende pakket echte races mag.

Alleen het crossveld waar je allerhande achievements kan halen mag je overslaan.
Het is inderdaad zo dat rally rijden steeds meer het ondergeschoven kindje wordt. Echter vind ik het rij gevoel, of dat nu arcade-realistisch is wel heel erg goed in dit spel eb daarom toch erg vermakelijk.

Voor mij zou het ideaal zijn als dirt 1 gewoon de "rij-engine" van dirt 3 zou hebben. Graphics vind ik dan niet eens zo'n punt! De banen in dirt 1 zijn veel leuker alleen kan ik niet meer wennen aan het rare rij-gevoel in dat spel :(

Hopelijk komt er ooit weer een keer een goed rally spel...