Gigabyte GV-R777OC-1GD (rev. 1.0) Review

Ruupje 26 augustus 2012, laatste update op 26 augustus 2012, 2.065 views

Gigabyte GV-R777OC-1GD (rev. 1.0)

Pluspunten

• Stil
  • Zuinig
  • Koel
  • Voldoende snel

Minpunten

• Geen crossfire bridge meegeleverd
  • Een mini DP naar HDMI adapter was ook fijn geweest

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb twee van deze kaarten gekocht als upgrade voor mijn HD4870, omdat ik hoorde dat deze erg goed schaalden in crossfire .Ze zijn niet samen aageschaft waardoor Eentje een OC versie is en de ander een gewone. De gewone kon ik zonder problemen flashen met een OC bios.

Gelijk met deze kaarten had ik een nieuw Gigabyte ga-990fxa-d3 omdat het bordje dat ik had geen CF ondersteunde. Dit bord bleek stuk te zijn, waardoor ik aanvankelijk niks dan blue screens had. Dat bordje is inmiddels vervangen en ondertussen ben ik best tevreden over de kaartjes :)

Prestaties

Mijn HD4870 begon zijn leeftijd nu toch stilaan te tonen. Battlefield3 ging hierop niet erg vlot. (wel met de grafische instellingen iets minder) Met twee van deze kaartjes in crossfire is BF3 op ultra goed te draaien (40FPS op 1400X1050 met AA en AF op max). Verder heb ik op deze setup ook nog Skyrim, Diablo 3, Guild Wars 2 en Counterstrike: Global Offensive gespeeld.

Skyrim, D3 en CS GO draaien vlot op de hoogste settings, in GW2 moest ik een paar instellingen een tikje lager zetten (reflections bvb), maar het ziet er nog erg goed uit!

In de fotos zie je de scores in Unigine Heaven en 3dmark 2011, telkens met en zonder Crossfire.

Geluidsproductie

Over de geluidsproductie ben ik ook erg te spreken. In idle zijn de kaarten zo goed als onhoorbaar en ook onder load wordt het geluid nooit irritant. Als ik dit vergelijk met een vriend met een 5950 met stock cooler, is het verschil dag en nacht.

Temperatuur

De koeler van Gigabyte doet goed zijn werk. Onder belasting zit de temperatuur van de kaart tussen de 60-65įC. Dit is ook een heel verschil met mijn oude 4870, die nogal een heethoofd was. De TDP van een enkele 7770 is dan ook slechts 80W.

Twee HD7770's in crossfire is natuurlijk geen super high end setup, maar ik haal wel meer 3DMarks dan bijvoorbeeld een standaard HD7950, voor ietsje minder geld. (Ondertussen is het prijsverschil al wel iets kleiner geworden dan op het moment dat ik ze kocht, maar er is nog steeds verschil)

Heb jij ook een Gigabyte GV-R777OC-1GD (rev. 1.0)?

ik zie op de foto dat je voeding maar 520 watt is. dit is in principe genoeg om deze kaarten te draaien, maar als je gaat overclocken gaat het van de kaarten ook drastisch omhoog. dus ik denk dat dat crashprobleem eerder met je voeding te maken heeft dan die kaarten.
Je hebt gelijk dat 520W niet heel erg ruim bemeten is. Maar met 80W per stuk is de TDP net gelijk aan die van mijn oude kaart. 100(GPU)+100(GPU)+95(CPU)+10(HDD)+100 (mobo) = 405W Als ik het ruim inschat. Dus op piek belasting zou ik toch nog zo'n dikke 100W reserve moeten hebben.
Maar ,en dat kan je ook aangeven in ati ccc ,je hebt een spanning`s piek
die wel tot 20 % kan op lopen ,en dat maal 2.(in jouw geval)

Het word vermogens limiet genoemd en vind je onder handmatige fan instellingen.
Als je test zal je het zelf bemerken,dat het uitmaakt.
Of had je in cross fire dit uit staan?

Review is interesant.Beetje summier,maar wel duidelijk en relevant.*** :)
Ik wil een review van een club 3d 7770 gaan maken,als ik het goede moederbord heb,met pci-ex 3.0 x16 .
Het schijnt 2x zo snel te zijn t.o.v pci-ex 2.0.
Als het volle potensiŽel benut wil worden,moet deze kaart in
een pci-ex 3.0 slot draaien.Is ook zo met een 79xx.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 10 juni 2012 14:40]

Ten eerste, nee pci 3.0 maakt geen verschil met pci 2.0 x16. pci-e 2.0 x8 schijnt niet meer genoeg te zijn voor de allersnelste dual-gpukaarten, maar deze hebben waarschijnlijk nog wel genoeg aan een pci-2.0 x4 of x8. Snel zŠt. Het enige voordeel van pci-3.0 is dus dat je lanes twee keer zo snel zijn waardoor je minder lanes hoeft toe te wijzen, wat bijvoorbeeld handig kan zijn in Quad-fire. Bovendien houdt Ruupje volgens mij al rekening met overklokte kaarten. De 7770's verbruiken echt weinig en als de voeding gewoon stabiel 520W kan leveren is dat prima. De processor en het moederbord verbruiken echt niet meer dan 180W, er is dus 340/2= 170W per kaart beschikbaar. Dat is bijna 2 keer zo veel als ze stock nodig hebben, die voeding lijkt me zat.
Ik zou maar eens een casefan achterin installeren, met 2 van die kaartjes heb je behoorlijk wat hitte in je kast maar weinig mogelijkheid om de hitte naar buiten te werken.
Je krijgt crashes omdat je ULPS aan hebt staan, als je dat uit zet kun je beter overclocken.
Tevens kan je kaart oververhit zijn ondanks dat je GPU maar ~60C is, er zijn namelijk meer componenten zoals geheugen en VRM's die ook gekoeld moeten worden.

[Reactie gewijzigd door unfor op 21 mei 2012 18:34]

Die casefan zat er standaard in, maar heb ik verplaatst om achter achter op het moederbord te blazen. Maar de case staat permanent open zoals je ze daar ziet, dus ik denk dat de hitte wel behoorlijk wegkan. Ik heb ook even aan de VRM's gevoeld en deze waren zelfs met de blote hand goed aan te raken. (Dat was met mijn oude kaart wel even anders!) Qua temperatuur zit het echt allemaal wel goed denk ik.

Dat ULPS uitzetten ga ik wel dadelijk eens proberen. :)
Mis fotos/screens van OCen en benchmarks. Opmaak is netjes inhoud is qua kwantiteit en uiteindelijke kwaliteit iets mager
Korte maar krachtige review! Iets langer leest altijd vlotter, maar toch mooi gedaan!
De review is intussen aangepast. De problemen werden niet door de kaarten veroorzaakt, maar door een kapot moederbord. De CPU, mobo en geheugen zijn intussen vervangen door een MSI Z77-G45A, een Pentium G620 en 16GB ram. Samen met een nieuwe SSD loopt het nu als een zonnetje. :*)