Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop EX 110 Review

Xyzar_ 21 december 2007, laatste update op 21 december 2007, 5.270 views

Logitech Cordless Desktop EX 110

Pluspunten

• kwaliteit
  • design
  • exra functieknoppen (genoeg, niet teveel)
  • compatibiliteit
  • software

Minpunten

• indeling is even wennen

De Buitenkant
De EX 110 wordt geleverd in een stevige doos, volgeplempt met plaatjes en features. In de doos vinden naar natuurlijk het toetsenbordje en de muis twee setjes batterijen, een cdtje en een boekje.

Ik heb het bordje eerst een tijde zitten bewonderen voor ik hem aangesloten heb, want ik vind het een erg mooi bordje. Hij is lekker strak ontworpen zonder (al te veel) knoppen op rare plaatsen. Daarnaast heeft hij een reeks extra functietoetsen, maar vooral niet teveel.

De muis is.. dezelfde muis als die ik 4 jaar geleden ook heb gekocht, enige verschillen die ik eraan kan ontdeken zijn de kleuren van 2 stukjes plastic, en hij voelt wat steviger aan, maagoed.. m'n oude muis is dus al wat jaartjes oud en daardoor wat versleten lijkt me.

De Installatie
Na het USB stekkertje ingeplugged te hebben deed ie het, en na de software geïnstalleerd te hebben (gewoon van cd) deden ook de functieknoppen het.
De functietoetsen verder instellen was een kwestie van een paar muisklikken in SetPoint

De Ervaringen
Allereerst, en natuurlijk ook het belangrijkst: het typen op het bordje.
De toetsen voelen aangenaam aan en maken vooral niet zo herrie als die crappy HP plank waar ik nu op zit te trommelen. Het bord voelt verder leker stevig aan.
De indeling van de plank is wel wat anders dan ik gewend ben, hij is namelijk wat kleiner dan normaal. De pijltjestoetsen zitten deels onder de enter/shift/enzo, de toeten erboven (page up/down enzo) zijn smaller dan gebruikelijk (2 knoppen breed i.p.v. 2, met een grote delete) en de insert is verplaats naar boven, bij de print screen en de pause/break knop. Hij heeft geen scroll lock, en i.p.v. een grote linkse shift heeft hij een kleine en een extra '\'.
Al met al even wennen dus, maar na een weekje was ik er wel aan gewend.

De muis.. doet het, zoals hij zou moeten. verder niks. Heeft ook maar gewoon 3 knoppen en een wieltje, niks extra's.

Wat ik wel opmerkelijk vond was dat de mulimedia knoppen (play/pause/etc.) zomaar met Winamp werken. Niks extra's in hoeve stellen, niks aan gedaan, gewoon het bord aangsloten, geïnstalleerd, en domweg op een knoppie gedrukt om te kijken wat er zou gebeuren en waarempel! het werkt gewoon :)
Heb nog nooit een toetsenbord gehad met extra media knoppen die zomaar werkte met winamp dus was daar wel erg blij verrast mee :)

De bijgeleverde software is lekker straightforward en je kan er alles mee instellen wat je maar wil. Naast de (programmeerbare) extra knoppen kun je alle 12 de F-toetsen een extra functie geven (toegankelijk via de bekende F-lock, zoals meer logitech borden hebben). De eerste 8 zijn al ingesteld, en F9 t/m f12 zijn vrij in te stellen. (f1 t/m 8 hebben functies als MS Word, undo/redo, enzo)
Verder bied het je de optie om een aantal toetsen uit te schakelen (permanent of tijdens games, geloof ik) zoals b.v. de caps lock of de windows toets.
Zo zit je niet ineens in je startmenu tijdens het gamen, of ineens THE SCHREEUWEN TIJDENS HET FORUMMEN :)

Al met al is het een bordje waar je even aan moet wennen, door de indeling die wat krapper is dan bij veel borden. Dit is echter ook wel weer een voordeel wat het is een mooi compact bordje, ik kan er ook lekker mee op schoot werken.
Hij voelt lekker stevig aan, typt lekker en alle knopjes die ik nodig heb zitten erop en werken met mijn programma's.

hier heeft hij wel een normale linkse shift, maar dat heeft de mijne dus niet. andere versie blijkbaar

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop EX 110?

Hoi,

Il heb mij htpc pc in een kast staan en heb met een Trust setje geen enkel bereik als ik de ontvanger in een van mijn USB poorten op de achter kant insteek. De Trust gebruikt de 2,4GHz band en deze zie ik de 27Mhz. Zou dus qua frequentie al beter moeten zijn dus.

Iemand ervaringen met de usb ontvanger aan de achterkant in een kast?

Alvat bedankt.
het is geen USB-ontavnger :+
het is gewoon 1 met een kabel, die je op je bureau zet bijvoorbeeld.

mooie review, heb er zelf ook een gemaakt over dit toetsenvbord, verder inderdaad prima.
vandaag alleen voor het eerst 2x achter elkaar lege batterijen gehad, maar dat ligt aan de batterijen/oplader, niet aan de muis!
"Bereik van zowel eht toetsenbord als de muis zijn dik in orde, heb de muis niet uitgebreid geprobeerd (alleen in m'n kamer, tot een meter of 5 afstand), maar kon met het toetsenbord zelfs m'n kamer uitlopen de gang op en had nog steeds bereik (meter of 5, 6 weg, en door een muur heen)."

Is leuk dat jij dat zegt, maar dat setje heb ook gehad, en al zovaak uitgetest en heeft een lote bereik vanaf het ontvanger kastje. Dit is namelijk een radiografisch setje met maz aan 1,5 meter bereik, daarna is het allemaal vertagend en bagger. De muis is rondom slecht, 400 dpi en werkt bijna op geen één ondergrond fatsoenlijk samen en met games al helemaal niet goed speelbaar. Dus waar jij dit vandaan haalt, joost mag het weten :?
geen idee wat jij gedaan hebt, maar ik heb hem toch echt getest hier en hij doet het toch echt op grotere afstanden dan 1,5m :P
tevens heb ik (zojuist) de muis nog even op een zooi verschillende ondergronden gehad en hij doet het prima hoor..

heb je niet toevallig een slechte ontvanger of een stoorzender ofzo?? :+
Heeft deze nog een Scroll Lock toets?Ik gebruik een Belkin Switch om met slechts éen set monitor-keyboard-muis tussen twee computers te switchen, maar die werkt met een Scroll Lock toetscombinatie en mijn Logitech bleek die niet meer te hebben.
staat in de review ;)

nee, hij heeft geen scroll lock.
Crappy HP plank: hoe oud is die? Tegenwoordig zijn het allemaal Logitech's, evenals de muizen.
Is die muis nog steeds zo'n gigantische batterijenvreter? (in de EX100 set was dat zo namelijk).
De muis is als het goed is een 800 dpi muis. Maar wat wil je voor een setje van 25 euro...
Voor die prijs krijg je een kwalitatief hoogstaand product van Logitech.

Batterij duur kan ik nog niets over zeggen heb hem pas een maandje maar ik verwacht dat de batterij wel minimaal een half jaar mee zal gaan. De oplaadbare batterijen van tegenwoordig hebben capaciteiten van 3000 mAh en die zijn meer dan genoeg (er zit zelf standaard duracells in).
nette revieuw met leuke foto. :)

heb dit setje ook en batterij duur is goed. 1x per maand verwisselen ofzo. (intensief gebruik)
Ik heb er wel sterke oplaadbare batterijen in maar dat lijkt me sowieso logisch. (wie van $$/milieu houdt stopt er geen 12x per jaar gewone in :( ).

Bereik is imo ook prima en de 5meter haalt hij wel.
Muis is idd 800dpi en vind ik ook prima. :)
HIj is alleen een beetje te klein voor mijn handen.

Al met al is mijn mening ook perfecte set voor weinig geld.