Zalman ZM-NC1000 (Zilver) Review

Gamo 21 december 2007, laatste update op 21 december 2007, 1.850 views

Zalman ZM-NC1000 (Zilver)

Pluspunten

• Je laptop staat schuin
  • Je laptop krijgt meer koele lucht (in sommige gevallen)

Minpunten

• Lawaaierig
  • Slechte kwaliteit fans
  • Niet schoon te maken
  • Slechte verdeling airflow

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 2
Deze laptop koeler zit er echt geweldig uit, degelijk, strak en Zalman levert vaak goede kwaliteit koeling die ook stil is. Met deze redenen heb ik deze koeler besteld.

Na het neerzetten van de koeler (Installatie-gemak: goed) en het inpluggen van de USB kabel is de koeler aan te zetten met een knopje aan de rechterkant. Ik drukte hem in, en de koeler ratelde en tikte. Shit, een defecte fan (er zitten er twee in). Na wat gedruk op de fan, en heen en weer geschud hield het ratelen op. Als ik de koeler op de kop houdt, ratelt het weer dus de fan komt tegen de behuizing aan. Bijna teruggebracht.

Hierna de airflow gecontroleerd, de fan is niet bepaald stil op low, het maakt het meeste geluid in mijn kamer (er staat ook een full tower desktop). Op high is het helemaal te gek natuurlijk, maar dat maakt niet uit, jammer dat hij dus op low ook veel geluid maakt.

De airflow, om te huilen. Er komt wel veel lucht vanaf, maar alleen op 2 specifieke plekken, in plaats van dat het over de oppervlakte van de 100den gaatjes is verdeeld. In de praktijk bleek dat mijn laptop fan gewoon geen extra lucht kreeg, omdat er aan de rechterkant van de 'grill' geen lucht verplaatsing is. Dit heb ik moeten oplossen door een A4 vel op de koeler te plakken, met een gat uitgeknipt waardoor alle airflow door alleen dat gat naar buiten kan komen. Zucht.

Verder zijn de fans dus van povere kwaliteit, en het ergste is dat ze niet zijn schoon te maken. Er zitten wel schroeven in het product, maar het is vastgelijmd. Met veel stof heb je dus een probleem. Ook niet echt wat ik verwachte van zo'n product.

Het lijkt er overigens op dat Zalman dit product niet meer verkoopt, en nu weten we waarom. Geen aanrader van mijn kant. Enige handige nog aan de koeler is dat de laptop schuin komt te staan wat lekker tikt, en dat er dus meer koele lucht onder je laptop komt, maar je moet er wel veel voor opofferen.

Heb jij ook een Zalman ZM-NC1000 (Zilver)?

wat een crappy item als ik dat inderdaad zo lees... Wat ik alleen niet snap is dat je dit nodig had voor je laptop... Het was denk ik goedkoper geweest om een nieuwe fan voor je LT aan te schaffen??
geluid van de fans ws wel te evrwachten lijkt me, het is een dun dingetje, dus me dunkt dat er kleine fans in zitten, die moeten nu eenmaal harder werken :P

wel opmerkelijk dat de luchtstroom die eruit komt zo slecht is
De fans zijn beide ongeveer 65mm, op low rpm maken ze jammer genoeg teveel geluid. Ik heb het aangeschaft zodat ik de interne fan van de laptop spaar, omdat het stiller is dan de interne fan (niet regelbaar) en zodat andere componenten wat meer lucht krijgen.
De cijfers op de website (18-25dB) en de grafiekjes zagen er zo mooi uit.... Jammer! Als ik het zo hoor zou ik hem nu alleen nog als onderzetter gebruiken. Het idee sprak me aan, dat je door die fans op low kan voorkomen dat je interne fan steeds aanslaat. Nu zie ik er vanaf, bedankt voor de info!
Als ik deze review lees:

Die is er toch wel tevreden over, en de temperatuur daalt ook nog mooi.
Jep, de interne fan van de laptop slaat nog maar incidenteel aan dus de temps zijn zéker lager geworden. Anders was het alleen een dure onderzetter xD