Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver) Review

Emphyrio 19 december 2007, laatste update op 20 december 2007, 1.441 views

Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver)

Pluspunten

• Stil out-of-the-box
  • Koel door slimme airflow
  • Strak uiterlijk
  • Goede service van de fabrikant

Minpunten

• Plastic beschadigd snel
  • Lastig om HD in 5.25" bay te plaatsen
  • Grote CPU-koeler past niet standaard

Kwaliteit voeding Score: 4
Een kast die out-of-the-box stil is, dat is de Nexus Breeze. In combinatie met de Scythe Ninja passieve CPU-koeler heb ik een fluisterstil Ún koel systeem. Hoewel deze kast al enige jaren op de markt is, heb ik hem toch gekozen voor mijn nieuwe zelfbouw-pc. De voornaamste reden om voor deze kast te kiezen en niet voor een modernere, is dat hij (bijna) volledig gesloten is aan de voor- en zijkanten. Geen extra ventilatiegaten dus. Zo kan er geen geluid ontsnappen in de richtingen die er toe doen. En dat merk je.

Wat voorafging

Van de eerste Nexus Breeze die ik ontving was het toppaneel lichtelijk gescheurd bij het schroefgat. Niet onoverkomelijk, maar gezien de prijs van 160 euro toch maar geretourneerd. Wat schertst mijn verbazing: de tweede kast had op exacte dezelfde plek een scheur. Uit navraag bij Nexustek bleek het om een beschadigde batch te gaan. Binnen een dag had ik een nieuw toppaneel op de mat liggen. Goede service van Nexustek dus.

Ervaringen bij het bouwen

De volgende punten kwam ik tegen bij het bouwen:
  • Om de de Scythe Ninja koeler te laten passen moest de middenbalk verwijderd worden. Geen groot bezwaar, de middenbalk dient alleen om de PCI-kaarten extra ondersteuning te bieden m.b.v. klembruggen. Zonder gaat het ook prima.
  • De buitenkant van de kast is gemaakt van zwak plastic. Door een schroefje iets te hard aan te draaien kreeg ik al direct een barst in het plastic van de ventilator. Het loshalen en vastschroeven van de plastic onderdelen vraagt om grote omzichtigheid.
  • Ik gebruik een Nexus Disktwin om vibraties van de harde schijf te dempen. Tijdens het monteren bleek dat de toegang tot de 5.25” sleuven geblokkeerd werd door het moederbord. Ik heb de harde schijf dus vanaf de voorkant er in geschoven, na het aluminium frontje losgewrikt te hebben. Voor CD/DVD-spelers moet je dit sowieso doen, maar voor een harde schijf was het niet nodig geweest. Tip: plaats alle 5.25” apparaten voordat je het moederbord vastschroeft.
  • Ik had enige moeite om de meegeleverde fancontroller juist aan te sluiten. Je moet beide aansluitingen en beide meegeleverde verlengkabels gebruiken. Het was handig geweest als er een handleiding of verklarende tekening was meegeleverd, maar die hoort niet tot de standaarduitrusting.
  • De ventilator aan de onderkant van de behuizing zit wel erg strak op het moederbord. De aansluitingen voor het front panel zitten enigszins bekneld, maar het past net. De ventilator moet voor je begint met bouwen als eerste worden losgeschroefd, zodat je er goed bij kunt.
  • Om de extra 4-polige ATX voedingskabel te kunnen bereiken op het moederbord moest ik de voeding losschroeven. Tip: eerst de voedingskabels vastklikken, daarna pas het moederbord plaatsen.
Gebruikerservaringen

Hij is erg stil. Het uiterlijk is in orde, het ziet er strak en zakelijk uit. De temperatuur van de CPU (Core 2 Duo E6750) blijft rond de 30 graden hangen bij volledige belasting. Dat lijkt me absoluut koel genoeg met ruimte voor overklokken, mocht je dat willen. Ik denk wel dat een grote videokaart de luchtstroom enigzins zou belemmeren. Langs de 8400GS die ik nu gebruik kan de lucht gemakkelijk passeren.

Om hem nog iets stiller en koeler te maken kreeg ik nog de tip om de standaard koeler te vervangen door een 120mm Noctua ventilator. Die verplaatst met minder geluid meer lucht. Maar voor mij blijkt de standaard ventilator al stil genoeg te zijn.

De kast is bijzonder geschikt voor mensen die zonder te knutselen een stil systeem willen hebben. Dankzij de slimme airflow blijven een passief gekoelde CPU en videokaart prima koel. Gamers zou ik een andere kast aanraden, maar voor alle andere gebruikers is het een prima beestje.

Heb jij ook een Nexus Breeze 500 (ATX12v 2.01, 500W, Zilver)?

Goede service van fabrikant lijkt me ook een noemenswaardige positieve eigenschap :)
Je hebt gelijk, ik heb het er bij gezet.
Ik heb een Breeze 400, 2e hands gekocht als compleet systeem en ben er erg tevreden over (lekker stil). Goede review 8-)
Zelf ook de Breeze 500 gehad, had me rad van me watercooling op het gat aan de onderkant gefixed (dus de lucht werd aangezogen door de radiator heen). Erg leuke en stille kast, echter de voeding had wel iets stiller gemogen. Alle wat luidere dingen in de kast werden wel goed gedempt.
Ik heb ook een systeem in deze kast
De voeding ( real silent nx-5000)is inderdaad niet stil ;
ik heb hem vervangen door een corsair( seasonic ) die je echt niet hoort
Verder wel een degelijke en mooie kast die nog steeds goed bevalt
Bij mij werkte de fancontroller niet en ik kreeg direct een nieuwe opgestuurd van nexus
inderdaad goede service

werner
Het blijkt maar weer: stil en stil zijn toch twee verschillende dingen :) . Als je in dezelfde ruimte als je computer slaapt, dan moet hij echt onhoorbaar stil zijn. Voor normaal gebruik vind ik het genoeg als de computer 'fluisterstil' is. Onhoorbaar stil zal het met de standaard Nexus Breeze inderdaad niet lukken.
mjah als ik slaap hoet het niet stil te zijn... fluisterstill is genoeg. Maar voor sommigen maakt dat meer uit dan voor anderen.