Transcend StoreJet TS0GSJ25R Review

KSausGR 19 december 2007, 890 views

Transcend StoreJet TS0GSJ25R

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Voelt solide aan
  • Eenvoudige installatie van HDD
  • Leesprestaties OK
  • Goedkoop

Minpunten

• Schrijfprestaties i.c.m. mijn HDD matig

Nadat het moederbord van mijn oude laptop het loodje gelegd had, kwam de 40 GB 2,5" IDE schijf ineens vrij voor een andere toepassing: een externe harde schijf.

Nadat ik eerst via een of andere vage webshop een soort pickwick doosje besteld had, waar de harde schijf geeneens in paste, heb ik besloten een merkbehuizing te kopen. Mijn keus is daarbij gevallen op de Transcend StoreJet, aangezien deze goedkoop was en ik goede ervaringen met Transcend geheugenproducten had. Bij de online shop van Transcend zelf heb ik er ¤11,60 voor betaald.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van deze behuizing is werkelijk uitmuntend. Alles zit stevig in elkaar en voelt solide aan. Geen last van scherpe randjes en dergelijke.

Inbouwmogelijkheden & installatiegemak
Over de inbouwmogelijkheden kan ik kort zijn: er passen alleen maar 2,5" 9.5mm IDE schijven in deze behuizing. Er bestaat ook een aparte SATA versie.

Het installatiegemak is ook ruim voldoende. Het enige dat hoeft te gebeuren is het losdraaien van twee schroefjes, het insteken van de harde schijf op de printplaat, het geheel weer in de kast schuiven en de schroefjes weer vastmaken. De chipset wordt door Windows XP direct herkend, komt geen extra driver aan te pas.

Koeling
De harde schijf ligt direct met één kant tegen de aluminium buitenkant van de behuizing aan. De warmteoverdracht is daarom erg goed. Ik heb nog nooit ook maar iets gemerkt van eventuele overhitting van de harde schijf.

Prestaties
De behuizing beschikt over een Jmicron JM20335 IDE to USB bridge. De leesprestaties van de externe harde schijf zijn prima en liggen op hetzelfde niveau als wanneer de schijf intern gebruikt wordt.

De schrijfprestaties blijven hierbij echter flink achter. Intern is de schijf zeker instaat tot het produceren van 15 MB/s, in de externe behuizing blijft dit op ongeveer 3 MB/s steken. Dit is natuurlijk niet veel, en dat is eigenlijk het enige nadeel van deze behuizing.

Ik moet overigens wel aantekenen dat in de andere externe behuizing die ik met deze harde schijf gebruikt heb precies hetzelfde beeld bestond, hoewel daar een andere chipset in zat. Misschien is het een manco van deze schijf in combinatie met een IDE to USB bridge in het algemeen?

• Hitachi IC25N040ATCS04-0 (40GB, 4200 rpm, 2,5")

Heb jij ook een Transcend StoreJet TS0GSJ25R?