Specificaties GF 8800 GTS, 320MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHF9 Review

Toby01 18 december 2007, 1.078 views

XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHF9

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Prestaties
  • Modbaarheid

Minpunten

• Warmtproductie
  • 96SP terwijl ik graag misntens 112SP had gezien.

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Na 3 jaar een leuke ASUS Nvidia 6800 te hebben gehad werd het weer tijd voor een upgrade. Nadat ik MOH Airborne in de winkel had zien liggen kon ik hem niet laten staan. Ik kwam tijdens het spelen met mijn 2,4Ghz Northwood en Geforce 6800 gauw achter dat die niet de performance ging brengen die ik graag wilde zien. Toen maar besloten een nieuw systeem aan te schaffen, waarmee ik vervolgens flink aan het overklokken geslagen ben:

- E6850 @ 3.84 Mhz
- Scyte Mugen Infinity
- 2GB Ballistix Tracer PC6400 @ 1200Mhz
- ASUS P5K-E
- XFX 8800GTS 320MB + Thermalright HR-03 PLUS
- Corsair HX520 PSU

Featureset
XFX heeft de videokaart zeer mooi en degelijk verpakt. De videokaart was goed beschremt en met schuim omringd. Mag ook wel met zo'n dure kaart. Ik kreeg er een game bij: Lost Planet. Heb ik proberen te installeren maar kostte te veel moeite met het maken van die vervelende Steam (Valve) accounts. Verder meegeleverd:

- DVI apdapter
- S-video kabel
- Drivers
- Manual

Warmte/geluid
Eenmaal aangesloten en geboot in Windows was het eerste dat mij opviel dat de kaart redelijk stil was. Ik had me echter flink vergist. Na de laatste versie van Rivatuner te hebben gedownload zag ik dat temperatuur rond 70*C idle draait met een fan speed van 60%. Ten eerste vond ik dat zeer heet. Dus fan op 100%. Ten tweede, een hels kabaal van de fan op 100%. De temperatuur kwam toen wel rond de 54*C te zitten, maar wat een geluidsproductie. Dat was voor mij dan ook maar meteen een reden om naar een aftermarket koeler te gaan zoeken, en wel in de vorm van een Thermalright HR-03 PLUS. In één woord fenomenaal. Lage temperaturen en een lage geluidsproductie. Idle temps gezakt naar ca. 41*C.

Prestaties
Out of the box is the 8800GTS een zeer snelle videokaart. MOH Airborne was luste hij rauw. Jammer dat MOH Airborne geen AA ondersteund; ik had graag willen weten of dat een grote impact op de gameplay zou hebben gehad. Ik kan vertellen dat spelen met AA en Flight Sim X wel een impact op de prestaties heeft maar niet zodanig dat het niet meer te spelen is.

Op stock settings haalt de kaart i.c..m systeem 9200+ marks

Overklokbaarheid/modbaarheid
Voor mij het meest interssante onderwerp van een videokaart. Hoe ver kan ie? Met mijn 6800 had ik extra Vertex shaders en Piplines weten te unlocken m.b.v. Rivatuner (dus met software) waarna de GPU vrijwel gelijk was aan die van een 6800 Ultra. Als dat ook met de 8800GTS zou lukken zou dat betekenen dat de extra 22 Shader Procsessors (SPs) beschikbaar gemaakt zouden kunnen worden waarna de GPU vrijwel gelijk is aan die van een 8800GTX die er 128 heeft. Nvidia heeft echter geleerd van de Geforce 6 series en heeft de SPs nu harware matig uitgeschakeld. Dus die droom werd aan diggelen geschopt.

Toch maar proberen te kijken hoever ik heb kunnen komen. De spcecificaties pp de doos geven aan de GPU en geheugenfrequentie respectievelijk 500 en 1600Mhz zijn. Mijn doel: GPU hopelijk ca. 600 Mhz en voor het geheugen rond de 1800Mhz. Tot mijn verbazing ging de GPU stabiel tot 702 Mhz!! De shaders frequentie ligt standaard op 1188Mhz (volgens rivatuner). Deze kon ik met behulp van rivatuner handmatig overklokken naar maar liefst 1782Mhz (normaal automatisch bijgesteld met frequentie van de GPU). Met het geheugen haalde ik 1880Mhz. Doel bereikt. Toch vrij weinig vond ik. Alles erboven zorgde voor een lock-up.

Dus toch maar gaan zoeken naar wat andere gebruikers voor hun geheugen wisten te behalen: rond de 2000Mhz bij de meeste! Misschien had ik een ongelukkige kaart. Verder ben ik er ook achter gekomen dat het meegeleverde geheugen op de 8800GTS ontworpen is voor 1800Mhz, dus dat moet iedereen kunnen behalen. Verder ben ik te weten gekomen dat je een zogenaamde Pencil Mod kunt uitvoeren; met een potloodje op een bepaalde resistor krabbelen om het voltage van je geheugen op te schroeven. Resultaat? Ik kan mijn kaart naar 2000Mhz tillen.

Kortom:
- GPU van 500 naar 702 Mhz
- Shaders van 1188 naar 1782 Mhz
- Geheugen van 800 naar 1000Mhz (2000Mhz effectief)

Op de overklokte settings komt de temperatuur met de HR-03 PLUS niet boven de 54 graden uit tijdens het gamen.

3Dmark06: 13043 marks

Aanschafprijs was 264 euro in oktober 2007. Gemiddelde prijs vind ik voor dergelijke prestaties.

Heb jij ook een XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHF9?

Zo nice man 40 % meer performance in 3d mark(maar dat is niet echt realistisch), want ga er maar vanuit dat je in game maar paar procent of paar frames op vooruit gaat. toch wel nice overgeklokt verder met je systeem.