Audio-Technica ATH-M50 (Zwart) Review

Heilige Kaas 14 mei 2012, laatste update op 13 april 2013, 3.243 views

Audio-Technica ATH-M50 (Zwart)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Strakke bass

Minpunten

• Sibilance
  • 'gesloten' klank

Ik ga geen echte review schrijven maar een stukje informatie met wat karaktereigenschappen van de headphone.

Bouwkwaliteit is top! Erg stevig en ze zitten fijn. een nadeel vind ik wel dat de oorschelpen draaien, hierdoor gaan ze raar zitten als je ze om je nek draagt. Het is gesloten en de demping is redelijk, goed te noemen voor een semi-on ear model.
Er is geen versterker nodig en is daarom goed te gebruiken met mobiele apparaten. Een DAC levert wel een verbetering van de kwaliteit op maar het is het niet waard er erg veel aan uit te geven.

En het belangrijkste: Het geluid.
Opzich is dit een erg goede koptelefoon die veel waar voor zijn geld geeft en veel detail heeft. Het is geen koptelefoon met een natuurlijk geluid. Het is naar mijn gevoel alsof het geluid je hoofd in wordt geperst in plaats van (wat ik mooi vind) een rustig natuurlijk geluid dat je omringt en die wat afstand van je heeft. De instrumenten zijn redelijk goed van elkaar te onderscheiden. Dit is vaak ook een eigenschap van gesloten koptelefoons maar ik heb stukken beter gehoord.

Verder klinkt het geluid dun. Dat wil zeggen dat mannenstemmen klinken alsof ze erg plat zijn, niet vol en warm maar als een skype gesprek met een slechte microfoon. Mijn vermoeden is dat dit wordt veroorzaak in een dip in de buurt van de 100Hz. In de treble zit een piek die de koptelefoon erg gevoelig maakt voor ssssibilance. Scherpe pieken in het geluid bij S klanken die bijna pijn doen aan je oren zijn het gevolg. Deze piek ligt bij 9kHz. Voor zover ik tot nu toe heb begrepen uit andere ervaringen kan er met een piek bij de 5kHz (en alles ertussen) ook sibilance optreden en dus is het afhankelijk van je eigen oren waar je gevoelig voor bent.

De bass is erg strak en puchy. Mids zijn ook goed voor zover ik me kan herinneren, ze zijn wel wat lager in volume. De hoge tonen zijn sterk aanwezig.

Conlcusie:
Je moet echt zelf gaan luisteren naar koptelefoons om te weten waar je van houdt. Misschien is het zo dat je aller eerste koptelefoon ook je voorkeur gaat worden maar toch is het verstandig om te gaan luisteren. Dit kan bijvoorbeeld bij Hobo Hifi. Het is dan slim om pen en papier mee te nemen en van elke koptelefoon wat opschrijven wat je opvalt of wat je lelijk of mooi vind. Ook al is het een koptelefoon van 1000 euro. Als je dan verschillende koptelefoons heb gehoord kan je bijvoorbeeld hier in het headphone forum advies vragen.
Dus wees slim en voorkom een miskoop! Ik zelf heb na mijn eerste echte koptelefoon twee miskopen gedaan. Dat is deze m-50 en de K550. Eigenlijk zijn ze allebij hetzelfde qua geluid. K550 is wel wat beter, gebalanceerder en met een diepere soundstage. (erg goed voor klassiek IMO)

Conclusie over de headphone zelf:
Het is een aardig goede headphone. Best goed voor het geld maar sterk afhankelijk van je voorkeuren. Als je er van houdt dan is het zeker de moeite waard. Deze review klinkt misschien negatief maar dat komt omdat het een goede allround performer is. Hij blinkt nergens in uit maar doet ook niks slecht, op de soundstage na. Maar ook dit is een kwestie van smaak, er zijn van mensen die het mooi vinden dat het geluid zo opgesloten klinkt.

Als er vragen zijn dan stel ze maar!

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50 (Zwart)?