Aten CS-1764 KVM-Switch (4 Ports, DVI, USB) Review

falco.paul 18 december 2007, 1.833 views

Aten CS-1764 KVM-Switch (4 Ports, DVI, USB)

Pluspunten

• Werkt zoals door de fabrikant beschreven
  • Kwaliteit van het beeld is echt perfect
  • Stevige metalen behuizing
  • Redelijke prijs
  • Support voor redelijke hoge resolutie.
  • Tot vier poorten!
  • Hotkeys werken erg goed
  • Veel mogelijkheden zijn configureerbaar
  • Je hoeft geen software te installeren
  • Support voor nagenoeg alle O/S

Minpunten

• Kabels niet goed op maat gemaakt
  • Vista doet vreemd bij hoge resoluties als je de switch niet de focus hebt gegeven aan een PC die opstart
  • Support van ATEN zeer slecht

Features Score: 4
Ik heb deze KVM nu een maand in gebruik.
Functionaliteit is goed, en kwaliteit ook prima. Supermooi beeld (en geluid).
Microfoon nog niet getest, maar dat zal ook wel goed zitten.
Muis/keyboard via USB loopt ook goed.

Bij het aansluiten even op letten dat muis en keyboard aan de VOORKANT moeten worden aangesloten, en dus niet achter!

Paar kleine puntjes waar je wel van op de hoogte wil zijn:

De meegeleverde kabels zijn aan het einde niet goed op maat gemaakt.
Dat wil zeggen, aan de kant van de switch splitst de draad op in een ader voor de DVI ingang, een ader voor microfoon/speaker en een USB ader.
Het punt is dat de individuele aders eigenlijk (in mijn verpakking) te weinig speling hebben om de 'trek' van de DVI ader op te vangen, en derhalve glippen vooral de dunne speakerdraden er gemakkelijk uit.
Dit probleem is wel eenvoudig op te lossen door wat (op zich vrij goedkope) verlengkabeltjes te gebruiken, maar het voegt weer wat kosten toe en het is ook zeker niet zo elegant! Het is triest dat bij een goede KVM fabrikant als Aten dit door de kwaliteitscontrole is gekomen.

Bij hoge resoluties schakelt Vista bij opstarten niet daar de correcte (laatst gekozen) resolutie (dus ipv 1920x1200 naar bijvoorbeeld 1024x800) ALS (en alleen ALS) de KVM niet de view-focus heeft voor het apparaat dat opstart. Volgens de site is dit op te lossen door de juiste monitor driver te kiezen, maar bij mij werkt dat niet. Je hebt dus wel gewoon beeld, maar Vista heeft dan dus de resolutie verlaagd. Als je vervolgens in de display-properties de hoge resolutie aangeeft werkt alles gewoon verder goed.

Had persoonlijk liever gezien dat keyboard en muis aan de achterkant van de switch waren aangesloten.

De support van Aten is zwaar onder de maat. Probeer maar niet een case aan te maken op hun site. De support wordt geleverd door Koreanen die simpelweg geen Engels beheersen. Na vijf frustrerende 'communicaties' heb ik het opgegeven. Echt heel slecht.

Ten slotte...

Maar laat dit je niet weerhouden om de switch toch te kopen. Het werkt namelijk allemaal erg 'sweet'. Het enige echte minpunt waar je wel eens tegen aanloopt is bovengenoemd punt twee. Maar aangezien drie van mijn vier apparaten toch altijd 'on' zijn is dit eigenlijk geen groot minpunt.
Als ik een computer opstart zorg ik gewoon de dat switch even focus geeft aan die PC en dan is er geen enkel probleem.

Vergeet ook niet te checken dat al je apparaten DVI ondersteunen!

Ten slotte nog even dit: ik heb een Dell Vostro 400 die niet wou opstarten als ik de KVM direct op een USB poort aansloot. Probleem ging weg nadat ik de KVM switch op via een klein extern 4-poorts USB extendertje had aangesloten (welke op de Dell was aangesloten). Overigens is de USB implementatie van de Dell Vostro 400 erg buggy, want hij wil ook niet opstarten met een direct aangesloten USB harddisk. Met andere woorden: het lijkt mij een Dell Vostro 400 probleem, en niet een switch probleem. Maar er is dus omheen te werken...

Heb jij ook een Aten CS-1764 KVM-Switch (4 Ports, DVI, USB)?

Tegenwoordig heeft Aten ook de CS62DU. Dit is een cable-KVM-switch met DVI en USB. Misschien iets minder geschikt voor de veeleisende gebruikers en maar geschikt voor 2 computers, maar aanzienlijk goedkoper. De prijs is momenteel 66,60.

Dit is misschien een beetje off-topic, maar ik heb goed moeten zoeken naar een 2-poort KVM-switch met DVI en USB voor minder dan 100 euro. Vandaar dat ik er andere gebruikers er graag op wijs (Ik heb hem nog niet binnen, dus nog geen ervaring hoe het werkt)
Ik heb het nieuwe model de 1764A en deze heeft de usb aansluitingen aan de achterkant. De beeldkwaliteit is perfect en gewone usb en muizen worden goed gevonden. Mijn scherm van het G15 toetsenbord doet het niet, dat komt door de usb hub denk ik die in de ATEN zit.

De kabels zijn lang genoeg. Audio erop gebruik ik niet maar wou vooral een helder beeld en deze 4 poorts kvm is een goede vervanger van mijn oude 4 poorts VGA kvm schakelaar.