Specificaties Socket 1155 • ATX • Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z77 Extreme4 Review

jonashendrickx 3 februari 2013, 4.108 views

ASRock Z77 Extreme4

Pluspunten

• Overklokbaarheid

Minpunten

• ATX Formaat
  • iGPU voltage kan niet gemonitord worden

Layout Score: 3
Case: Antec P280
CPU: Intel Core i5-2500k
CPU Cooler: Corsair H60
RAM: Corsair XMS3 1333MHz CL9 2x4GB
PSU: Antec HCG-620

Design
Op het design kunnen we allemaal niets aanmerken. Het ziet er zeer mooi en duur uit. Meer moet het niet zijn. Het enige wat ik jammer vind aan het moederbord is dat het geen echt ATX formaat is. Ook al staat die als ATX formaat (305mm x 244mm / 12" x 9.6") aangegeven, is dit bord 305mm x 218mm of 12" x 8.6". Op het eerste zicht is dit geen probleem zou je denken. Hij mount dan ook perfect in je case. Maar ik zie dus de kabels achter mijn back panel in mijn case. Voor sommige cases zal dit niet erg zijn. Maar als je een case hebt waar je de back panel ziet is dit erg lelijk. En mijn cable management is een beetje naar de vaantjes. Zoals je ziet is mijn cable management ook niet perfect. Maar ik ga geen geld meer steken in deze build. En wacht ik op Haswell om hem mooier af te werken. Maar in Afbeelding 1 zie je duidelijk wat ik bedoel, wat die ene inch kan uitmaken in mijn Antec P280.

Overklokken
Overklokken was wat moeilijk voor mij persoonlijk gezien ik nooit echt ervaring had buiten met SetFSB en een Q6600. Ik heb een mooie overklok stabiel gekregen op 4.4GHz met een i5-2500k rond 1.35-1.36v. Ik ben niet verder gegaan.

Het werkgeheugen overklokken of de timings aanpassen is uitstekend geworden in BIOS 2.80. Ik heb een goedkoop Corsair XMS3 1333MHz 2x4GB CL9 kitje stabiel gekregen op 1600MHz CL10 1.5v. Er zijn redelijk veel opties beschikbaar om je werkheugen te tweaken zoals je hem zelf wilt, vele opties zijn wel slecht gedocumenteerd, zelfs op Google.

De integrated GPU overklokken is mij een raadsel. Ik vind dit hiervoor een slecht moederbord. Omdat je nergens kan zien wat je iGPU voltage is. Dus weet je ook niet meer of je veilig zit met het voltage of niet. Dus je weet ook niet welk LLC level je kan gebruiken. Maar opgepast mensen! Als je je CPU overklokt en dan nog eens de iGPU moet je rekening houden dat door Vdroop ze op elkaar in gaan werken en kan je zo je voormalig stabiele CPU overklok onstabiel maken. Dus ook als je een Virtu MVP lover bent raad ik aan de iGPU gewoon uit te schakelen in de BIOS. Als je het toch wenst te gebruiken raad ik aan om de iGPU in Furmark te stressen en terwijl Prime95 op te zetten. Maar voor 99.9% onder ons is dit niets om je zorgen over te maken.

Software
De bijgeleverde software gebruik ik echter niet. AXTU hapert vaak wanneer je een instelling wilt doorvoeren en uiteindelijk moet je rebooten om het in effect te laten gaan. En ja uiteindelijk installeer je het zelfs al niet meer.

THX Studio was wel een mooi programma'tje dat bijgeleverd werd. Je geluidskwaliteit kan enorm verbeterd worden. Je kan natuurlijk ook de Realtek HD Audio Equalizer gebruiken en zelf tweaken en dit programma'tje algeheel skippen. Maar het is echt de moeite om dit eens te installeren en te vergelijken. Het garandeert je dat wauw effect.

Windows 8
Sinds enkele maanden ondersteunt dit moederbord Windows 8. Je hebt echter twee mogelijkheden om Windows 8 te installeren. Als je AHCI modus hebt aanstaan kan je op het F11/F12 boot menu kiezen tussen bijvoorbeeld om de DVD van Windows 8 in UEFI of AHCI modus te draaien.

Wat wil dit zeggen?

Als kiest voor UEFI installatie zal Windows in totaal 3 extra partities aanmaken. Bij AHCI is dit slechts één extra partitie van 350MB. Voor een propere dual boot zal je voor de AHCI methode gaan kiezen. Als je voor een snellere boot wilt gaan kies je voor de UEFI installatie. Een voorbeeldje deze keuze is hieronder gegeven:

Heb jij ook een ASRock Z77 Extreme4?

Reviews door de redactie

kunnen mensen wel -1tjes geven, maar als je een kwali-board wil, koop je geen asrock. Asrock was de budget-lijn van Asus.
Goed zo! Was. Nu niet meer :) Sinds ze in 2007 de aandelenmarkt op zijn gegaan is het bedrijf gegaan van goedkope foxconn -achtige troep maken naar wat meer solide producten.