Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 449 (Zwart) Review

me_mrtn 15 mei 2012, laatste update op 15 mei 2012, 7.458 views

Sennheiser HD 449 (Zwart)

Pluspunten

• Neutraal geluid met goede bass
  • Design en bouwkwaliteit

Minpunten

• Prijs?

Introductie en aantekening
Na jammer genoeg kort gebruik van mijn AKG Q350's (linkerdop geen geluid en mini-jack kapot ondanks zorgvuldig gebruik) heb ik op 11 mei besloten een nieuwe headset aan te schaffen. Na wat voor onderzoek heb ik besloten de Sennheiser HD449 aan te schaffen, welke ik voornamelijk zou gebruiken voor het beluisteren van audio en een enkele keer een film. Ik moet aantekenen dat ik zeker geen audiofiel ben, maar zeker wel kan genieten van een divers, vol en neutraal geluid. Daarnaast zal ik deze review ook updaten na enige tijd om aan te geven hoe ik er op dat moment over denk.

Specificaties
Kabellengte - 1,4m
Verlengkabel - 1,6m
Bijzonderheden - pouch

Verpakking
De Sennheiser HD449 wordt, zoals we van Sennheiser kennen, geleverd in een transparante plastic verpakking. Deze verpakking is een hel om open te maken en mocht je gesteld zijn op je nagels, dit dan ook niet met je nagels openmaken. Buiten op de verpakking is dat deze koptelefoon in de "Excellent Sound Stage" valt en onmiskenbaar van Sennheiser is. Achterop is nog een kleine samenvatting van de specificaties terug te vinden in allerlei talen. Al ster van de show steelt de koptelefoon binnen in de verpakking natuurlijk alles. Naast de koptelefoon is de kabel netjes in een kartonnen doosje verpakt, net zoals de pouch. Ook is verlengkabel terug te vinden.

Design
De koptelefoon heeft voor mij een prachtig neutraal design. Zo is de koptelefoon geheel zwart, met uitzondering van enkele glimmende elementen op de oorschelpen. Verder is het logo bovenop de beugel enkel verdiept en in dezelfde stijl gehouden. De kussentjes aan de oorschelpen en de beugel zijn helaas niet van echt leer, maar zijn toch lekker veerkrachtig en komen zeker niet goedkoop over. Op de oorschelp zelf is aangegeven voor welk oor de schelp is bedoeld. Daarnaast kunnen de schelpen kantelen en de schelphouder kan ook nog licht draaien. Dit is voornamelijk handig als je niet beide schelpen over je oren wilt hebben. De kabel is afkomstig uit de linkerschelp en is daarbij van een stevige plastic constructie voorzien. Deze 1,4m lange draad is gemaakt van een stroef materiaal, welke uitmondt in een stevige 3,5mm mini-jackplug. De pouch tenslotte is van een synthetisch materiaal gemaakt, wat wel degelijk goed aanvoelt. Met een trekkoord is deze pouch goed "af te sluiten".

Eerste indruk
Ik heb eigenlijk weinig ervaring met koptelefoons en in het verleden alleen maar inears gebruikt, afgezien van een enkel moment waarbij ik even een koptelefoon heb geleend. Direct nadat ik de koptelefoon had gekocht heb ik deze gebruikt op mijn iPhone 4, welke gevuld was met diverse soorten muziek. De muziekbestanden bestaan voor het grootste deel uit 320kbps AAC-bestanden, enkele ALAC- en MP3-bestanden. Deze MP3-bestanden zijn van lagere kwaliteit, maar hier merkte ik met mijn vorige setjes al het verschil in kwaliteit. Ik heb gedurende een halfuur mij verbaast over het neutrale geluid wat de HD449 verspreidt, terwijl ik ook geen last van het bekende kabelgeluid zodra ik mijn hoofd bewoog. Ook werden omgevingsgeluiden gedempt. Na mijn eerste kennismaking heb ik de koptelefoon in de pouch opgeborgen, wat makkelijk ging.

Geluid
Zoals ik al in de introductie aangaf ben ik zeker geen audiofiel. Hoewel ik wel enig verstand heb van audio ben ik niet het type van gesmeden audio-apparatuur bij maanlicht door de goden van de maan Lysithea. Mijn muzieksmaak loopt uiteen van jazz (Brubeck Quartet), pop (Katy Perry), dance (2 Unlimited, David Guetta), electro (Justice, Daft Punk), rock (Muse), grunge (Pearl Jam) tot de befaamde/beruchte indie, enfin genoeg dus. De geďnteresseerden mogen natuurlijk altijd een kijkje nemen op mijn Last.fm-profiel. Om nu te zeggen dat dit een ultieme muzikale ervaring is, nee, dat kan ik ook niet zeggen. Maar voor de consument/muziekliefhebber die meer dan alleen naar de Top40 luistert is deze koptelefoon meer dan geschikt. Zoals ik al eerder aangaf heb ik verder weinig ervaring met een koptelefoon met uitzondering van de Sennheiser HD205-II van een familielid. In vergelijking met die koptelefoon geeft de HD449 een veel neutraler, helder geluid door. Waar de HD205-II in de hogere tonen een goed geluid geeft, gaat de HD449 hier op verder met de middentonen en vooral met de bas. Het is niet zo indringend als bij een inear met een goede bass, maar de bass is zeker wel aanwezig. Mocht je een liefhebber zijn van voornamelijke dubstep, hardstyle en soortgelijke bass-afhankelijke stijlen, dan is deze koptelefoon zeker niet geschikt. De bass is aanwezig, niet storend en ik vind het erg prettig. Waar ik vooral van onder de indruk was, was bij het beluisteren van Elvis en Prince. Vooral bij Purple Rain had ik een enorm opgelaten gevoel. Ook heb ik deze koptelefoon even geprobeerd met het bekijken van TV-series en films. Zoals ik al eerder aangaf is de bass niet overdreven nadrukkelijk aanwezig. Dus als je van jezelf weet dat je dat zult missen, moet je deze koptelefoon daar niet voor gebruiken. Stemgeluiden zijn helder en het is prettig om te gebruiken voor voornamelijk TV-series.

Gebruiksgemak
Ik ben niet gewend aan het langdurig gebruik van een koptelefoon. De kussens van de schelpen en de beugel zijn prettig en ook na langdurig gebruik heb ik geen last van de koptelefoon. Wel zweten mijn oren soms, maar dat hoeft niet nadelig aan deze specifieke koptelefoon te zijn. Een ander punt wat ik nog wil vermelden is dat ik redelijk grote oren heb. Ik kan echter prima overweg met deze koptelefoon, daar heb ik verder geen last van.

Ik ben erg tevreden over deze koptelefoon na vijf dagen gebruik. Een sterk veranderend geluid heb ik nog niet opgemerkt in die periode, maar dat kan altijd nog even duren. Afgezien daarvan was ik gelijk al blij met het geluid wat de HD449's produceren. De overstap van een inear naar een koptelefoon was geen slechte voor mijzelf. De bouwkwaliteit van de koptelefoon is zonder meer goed net zoals het design. Het geluid is meer dan prima, mocht je niet van de aangezette bass houden. De verdere verpakking (pouch, verlengkabel) is ook mooi en handig. Ik kan deze koptelefoon dan ook zeker aanbevelen.

Ik wil na een bepaalde periode een aanvulling geven en ik zal ook foto's toevoegen.

Heb jij ook een Sennheiser HD 449 (Zwart)?

Bedankt voor jouw review. Ik vind dit een goede hulp bij het overwegen van deze koptelefoon. Het was vooral goed dat jij even kort vertelt hoe kritisch luisteraar jij bent en hoe deze headset presteert vergeleken met anderen. Je legt voor mij helder uit waar hij goed en minder goed voor is. Je hebt geen foto's ofzo maar dat boeit niet zoveel voor zo'n soort product. Precies dat wat ik wilde weten, weet ik nu. Daarom 5 sterren. Als de tweaker-mod-mafia me daarvoor op de donder wil geven dan weten ze me te vinden.

Puik werk, knul.
Jij ook bedankt. Ik heb de foto's beloofd, ik zal ze misschien vanavond of anders morgen er bij plaatsen.
Thanks voor de review, heb 'm net besteld.
Ik zocht zelf een hoofdtelefoon om mijn tracks mee af te mixen gezien het op een setje logitechs onmogelijk is. Monitoren zijn uiteraard beter maar die kan ik op het moment niet betalen en dacht dit is wel een prima tussenstap. Ik ben het eens met het feit dat het waarschijnlijk niet voor hardstyle is maar ik zoek alles behalve geboosten frequenties dus ik denk dat dat met deze wel snor zit!