Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 110 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier S530D (Zwart) Review

Joppnl 11 mei 2012, 1.716 views

Edifier S530D (Zwart)

Pluspunten

• Mooie materialen, zeer uitgebreide featureset

Minpunten

• Geluidskwaliteit (of beter gezegd, het ontbreken er van)
  • Prijs is toch wel ad hoge kant, maar als de geluidskwaliteit goed was dan was dat voor mij geen verder probleem.

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 2
Deze 2.1 set besteld omdat ie er erg mooi en compleet uit ziet en omdat wat ik er van op internet kan vinden (hoewel slechts 1 test) deze set er goed uit komt.

De afwerking en de featureset is geweldig. alles netjes en stevig uitgevoerd, een super-mooie controller voor volume, bas algemeen, treble, balans en bas uit de sub.

Daarnaast is er een draadloze afstandsbediening waarmee je ook al deze parameters kan wijzigen. Handig omdat de kabel van de vaste controller weliswaar niet kort is (ik schat iets van 1,5 meter) maar toch als dat niet voldoende lang is dan is een remote handig.

over de details is goed nagedacht: bij het aan of uitschakelen van de set gaat ie niet plomp aan of uit maar het volume wordt (snel) omhoog/omlaag gedraaid (te zien op t display van de controller).

Kortom, dit zou een super review moeten zijn maar.......

het geluid...

Ik beoordeel de losse speakertjes en de sub:

speakertjes: alhoewel ze er schitterend uit zien, zeker met de frontjes er af, blijven het PC speakertjes.
Er zitten 2 speakertjes in de behuizing, 1 tweeter voor t hoog en de andere voor t mid maar het mid is niet aanwezig. het hoog is prima maar toen ik de set beluisterde miste ik direct iets, mid dus.

Alhoewel ik hier verder geen ervaring mee heb denk ik dat dit gewoon inherent is aan de kleine speakertjes die altijd bij zo'n 2.1 set zitten. Denk dat als je dit wilt verbeteren dat je dan toch op zgn boekenkastluidsprekers uit komt.

sub: alhoewel de sub behoorlijk groot is (bijna 50cm diep) haalt ie het niet bij bv een Logitech Z2300, zowel niet qua diepte als volume.

Ik heb de sub meegenomen naar een vriend van me en m direct met de Z2300 sub vergeleken, wat een verschil.

Wat de Z2300 presteert bij een gemiddelde instelling van de sub haalt de Edifier sub dit niveau nog niet eens op vol volume en ieder basstand maximaal.

De Z2300 klinkt zoals je een sub wilt horen: laag, lager laagst. De Edifier haalt en het volume niet maar ook het echte sub-laag niet.

Alhoewel ie dus verbleekt bij de sub van de Z2300 zou de bas in kleinere ruimte wel ok kunnen zijn maar dan nog haalt ie niet de diepte.

gamen doe ik niet en daar had ik m ook niet voor, kan ik niet beoordelen.

Verder heeft de set een digitale ingang (zowel coax als optisch) maar de set is niet in staat DTS of DD te decoderen.

Heeft ook weinig zin met een 2.1 set (wel met 4.0 / 5.1 etc) en als je je geluids driver instelt dat deze formaten niet ondersteund worden zal windows er zelf (digitale) stereo van maken en daar kan de set prima mee overweg, (getest met 24bits/96kHz)

Ik heb t apparaat 2 dagen in gebruik gehad/getest en jammer genoeg weer geretourneerd.

Mijn conclusie: zoek je iets audiofiels dan heeft een 2.1 set te veel beperkingen. Wel zou je het versterkergedeelte en de sub van een 2.1 set kunnen gebruiken icm betere luidsprekers maar dan zou ik vanwege de (non-)performance van de sub niet voor deze set kiezen.

• Yamaha RX V1700
  • Sandisk Sansa Clip

Heb jij ook een Edifier S530D (Zwart)?

Nee.... geen video gemaakt.

ik moet wel zeggen dat ik qua hifi wellicht wat verwend ben maar (of wellicht wel daarom) vond ik het geluid zwaar tegenvallen.

de Logitech 5500 ken ik niet, ik heb (alleen de sub) van de Z2300 vergeleken met de Edifier en de Logitech Z2300 sub blies de Edifier echt helemaal weg. Niet alleen wat volume maar ook qua diepte.

Maar misschien is dit voor jou wel een juiste set en als je m via internet koopt heb je altijd retourrecht dus mocht ie niet bevallen kan je m altijd weer terug sturen.

Waar ik m gekocht had is ie ondertussen uit t assortiment gehaald.....

Zelf ben ik van mening dat je met zulke kleine (pc-)speakertjes je gewoonweg geen goed geluid kunt hebben.... t blijft toch een kwestie van natuurkunde en ook al maak je er een geweldige sub bij, goed geluid heeft ruimte en dus een wat grotere driver/kast nodig.

Zelf ga ik eens kijken naar de microlab solo 7. Staan ook hier in de pricelist van tweakers en deze review gevonden, ziet er goed uit: http://www.overclock3d.ne...microlab_solo_7c_review/1

Mocht je de Edifier kopen, benieuwd naar jouw ervaring!

[Reactie gewijzigd door Joppnl op 24 mei 2012 21:24]

Hm oké, ik zal er nog eens over nadenken dan. Het is dat ik geen ruimte heb voor fatsoenlijke studio speaker plus losse sub, anders had ik dat waarschijnlijk al lang gedaan. Bedankt voor je reactie in ieder geval! :)
Je zou je review even kunnen nalopen mbt. de ruim aanwezige spelfouten, interpunctie, etc. Dat maakt het lezen ervan al een stuk prettiger.
Toch apart om te lezen een vrij negatieve review hierover, maar goed dat je hem hebt geschreven. Ik zat al een tijdje te kijken naar deze set en had eigenlijk wel het idee dat het een lekkere set is voor het geld. Gebaseerd op de reviews hier en deze vid.

Heb je zelf toevallig ook een vid opgenomen om het geluidsverschil te laten horen? Dat is dan misschien wel handig. ;)
Ik vin het geluid van de Edifier Juist mooier van kwaliteit dan de logitech z2300.
Maar het is heel subjectief... geluid ervaring is een kwestie van smaak... wat ik mooi vind klinken hoeft niet iedereen mooi te vinden kan heel goed zijn dat iemand anders het heel anders ervaart.

http://youtu.be/3ZOBNVDMs0Y Unboxing
http://youtu.be/RDYJwYIpsvM Sound test