Specificaties Behuizing, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Plus 550 Zilver Review

delpit 15 december 2007, 3.762 views

Antec Sonata Plus 550 Zilver

Pluspunten

• goede & stille voeding (Antec NeoHE 550) ingebouwd
  • Zakelijk uiterlijk
  • Gemakkelijk te installeren
  • Extreem stil
  • Bevestiging harddisks met elastieken
  • Prijs (aanbieding 129 euro)

Minpunten

• Kabelmanagement kan beter

Kwaliteit voeding Score: 5
Gebruikt in combinatie met:Ervaring met één exemplaar, sinds november 2007

Na enkele maanden rondkijken recentelijk besloten mijn pc te vernieuwen. Waar ik eigenlijk al besloten had een Antec P182 met losse voeding aan te schaffen, liep ik op het laatste moment tegen een aanbieden van deze kast met ingebouwde voeding aan.

Mijn doel was het bouwen van een echt stille pc zonder veel consesies te doen aan snelheid. Vandaar ook mijn keuze voor een passief gekoelde videokaart. De PC is vooral bedoeld voor video en fotomontage, het gewone office/internetwerk en af en toe een spelletje.

De verpakking
De kast was uitermate goed ingepakt in een vezelachtige doek.

Inbouwen

Het inbouwen ging erg vlot. Ik had nergens problemen mee.
De voeding is modulair, dat scheelt in het aantal kabels, voor de rest is kabelmanagement lastig.

De harddisks is een verhaal apart, naast een standaard sledemechanisme kan gebruik gemaakt worden van een soort elastieken mechanisme. Aangezien ik deze kast nooit ga verplaatsen heb ik dit mechanisme gebruikt. En het werkt! Ik hoor mijn harddisks helemaal niet.

Ik heb voor in de kast meteen twee 92mm koelers ingebouwd om lucht in de kast te blazen. In de kast zit al een 120 mm koeler die lucht uit de kast blaast. Alle koelers staan op medium en houden een ander behoorlijk koel.

Het inbouwen van een grotere processorkoeler (Scythe Mine) gaf ook geen enkel probleem.

Vormgeving en Bouw

Ik persoonlijk vind het een erg mooie kast. Hij is matglanzend zwart met een aluminium gekleurde voorkant met oranje bies. De kast is verder gemaakt van behoorlijk dik metaal en bekleed met geluidsdempend materiaal.

Voeding

De voeding maakte deze kast zo aantrekkelijk. Het is de Antec NeoHE 550 watt modulaire voeding. Deze voeding kost los al gauw rond de 90 euro

Prima! Ik heb deze kast via een aanbieding voor 129 euro gekocht. Aangezien de voeding normaliter al ongeveer 90 euro kost, dus zo'n 40 euro voor de kast. De normale prijs is overigens rond de 150 euro.

Heb jij ook een Antec Sonata Plus 550 Zilver?

Bedankt voor de review, maar wel jammer dat je geen foto's hebt geplaatst. Ook zou het beter zijn als je de hardware waar je de behuizing mee hebt gecombineerd, met de T.net Pricewatch zou linken. Op GoT is er ook een topic - forum: ~[Case] het Antec Sonata Plus 550 topic - over de Sonata Plus 550 op GoT.

Het valt mij overigens op, en dat zie ik niet alleen in deze review van jou voorkomen maar ook in de Best Buy Guides van T.net, dat wanneer er maar "af en toe" of minder vaak wordt gegamed, een minder krachtige videokaart goed genoeg is. Alsof de frequentie waarmee iemand gamed, gelijk is aan de eisen die worden gestelt aan de kwaliteit van de visuele ervaring.

Zelf denk ik er over - zie mijn topic hier - of ik nou deze Sonata Plus 550 of een Antec Solo i.c.m. een Corsair VX450W ga kopen voor mijn nieuwe systeem. Wat de prijs betreft maakt het niet zoveel uit. De Antec voeding is dus modulair, de VX450W is niet modulair maar heeft een 120mm fan i.p.v. de 80mm fan van de Antec voeding. Ik wil ook een echt stille PC bouwen, en daarom kies ik dus waarschijnlijk voor de VX450W. Maar graag hoor ik van jou, hoor jij de fan van de NeoPower 550 (dat is de naam van de voeding volgens de Antec website, maar blijkbaar is de serienaam van de voeding hernoemd) boven de andere fans in het systeem uitkomen?
Ik had dat topic gemist, overigens de foto's bij dat topic geven prima de kast weer.
Linkjes zijn toegevoegd.

Tja, welke videokaart? Stil vond ik belangrijkste factor. En geld toch ook wel. Dus ja daar heb ik consessies gedaan. Overigens geloof ik dat deze kaart mijn "visuele behoeften" goed dekt.

Mijn systeemkast staat onder mijn buro en ik moet me redelijk inspannen om de pc te horen. Ik hoor één fan een heel klein beetje, maar weet bijna zeker dat het de standaard ingebouwde Antec TriCool 120 fan is (deze staat op medium).

Overigens denk ik dat op termijn al mijn fans naar low kunnen. De Q6600 is een G0 en wordt stressed (niet overclocked) niet warmer dan 45 graden. Overclocken op 2700 Mhz (300FSB) leverde stressed (coretemp/prime95) 53 graden op. Verder overclocken dan 3000Mhz / 333FSB heeft volgens mij niet veel zin in verband met het door mij gekozen geheugen. Dus volgens mij kan ik de fans binnenkort wel op low zetten.
Bedankt voor je antwoord, maar in dat topic staan dezelfde foto's als op de website van Antec, en die foto's laten niet de behuizing zien met een moederbord er in gemonteerd. Het zou erg fijn als je dus toch foto's zou kunnen nemen van de behuizing met jouw hardware er in gebouwd, omdat de lezers van je survey dan een idee kunnen krijgen van hoe ruim de behuizing is.