WD Raptor WD1500ADFD, 150GB - Reviews

Specificaties 150GB • 3.5" HDD (SATA-150) • 10.000rpm - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB Review

cyspoz 15 december 2007, 1.879 views

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Geen

Aanschaf reden:
Ik moest een SATA schijf hebben om een RAID controller boot conflict op te lossen in mijn PC. Ik heb toen gekozen voor deze schijf omdat ik hiermee nog weer een upgrade kan doen aan mijn toch wat verouderde pc zonder dat de upgrade niet meer bruikbaar is in de toekomst. Één van de weinige onderdelen die je vaak mee kan nemen van je oude pc naar je nieuwe is de harde schijf. En aangezien ik verwacht dat er voorlopig geen andere spelers komen met snellere 10.000 toeren schijven voor consumenten en Solid State nog aan de prijzige kant is heb ik deze aangeschaft.

Performance:
I.p.v. van 2 x 40 GB Maxtor schijven in RAID 1 start mijn pc nu op vanaf deze schijf. Windows, Programma's en Pagefile staan allemaal er op en ik merk een duidelijk snellere opstart tijd. In zowel het laden van Windows als het inloggen en daarna starten van mijn gebruikelijke applicaties. Ik heb niet langer meer het gevoel dat mijn HD de beperkende factor is. Verder heb ik de volgende snelheidsmetingen gedaan met ATTO Disk Benchmark.

Geluid & Warmte:
Geluidsoverlast vind ik mee vallen, de schijf ratelt lichtjes op de achtergrond. Verder valt het mij op dat de schijf weinig trillingen heeft en daarmee vrij perfect uitgebalanceerd is. Warmte productie is niet zo’n probleem aangezien de schijf in een iCage gemonteerd zit en dus actief gekoeld wordt. Op dit moment draait de schijf al ruim 8 uur en is de temp 28 graden bij gemiddeld gebruik.

Conclusie:
Ik ben nu al erg tevreden over de schijf terwijl ik vermoed dat deze nog niet zichzelf volluit heeft kunnen laten zien door de huidige computer configuratie. In een toekomstige multi-core machine verwacht ik er nog veel meer van.

Nadelen:
Ik lees vaak veel over geluid en warmte als negatieve punten, ik vind dat als je deze vergelijkt met andere 10.000 toeren SCSI schijven deze reuze meevallen en mensen vaak hun conclusie trekken aan de hand van een vergelijking met 7200 toeren schijven. En dat is natuurlijk een niet terrechte vergelijking.

Computer Configuratie:
  • Asus A7N8X-E
  • AMD Athlon XP 2600+
  • 1024 MB Ram
  • 2 x WD1600JB
  • WD1500ADFD*
* Aangesloten op de onBoard Silicon Image Sil 3112 SATA Raid Controller

Update:
Kleine aanpassing en aanvulling naar aanleiding van reacties van Anonnymous! en SirKay.

Heb jij ook een WD Raptor WD1500ADFD, 150GB?